Object - Mask - Puppet 3
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Semester |
---|---|---|---|---|
205PMU3 | ZK | 2 | 10/S | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
The main goal of the course:
- Enter into the world of props and things.
- Provide students with a view into the world of masks in their entire history and breadth.
- Enable students to get to know the fundamental froms and types of puppets and their use.
The purpose of the work is primarily a joint quest finally for the place and sense of mass elements as bearers of significance and communication in behaviour - drama and a basic understanding and comprehension of creative quality - aesthetic function in the theatre and drama.
- Mode of study:
-
Contact instruction. Production. Discussion. Analysis of recorded theatre production. Readings. Text analyses. Participating in small etudes with props and eventually in a staging where there is work with a mask or puppet.
- Prerequisites and co-requisites:
-
- Interest in working with props and puppets
- Sensitivity towards various types of material
- Introduction to some performances in which a prop, mask or puppet is worked with.
- Recommended optional programme components:
-
Student participation in a puppet theatre project beyond instruction is welcomed (ex; with a children's, middle-school or amateur ensemble, etc.).
- Course contents:
-
This course offers a trip down the road under the surface of our usual view at the subject which may become an effective theatre tool.
I. OBJECT:
- Introductory step into the world of things.
- Concurrent reflections, in work, upon the material - mass.
II. MASKS:
- The mask as the oldest human play prop.
- Varous types of masks
III. PUPPETS:
- Puppets as non-living mass symbols.
- Puppets and characters.
- Recommended or required reading:
-
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Přel. Milan Lukeš. Praha: Divadelní ústav, 2006. 208 s. Ed. Světové divadlo. Přel. z: On the Art of the Theatre. ISBN 80-7008-204-1.
ČAPEK, Josef. Umění přírodních národů. Praha: F. Borový, 1938. 324 s., XXXII s. obr. příl. Stezky, sv. 3.
DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Praha: IPOS, 1997. 88 s. 80-7068-069-5.
---. Zkuste to s námi. Ostrava: KKS, 1979. 32 s.
HEROLD, Erich. Africké masky. Praha: Odeon, 1970. 72 s. Umělecké poklady, sv. 9.
JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Přel. Jana Pilátová, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. Přel. z: Szkice z teorii teatru lalek. ISBN 80-902482-0-9.
KALVODOVÁ, Dana. Čínské divadlo. Praha: Panorama, 1992. 294 s. ISBN 80-7038-233-3.
KALVODOVÁ, Dana; ZBAVITEL, Dušan. Pod praporem krále nebes: (divadlo v Indii). Praha: Odeon, 1987. 320 s., 24 s. příl.
LÉVY-STRAUSS. Claude. Cesta masek. Přel. Zdeněk Justoň. Liberec: Dauphin; Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky, 1996. 200 s. Přel. z: La voie des masques. ISBN 80-86019-22-5.
PTÁČKOVÁ, Věra (ed.). Loutky: Výběr článků ze zahraničních časopisů. Praha: Divadelní ústav, 1978. 114 s. 22 s. fot. příl. Scénografie 45.
RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k předmětu: O vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 1997. 56 s. ISBN 80-7068-097-0.
RÖDL, Otto; BEZDĚK, Zdeněk; KOLAFA, Jiří; KOVAŘÍČKOVÁ, Věra; LANDER, Richard. Loutkářství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 120 s. Ed. Učebnice odborných a středních odborných škol.
ŠECHTL, Josef; ŠECHTLOVÁ, Marie; MALÍK, Jan; DVOŘÁK, Jan V. Svět loutek. Hradec Králové: Kruh, 1978. 184 s.
TEUTEN, Timothy. A collector?s guide to masks. Secaucus, NJ: Wellfleet, 1990. 96 s. ISBN 1-55521-543-2.
TOMÁNEK, Alois. Anatomický atlas loutky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 96 s.
UNION INTERNATIONALE DES MARIONNETTES (UNIMA) (ed.). Světové loutkářství: Současné loutkové divadlo slovem i obrazem. Praha: Orbis, 1966. 228 s.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
classes, exercises
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in exercises and in class and independent semester work.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: