English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Dějiny taneční hudby 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DHT1 Z 2 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Dorota GREMLICOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Dorota GREMLICOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět rozvíjí poznatky z dějin hudby, zabývá se specifiky taneční hudby, její povahy a historického vývoje v evropském kontextu.

Forma studia:

výklad, poslech hudebních ukázek, studium hudebně tanečních záznamů, srovnání notových a linetografických záznamů

Předpoklady a další požadavky:

Předmět předpokládá absolvování předmětů Dějiny a teorie hudby a Rozbor partitur, nutná je schopnost číst v partituře, výhodou je hudební vzdělání a praktická hudební zkušenost.

Obsah kurzu:

Výklad dějin taneční hudby je vymezen v oblasti lidového tance, společenských tanců a divadelního tance, pozornost je věnována jejich specifickým charakteristikám, vyplývajícícm z konkrétních účelů a funkcí hudby v těchto druzích tance. Teoretický výklad je doplněn poslechem hudebních ukázek a rpzbprem notového materiálu.

Chronologický výklad začíná v období evropské antiky, dále věnuje se období středověké hudby a prvním dochovaným hudebním záznamům tanců estampida a saltarello, tanečním písním a kultuře trubadúrů, otázce doprovodných hudebních nástrojů; přitom je jako informační zdroj využívána také ikonografie.

V období renesance se výklad soustřeďuje na hudební charakteristiku jednotlivých tanečních forem, které se v tomto období utvářely; zvláštní pozornost je věnována některým skladatelským osobnostem (M. Praetorius,J. Dowland) a konkrétním hudebním sbírkám (Terpsichore); studována je hudba vybraných představení ballet de cour (Ballet comique de la reine)

V období baroka pokračuje výklad podle jednotlivých hudebně-tanečních forem, zvláštní pozornost je věnována barokní suitě a problematice taneční hudby určené skutečně k tanci a koncertně zpracovaných tanečních forem; podrobně je studováno dílo J.B. Lullyho a dalších skladatelů z okruhu ballet de cour.

Doporučená nebo povinná literatura:

Sachs, Curt: The Rise of Music in the Ancient World, New York 1943.

Marrocco, W. Thomas: Inventory of Fifteenth-Century Bassedanze, Balli, and Balletti in Italian Dance Manuals, New York 1981.

Salmen, Walter: Der fahrende Musiker im europäischen Mittelalter, Kassel 1960.

Sparti, Barbara: The Fifteenth-Century Balli Tunes: A New Look. In Early Music 14.3 (1986): 346-357.

Woira, W.; Salmen,W.: Die Tanzmusik im deutschen Mittelalter. In Zeitschrift für Volkskunde 50 (1953): 164-187.

Mersenne, Marin: Harmonie universelle, reprint Paris 1963.

Heyer, John ed.: Jean-Baptiste Lully and the Music of the French Baroque, New York 1989.

Hilton, Wendy: Dance of court and Theatre: The French Noble Style, New Jersey 1981.

Nettl, Paul: The Story of Dance Music, New York 1947.

Otterbach, Friedemann: Die Geschichte der europäischen Tanzmusik, Wilhelmshafen 1980.

Taubert, Karl-Heinz: Höfische Tänze, