The History of Czech Cinema 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
373DCK3 | ZK | 2 | 6/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Magda ŠPANIHELOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Magda ŠPANIHELOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Students expand their knoweldge in the important stages of Czech cinematic history.
- Mode of study:
-
Lecture, Film and film example screenings, answering student questions.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of History of Czech Cinema I and II.
- Recommended optional programme components:
-
The New Wave: poetic-symbolic current
Postava k podpírání (P. Juráček, 1963)
Démanty noci (J. Němec, 1964)
O slavnosti a hostech (J. Němec, 1966)
Sedmikrásky (V. Chytilová, 1966)
Ovoce stromů rajských jíme (V. Chytilová, 1969)
Případ pro začínajícího kata (P. Juráček, 1969)
The New Wave: realistic current
Slnko v sieti (Š. Uher, 1962)
Černý Petr (M. Forman, 1963)
Křik (J. Jireš, 1963)
O něčem jiném (V. Chytilová, 1963)
Lásky jedné plavovlásky (M. Forman, 1965)
Pět holek na krku (E. Schorm, 1967)
The 60s. aside from the new wave:
Obchod na korze (J.Kadár ? E.Klos, 1965)
Kočár do Vídně (K. Kachyňa, 1966)
Romance pro křídlovku (O.Vávra, 1966)
Marketa Lazarová (F. Vláčil, 1967)
Všichni dobří rodáci (V. Jasný, 1968)
The 70s.
Petrolejové lampy (J. Herz, 1971) nebo Morgana (J. Herz, 1972)
Stíny horkého léta (F. Vláčil, 1977)
Kulový blesk (L. Smoljak - Z. Podskalský, 1978)
Božská Ema (J. Krejčík, 1979)
Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (V. Chytilová, 1979)
One of the examples of pro-regime propaganda of the 70s.
The 80s.
Straka v hrsti (J. Herz, 1983) nebo Pavučina (Z. Zaoral 1986)
Vesničko má středisková (J. Menzel, 1985)
Něco z Alenky (J. Švankmajer, 1987)
Proč (K. Smyczek, 1987)
Čas sluhů (I. Pavlásková, 1989) or Zvířata ve městě (V. Křístek, 1989)
Vojtěch řečený sirotek (Z. Tyc, 1989)
The 90s.
V žáru královské lásky (J. Němec, 1990)
Don Gio (Š. a M. Cabanové, 1992)
Nahota na prodej (V. Olmer, 1993)
Kamenný most (T. Vorel, 1996)
Marián (P. Václav, 1996)
Návrat idiota (S. Gedeon, 1999)
Contemporary film:
Musíme si pomáhat (Jan Hřebejk, 2000)
Tmavomodrý svět (Jan Svěrák, 2001)
Želary (Ondřej Trojan, 2003)
Štěstí (Bohdan Sláma, 2005)
3 sezóny v pekle (Tomáš Mašín, 2009)
Documentaries of the 60s.
Věra Chytilová: Pytel blech (1962)
Pavel Juráček: Postava k podpírání (1963)
Karel Vachek: Moravská Hellas (1963), Spřízněni volbou (1968)
Evald Schorm: Proč? (1964), Zrcadelní (1965)
Jan Špáta: Největší přání (1964), Respice finem (1967)
Jan Švankmajer: jakýkoli film ze 60.let, např. Poslední trik pana Schwarzwaldea a pana Edgara (1964)
Documentaries after 1989
Největší přání II (J. Špáta, 1990)
Deník babičky Boženy Němcové (J. Gogola, 1999) nebo Nonstop (J. Gogola, 2000)
Český sen (V. Klusák, F. Remunda, 2004)
Ztracená dovolená (L. Králová, 2006)
Manželské etudy po dvaceti letech (H. Třeštíková, 2006) ? vybraný díl
Auto*Mat (Martin Mareček, 2009)
Karel Vachek: jakýkoli film natočený po r. 1989, např. Nový Hyperion, Bohemia Docta, Záviš, kníže pornofilmu
Children's film:
Cesta do pravěku (Karel Zeman, 1954)
Honzíkova cesta (M. Vošmik, 1959)
Trápení (Karel Kachyňa, 1961)
Pověst o stříbrné jedli (František Vláčil, 1973)
Vlčí bouda (Věra Chytilová, 1986)
Experimental film
DVD Petr Skala - Utajený experimentátor
Rodinné kroniky (Vít Pancíř)
Film Petra (P. Marek, 1996)
DVD Mrtvý les a jiný Bulshit (Bulshitfilm)
Films presented at lecture which are not easy to see elsewhere.
- Course contents:
-
Overview of Lectures for FAMU and Dept. of Film Studies, Philosophy Faculty, Charles University, in which students are acquainted with the development of Czech cinema from the 1960s to the present.
Place: Dept. of Film Studies, Philosophy Faculty, Charles University, Room 429 (nam J. Palacha 2, 4th floor)
Time: Summer semester, Weds. 9:10 - 12:25
Coordinator: Mgr. Magda Španihelová | magda.spanihel@gmail.com
1]
18. 2.
Doc. PhDr. Stanislava Přádná
Beginnings of normalization in Czech film in the 1970s and 80s. Fate of New Wave figures.
