Česká verzeČeská verze
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Psychology of Personality and Social Psychology 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205POS2 ZK 4 10/S Czech winter
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

The course aim is to expand knowledge in social psychology and personality psychology for teachng needs. To introduce students more intensly to the concept of personality. To teach them appropriate teaching approaches based on a knowledge of individual personality types and social groups.

Mode of study:

Study trade literature, discussions, text analyses, contact instruction, group work

Prerequisites and co-requisites:

- Ability to cooperate in various large groups

- Completion of Psychology and Drama Training.

- Knowledge of trade literature, particularly general psychology, education psychology and developmental psychology.

- Experience in working with various groups.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

This course expands knowledge in psychology in which the instructor, of drama training in particular, need to thoroghly be able to orient oneself in the personality psychology and social psychology.

- Personality diagnostics.

- Personality psychology

- Mental problems and psychopathology

- Personality socialization - socialization mechanisms, socialization of individual aspects of human beings.

- Social perception

- Social communication

- Social groups - structure and development of social groups, diagnostics of social realtionships.

Recommended or required reading:

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.

GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.

HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.

---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.

JANOUŠEK, Jaromír aj. Sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 186 s.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. ISBN 80-201-0098-9.

MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.

NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. 336 s. ISBN 80-200-0525-0.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Přel. František Jiránek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 148 s. Knižnice psychologické literatury. Přel. z: La Psychologie de l´intelligence.

PIAGET, Jean; INHELDER(OVÁ), Bärbel. Psychologie dítěte. Přel. Eva Vyskočilová, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 116 s. Klub přátel pedagogické literatury. Přel. z: La psychologie de l´enfant.

PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I: Vývoj člověka do patnácti let. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 464 s.

---. Ontogeneze lidské psychiky II: Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 236 s.

ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. 436 s. ISBN 80-7038-078-0.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.

VÁGNEROVÁ, Marie; VALENTOVÁ, Lidmila. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1991. 116 s. ISBN 80-7066-384-7.

VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.

Planned learning activities and teaching methods:

lecture, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on class participation and study of trade literature.

Exam parts are an introductory review which focuses on the contribution fo the course for the student in personal and professional areas.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2015-06-16