Interpretace barokní hudby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104IB2 | ZK | 1 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je získání konkrétních znalostí jednotlivých kapitol a parametrů, které se podílejí na řešení dobové interpretace, a to: základní přístup, orientace v epoše, stylu, přístup ke komponovanému dílu a jeho interpretaci, dílčí vhled do literatury dobové (pramenné) i soudobé, ovládnutí základních pojmů, jejich obsah, seznámení s regionálními, stylovými aj. odlišnostmi a s odlišnostmi týkajícími se klávesové literatury a hudby.
- Forma studia:
-
Přednášení, diskuse, poslechy, práce s partiturami, zadávání drobných úkolů jako příprava pro interpretační realizaci.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Test - věcné odpovědi, termíny, návrhy konkrétní realice (artkulace, rytmické změny
- Obsah kurzu:
-
Stručná osnova předmětu:
2)(pokračování)Tempo a jeho kategorie, taktová označení a jejich význam, zápis rytmu, měření času, tempo ordinário a tempo giusto, tempo rubato, tance a jejich charakteristiky, beztaktová preludia.
3)Franc. jeu inégal, tečkované rytmy, přízvuk rytmický a výrazový, obvyklé změny rytmu, neobvyklé jevy.
4)Artikulace a frázování (význam obloučků a dalších znaků, obvyklá řešení ap.)
5)Prstoklady
6)Dynamika zapsaná a nezapsaná, práce s ní.
7)Italské diminuce - komparace dobových pramenů, základ ornamentiky.
Sylabus předmětu:
Vývoj a samozřejmosti dobové praxe a hlavně podmínky jejich osvojování nevyžadovaly v baroku tak detailní zápis interpretačních pokynů, které postupně sílily až se změnou společenského a estetického řádu kolem poloviny 18. století a rostly subjektivní individualizací projevu v romantismu, ale částečně i v době tzv. stylu Empfindsamkeit. Proto je obtížnější řešení jak rytmické, někdy i metrické stránky barokní hudby, ale i artikulace, frázování, akcentace aj. prvků, protože je k nim třeba daleko širšího vhledu a pochopení výrazu barokní hudby než u mnohých stylů pozdějších epoch. Otázka artikulace je zejména v klávesové hudbě navázána na řešení prstokladu. I zde je možné se opřít o dobové požadavky. Opět však rozhoduje znalost dobové „řeči a výslovnosti“.
Požadavky proměn rytmického zápisu sledujeme od konce 16. století ve španělských, italských (Caccini) a zejména francouzských pramenech (jeu inégal). Možnost variabilního zacházení s tečkovaným rytmem nebo se zápisem i rovných drobnějších hodnot je závislé na taktu, slovních nebo artikulačních pokynech nebo nemusí být vůbec zapsány a jsou z jiného ohledu (žánru, stylu apod.) samozřejmostí.
Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby jejich realizace nebyla proti smyslu hudby. Zároveň volnost v oblasti willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), pro ornamentiku wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice.Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky. Tato kapitola pokračuje i v dalším semestru IB3.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura předmětu:
Česká a slovenská
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred, Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführungspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HAAS, Robert, Aufführungspraxis der Musik, 2. vyd. Paperback, Laaber, Regensburg 1979
HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
LAUKVIK, Jon, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter 1990
LINDE, Hans-Martin, Kleine Anleitung zum Verzieren alter Musik, Schott, Mainz 1978
LOHMANN, Ludger, Studien zu Artikulationsproblemen bei den Tasteninstrumenten des 16. - 18. Jahrhunderts, Gustav Bosse Verlag, Regensburg 1982
MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969
Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MERTIN, Josef, Alte Musik - Wege zur Aufführungspraxis,Lafite, Wien 1978
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
SCHMITZ, Hans-Peter, Die Kunst der Verziehrung im 18. Jahrhundert, 4. vydání, Bärenreiter, Kassel 1983
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
TAUBERT, Karl Heinz, Höfosche Tänze: ihre Geschichte und Choreographie (s notovou přílohou pro klávesové nástroje), Schottt, Mainz, roč. neuveden
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Allembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
LS - malý písemný test některých základních pojmů z probrané látky + ústní rozprava nad předloženou notovou ukázkou.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nesjou.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět další)