2) 25. 2.
Mgr. Michaela Mertová
Animated film beginning 1970
3) 4. 3.
Mgr. and MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Film genre models (children's film, family comedies) Exceptional projects - short films, student amateur film.
4) 11. 3.
Prof. PhDr. Petr A. Bílek, CSc.
Czech Television series in the era of normalization. Narrative and ideological discourse.
5) 18. 3.
Mgr. Petr Kopal
Normalization - deformation - decadance. Some detailed comments on film and the film and television monstrum (1970-1990).
6) 25. 3.
Mgr. Jakub Felcman
Samizdat
7) 1. 4.
Doc. Mgr. Vít Janeček
Dokumentary film of the 1990s.
8) 8. 4.
MgA. Lucie Králová
Dokumentary and TV - 1990s
9) 15. 4.
Mgr. et MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Czech documentaries of the 1980s.
10) 22. 4.
PhDr. Petra Hanáková, Ph.D.
Czech film of the 1990s
11) 29. 4.
Mgr. Kamil Fila
Film journalism 1990 - 2014
12) 6. 5.
Mgr. et MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Film legislation and state support of cinema.
13) 13. 5.
Mgr. Sylva Poláková
Film outside of cinema - videoart + experiment
- Recommended or required reading:
-
Bílek Pert A. : James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění.Příbram: Pistorius Olšanská 2007.
Bílek, Petr A., Činátlová, Blanka (eds.): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010.
Blažejovský, Jaromír: Normalizační film. Cinepur 11, 2002, č. 21, s. 6 -11.
Boček, Jaroslav: Kapitoly o filmu. Praha: Orbis 1968.
Březina, Václav: Lexikon českého filmu. Praha: Cinema 1996.
Buchar, Robert: Sametová kocovina (dvd nebo kniha). Brno: Host 2001.
Cieslar, Jiří: Kočky na Atalantě. Praha: Akademie múzických umění 2003.
Čulík, Jan: Jací jsme. Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host 2007.
Filmová ročenka. Praha: NFA 1992 ? 2010
Hadravová, Tereza? Martinek, Přemysl (eds.): Normalizace. Sborník prací a rozhovorů pro Sokolovský filmový seminář 2006. Loket: Občanské sdružení démonický koník 2006.
Halada, Andrej: Český film devadesátých let. Praha: NLN 1997
Hulík, Štěpán: Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968?1973). Praha: Academia 2011.
Hulík, Štěpán: Nástup normalizace ve filmovém studiu Barrandov. Iluminace 22, 2010, č. 2, s. 47-66.
Iluminace 9, 1997, č. 1 ? tematické číslo věnované normalizaci v československé kinematografii.
Liehm, Antonín J.: Ostře sledované filmy. Praha: NFA 2001.
Lukeš, Jan: Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013.
Nová nová vlna? Praha: NFA 2002, s. 39-69.
Ptáček, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
Slánská Táňa: Mezi včerejškem a zítřkem. In Film a doba 3 (1991) s. 144- 153.
Stankovič, Andrej: Co dělat, když Kolja vítězí? Praha: Triáda 2008.
Švankmajer Jan: Síla imaginace (Režisér o své tvorbě). Praha: Dauphin ? Mladá fronta, 2001.
Voráč, Jiří: Český film v exilu. Kapitoly z dějin po roce 1968. Brno: Host, 2004.
Zprávy o české kinematografii (výroční). Praha: OHSP/OMA MK ČR 199X-2010 (knihovna NFA aj.)
In addition- memoirs, conversations, and diaries of important film directors (P. Juráček, V. Jasný, O. Vávra, V. Chytilová, etc.)
- monographs dedicated to individual figures (M. Forman, I. Passer, K. Vachek, J. Kadár and others.)
- period critiques and essential reviews (J. Cieslar, J. Bernard, J. Lukeš, J. Žalman etc.)
Period ideological writings:
Czechoslovak film directors of the 1970s. Praha: ČSFÚ 1983.
Jiří Purš: Features of the development of Czechoslovak Nationalized Cinematography. Praha: ČSFÚ 1985.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture, screenings
- Assessment methods and criteria:
-
Written Exam
Obligatory attendance at screenings - only 3 excused absences allowed!
- Course web page:
- Note:
-
This course in the history of Czech film is aimed at familiarising students with the period of Czech cinemato between 1960 and 2000, where alongside aesthetic perspectives (artistically important artists and works) emphasis is also placed on understanding the overall social, political, economic and technological context of those years, which significantly determined the nature of Czech cinemat in those years.
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Wed Thu Fri Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel Wed 09:00–13:55 ŠPANIHELOVÁ M. FF UK - učebna 429 přednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Master (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Master (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Master (faculty subject, optional subject)
- Production - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Production - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Bachelor (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Editing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Editing - Master (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Master (faculty subject, optional subject)
- Photography CZ - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Photography CZ - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Master (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Stage Design - Film and Television (M.A.) (compulsory optional subject)
- Restoring of Photogrphy (faculty subject, optional subject)
- Stage Design - Film and Television (M.A.) (compulsory optional subject)