Hra na trubku 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106TR3 | Z | 8 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Vladimír REJLEK, Jaroslav ROUČEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vladimír REJLEK, Jaroslav ROUČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i náročnějších skladeb.
1a Správná práce jazyka
b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,
c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.
2.Etudy mírně náročnějšího charakteru C. Perrin, H. L. Clarke .
3. Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných J. K. J. Neruda , E. Bozza, G. Enescu.
- Forma studia:
-
Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Obsah kurzu:
-
Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na trubku potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na trubku 1 a 2, jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají (to samozřejmě již od předmětu Hra na trubku 1) možnosti nápravy. Nyní se vyučuje, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost, ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější C. Perrin, H. L. Clarke. V přednesových skladbách se dává přednost autorům jako např. J. K. J. Neruda , E. Bozza, G. Enescu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
C. Perrin 15 mistrovských etud, H. L. Clarke 24 charakteristických studií
J. K. J. Neruda Concerto in Es, E. Bozza Rustiques, G. Enescu Legenda
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)