Stage Music 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205SHK1 | Z | 1 | 10/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Introduction to the functions of a sound and music plann in a drama work. Development of the ability to explore available adequate sound of a theatre production which would be as well not only functional but available for a children's ensemble. Knowledge of various music styles and possible applications of them in a drama work.
- Mode of study:
-
Contact instruction, Analysis of recorded and live music and staging examples, Group work, Project preparations.
- Prerequisites and co-requisites:
-
- Fundamental knowledge of issues in music training and music history.
- Completion of the course „Music-Rhythm Training.“
- Experience in staging
- Experience in practice with a children's or middle-school ensemble.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Předmět navazuje na Hudebně rytmickou výchovu a seznamuje posluchače s možnostmi, které má hudba a zvukový plán obecně jako jedna ze složek divadelního představení. Obsah předmětu je modelován také podle potřeb a zájmu posluchačů - s ohledem na jejich divadelní praxi s dětmi a mládeží. Pozornost je zaměřena na hudebně scénickou tvorbu:
- na teorii scénické hudby,
- na funkční vazby,
- na řešení hudebních scénářů,
- na základy studiové techniky,
- na odborné hudebně teoretické vyjadřování.
Posluchači mají možnost realizovat své kolektivní práce - nejlépe v propojení s divadelním projektem.
Vytvoření scénáře a jeho realizace (text, zvuk), včetně návštěvy nahrávacího studia a pořízení live nahrávky.
- Recommended or required reading:
-
DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.
FELIX, Belo.Druhá múza detského divadla. 2. prepr. vyd. Bratislava: Národné osvetové centrum, 1996. 164 s. ISBN 80-7121-101-X .
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.
---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
---. Zvuková složka komponovaného pořadu. Čs. loutkář. 1986, roč. XXXVI, č. 12.
ŠTRBOVÁ, Jana. Moje cesta k tvorbě hudební složky v divadle hraném dětmi. 102 s. Praha, 1996. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture, exercises, classes
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded for active work in class, creation of a sound plan for various types of projects - according to the interest and needs of the students.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: