History of Audiovisual Theory 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
373DFT1 | ZK | 3 | 2/T | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Familiarization with the main theory currents of film.
- Mode of study:
-
Lectures through two course in which there is discussion over theory texts. There are several lecturers (Jan Bernard, Helena Bendová, Tomáš Pospiszyl, Michal Bregant).
- Prerequisites and co-requisites:
-
These lectures are intended for 1st year Bachelor Audio-visual studies students but is also open to interested students from other depts.
- Recommended optional programme components:
-
Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.
Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.
Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.
Ben-Shaul, Nitzan. Film: the key concepts. 2007.
Bettinson; Rushton. What is Film Theory? Introduction to Contemporary Debate. 2010.
Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.
Elseasser, Thomas; Haneger, Malte. Film Theory: An Introduction through Senses. 2010.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.
Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.
Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
- Course contents:
-
Dějiny filmových teorií jsou pojaty jako souhrnná přehledová přednáška pro studenty především bakalářského studia mapující nejvýznačnější teoretické směry a koncepce filmové vědy od 10. let minulého století, a to se zohledněním interdisciplinárního i historického kontextu, v němž se tyto teorie objevily. Přednášku je proložena dvěma semináři, v nichž jsou diskutovány vybrané texty charakterizující jednotlivé probírané teoretické proudy (texty na seminář z předcházejících přednášek - označené jako „literatura k semináři“ - je třeba mít přečtené vždy na ten který seminář; texty dostanou studenti k dispozici v elektronické podobě).
1) <b>3.10. Počátky filmové esejistiky ve Francii (přibl. léta 1907-1919) a dalších zemích</b>
tématické okruhy: vztah mezi tradičními uměními a filmem jako ?šestým? či ?sedmým? uměním, přemýšlení o pozici diváka (elitistická x demokratická pozice), film jako narativní umění nebo umění obrazu osvobozeného od příběhu, utopická uvažování o globalizační roli filmu ? pojem festivalu, atd.
literatura k semináři:
Canudo, Riccioto: The Birth of Sixth Art (1911)
Delluc, Louis: The Crowd (1918)
doporučená četba:
Abel, Richard: French Film Theory and Criticism, Vol. I., 1907-29 (část1a2), futuristické manifesty na http://www.futurism.org.uk/.
2) <b>10.10. Rozvoj francouzské teorie filmu v letech 1919-29</b>
- pozdější Delluc, Epstein, Moussinac, Clair, Dulac, etd.
tématické okruhy: především v zacílení na následující pojmy ? cinégraphie, photogénie, lyrosophie, zárodečné teze ?politique des auteurs?, impressionism, simultanéism, cinéma pur
literatura k semináři:
Delluc, Louis: Fotogenie (1919)
Epstein, Jean: Dobrý den, filme (1921)
doporučená četba:
Epstein, Jean. Poetika obrazů.
Abel, Richard. French Film Theory and Criticism, Vol. I., 1907-29 (část 3a4).
3) <b>17.10. První systematické filmové teorie (Jan Bernard)</b>
V.Lindsay, H. Münstenberg
tematické okruhy: film jako společenský fenomén, vize jeho sociálních rolí, psychologie filmu a diváckého zážitku, estetika filmu ve srovnání s ostatními uměními
literatura k semináři: Lindsay, Vachel: The Art of the Moving Picture (1916) ? kapitola 1 a 14; Münsterberg, Hugo: The Photoplay: A Psychological Study (1916) ? kapitola 3
doporučená četba: dtto
4) <b>24.10. Filmová montáž v sovětské filmové teorii; Ruští formalisté a vztah jejich teorií k filmu (Jan Bernard)</b>
S.M. Ejzenštejn, L. Kulešov, V. Pudovkin, D. Vertov
B. Ejchenbaum, V. Šklovskij, J. Tyňanov,
tematické okruhy: montáž jako nástroj vytváření filmového prostoru, času a ideologické manipulace, montáž jako prostředek pojmové abstrakce obrazu. Vliv futurismu na koncepci obrazu člověka. Teorie ozvláštnění. Syžet a fabule. Film a lingvistika.
literatura k semináři:
Vertov, Dziga: My, Rada tří. In: Navrátil, A: Dziga Vertov, ČsFÚ Praha, 1974.
Ejzenštejn, Sergej: Nápodoba jako ovládnutí. Iluminace 2000, č. 3.
Ejzenštejn, Sergej: O zábere. (In: Umenie mizanscény II,DÚ Bratislava, 1999)
doporučená četba: Ejzenštejn, Sergej M.: O stavbě uměleckého díla (Čs. spisovatel Praha, 1963); Montáž atrakcií, Montáž 1938, Vertikálna montáž (Umenie mizanscény II, DÚ Bratislava 1999); Dickens, Griffith a my (Kamerou, tužkou, perem. Orbis Praha, 1969); Mihálik, Peter (ed.): Sovietska filmová teória dvadsiatych rokov. (SFÚ Bratislava, 1986); Pudovkin, Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. (Tatran Bratislava, 1983); Tomaševskij, Boris: Poetika (Smena Bratislava, 1971); Šklovskij, Viktor: Theorie prózy (Melantrich Praha, 1948); Tyňanov, Jurij: O podstatě filmu (Poetika, rytmus, verš. Svět sovětů Praha, 1968), Ejchenbaum, Boris: Problémy filmové stylistiky (Panorama 1969, č, 2, též P.Mihálik, ed: Sovietska filmová teória dvadsiatych rokov. SFÚ Bratislava 1986)
5) <b>31.10. Psychologie, uměnověda a film ve 20. a 30. letech (Jan Bernard)</b>
B. Balázs, R. Arnheim, E. Panoffsky, event. R. Musil, J. Mukařovský, A. Hošek
tematické okruhy: materiál umění jako základ jejich specifiky (Mukařovský), film a exprese, teorie hereckého výrazu, vliv Lebensphilosophie a Gestaltpsychologie na uvažování o filmu, vztah filmu k teoriím perspektivní malby, synestézie apod.
literatura k semináři (dle výběru): B. Balázs: Podstata filmu (Film je umění,Orbis Praha, 1963); R. Arnheim: Film a skutečnost(Film je umění), Nový Laokoon;
doporučená četba: Arnheim, Rudolf: Dnešní umění a film (Iluminace 1993, č. 4); Musil, Robert: Počátky nové estetiky (Iluminace 1994, č. 3); Hošek, Arne: Poznámky k estetice filmu (Iluminace 2003,č.4); Ejzenštejn S.M.: Grundprobleme nebo Ivanov, Vjačeslav V.: Analýza hlubinných struktur sémiotických systémů umění (Tartuská škola, NFA Praha, 1995); E. Panoffsky: Styl a médium ve filmu; J. Mukařovský: K estetice filmu, Pokus o strukturní rozbor hereckého zjevu
6) <b>7.11. seminář (Helena Bendová)</b>
7) <b>14.11. Výmarská teorie. Kracauer, Benjamin (Jan Bernard)</b>
tematické okruhy:
rané teorie modernity; film a moderní zkušenost; film a moderní společnost; otázka ?masové? kultury, ?masové? společnosti, ?masových? médií; film a tradiční ?auratická? média; recepce nových médií a problém ?rozptýlenosti?; sociální a kulturní dějiny filmu
literatura k semináři:
Walter Benjamin, ?Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti? Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979, s. 17-47.
doporučená četba:
Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979.
Walter Benjamin, Agesilaus Santander. Praha: Herrmann & synové 1998.
Walter Benjamin, Iluminácie. Bratislava: Kalligram 1999.
Siegfried Kracauer, Dějiny německého filmu: od Caligariho k Hitlerovi. Praha: SPN 1958.
Siegfried Kracauer, Teorie filmu. Studijní materiály dramaturgie II. Praha: SPN 1968.
Susan Buck-Morss, The Dialectics of Seeing. Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge ? London: The MIT Press 1989.
Dagmar Barnouw, Critical Realism. History, Photography, and the Work of Siegfried Kracauer. Baltimore ? London: The Johns Hopkins University Press 1994.
Leo Charney ? Vanessa R. Schwartz (eds.), Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley: University of California Press 1995.
John Willett, Art & Politics in the Weimar Period. The New Sobriety 1917-1933. New York: Pantheon Books 1978.
8) <b>21.11. Film a realita: ontologie filmového obrazu (Michal Bregant)</b>
Kracauer, Bazin, Barthes
tématické okruhy:
literatura k semináři:
doporučená četba: André Bazin: Co je to film?; Siegfried Kracauer: Fotografie. Iluminace; Siegfried Kracauer: Teorie filmu;
9) <b>28.11. Filmologie (Helena Bendová)</b>
E. Morin, E. Souriau, G. Cohen-Séat, H. Wallon, G. Friedmann, J.-L. Schefer ad.
tématické okruhy: institucionalizace filmové vědy; snahy o vytvoření vlastních odborných termínů (diegeze, filmický/profilmický atd.); psychologie, sociologie, filosofie aj. ve vztahu k filmu; empirické výzkumy; pokračování filmologie v Itálii v 60. letech
literatura k semináři: Edgar Morin: Imaginární člověk filmu. In: Film a divák. Čtyři studie ze sociologie a psychologie filmu. Praha 1967.
doporučená četba:
Revue internationale de filmologie
Film a divák. Čtyři studie ze sociologie a psychologie filmu. Praha 1967.
Lowry, Edward Brian: The Filmology Movement and Film Study in France. Ann Arbor: UMI Research Press, 1985. (1 kapitola viz:
http://www.kcl.ac.uk/humanities/cch/filmstudies/courses/moderntheory/readings/Cohen-Seat.html)
Morin, Edgar: Le cinéma ou l´homme imaginaire. Minuit 1956.
Cohen-Séat, Gilbert: Essai sur les principes d'une philosophie du cinéma
dva texty Jeana Depruna, Cinema and identification a Cinema and transference pův. vydané 1947, viz: http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/classics/cl0499/hmclintro.htm
Schefer, Jean Louis: L´homme ordinaire du cinéma. Cahiers du cinéma/Gallimard 1980. (část z knihy česky viz: Schefer, J. L.: Zločinecký život. Iluminace 2003, č. 3.)
10) <b>5.12. Sémiotika, strukturalismus a film (Jan Bernard)</b>
F. de Saussure, Ch. S. Peirce, R. Jakobson, R. Barthes, Ch. Metz, U. Eco, P.P. Pasolini, G. Bettetini, P. Wollen, J. Lotman, J. Zvěřina aj.
tematické okruhy: teorie znaku a procesu označování, produkce významu v lingvistice, filosofii jazyka a v kybernetice, denotace a konotace, význam a smysl. Sémiose ve filmu. Povaha analogového a ikonického. Otázka filmového jazyka a řeči. Povaha záběru. Filmové dílo jako strukturovaný superznak a jako text.
literatura k semináři (dle aktuálního výběru): Moles, Abraham: Kybernetika a teorie informace v estetice, pedagogice a estetice (Kybernetika ve společenských vědách, ČSAV Praha, 1965), Eco, Umberto: O artikulacích filmového kódu.( Film a doba 1968, č. 1), Metz, Christian: Úvahy o sémantických prvcích ve filmu.( Film a doba 1967,č.1)
doporučená četba: Jakobson, Roman: Úpadek filmu? (Poetická funkce, H a H Jinočany, 1995), Palek, Bohumil (ed): Sémiotika (Karolinum Praha, 1997), Saussure, Ferdinand de: Kurs obecné lingvistiky (Odeon Praha, 1989), Lotman, Jurij M.: Sémiotika filmu a problémy filmovej estetiky ( SFÚ Bratislava, 1975, též VŠMU Bratislava, 1984),Bernard ,Jan (ed.): Tartuská škola (NFA Praha 1995), Bernard, Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace (NFA Praha, 1995),Doubravová, Jarmila: Sémiotika v teorii a v praxi (Portál Praha, 2002),Cassirer, Ernst: Filosofie symbolických forem I (OIKÚMENÉ Praha, 1996),
Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. (JAMU Brno, 2004)
Metz, Christian: Imaginární signifikant. (ČsFÚ Praha, 1991)
Metz, Christian: Metodické návrhy na analýzu filmu. Filmová montáž a fabule. (in P. Mihálik, ed.: Antológia súčasnej filmovej teórie, SFÚ Bratislava, 1980), Nuska, Bohumil: Symbolonové hodnoty analogie a modelu (Model a analogie ve vědě, umění a filozofii. Filosofia Praha, 1994); Metz, Christian: K problematice analogie a zobrazení, Essais sur la signification au cinéma. ( Éditions Klinsieck Paris, 1972 ), Lotman, Jurij:Text v textu (Tartuská škola, NFA Praha, 1995), Wollen, Peter: Sémiologie filmu (Film jako znakový systém, ČsFÚ Praha,1971) , Michalovič Peter, Zuska Vlastimil: Znaky, obrazy a stíny slov (AMU Praha 2009).
11) <b>12.12. Film mezi médii: od varieté k počítači (Tomáš Pospiszyl)</b>
tematické okruhy:
problém hranic média (filmu); ?zrození? a ?smrt? filmu; hybridní povaha médií; intermedialita, multimedialita, remediace; vztah filmu a jiných médií (fotografie, televize, video, elektronická média)
literatura k semináři:
David Jay Bolter ? Richard Grusin, ?Imediace, hypermediace, remediace? Teorie vědy. 2005/2.
Thomas Elsaesser, ?Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností? in Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové, s. 113-131.
doporučená četba:
David Jay Bolter ? Richard Grusin, Remediation. Understanding New Media. Cambridge ? London: The MIT Press 1999.
Christopher Williams (ed.), Cinema: The Beginnings and the Future. London: University of Westminster Press 1996.
Martin Rieser ? Andrea Zapp (eds.), New Screen Media. Cinema/Art/Narrative. London: BFI 2002.
Jeffrey Shaw ? Peter Weibel (eds.), Future Cinema. The Cinematic Imaginary after Film. Cambridge ? London: The MIT Press & Karlsruhe: ZKM 2003.
12) <b>19.12. seminář (Helena Bendová)</b>
- Recommended or required reading:
-
Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1995. NAMU, Praha 2009. (jen část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)
Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.
+ doporučená literatura:
Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Volume I.: 1907-1929. Princeton University Press 1988.
Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.
Aumont, Jacques ? Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.
Braudy, Leo ? Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.
Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.
Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.
Gledhill, Christine ? Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.
Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
classes, lecture
- Assessment methods and criteria:
-
Oral exam based on the range on the course syllabus.
- Course web page:
- http://cas.famu.cz/?p=105
- Note:
-
This course takes place once every two years. It is set for the 2011-2012 school year.
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Master (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Master (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Master (faculty subject, optional subject)
- Production - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Production - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Bachelor (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Editing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Editing - Master (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Master (faculty subject, optional subject)
- Photography CZ - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Photography CZ - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Master (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Restoring of Photogrphy (faculty subject, optional subject)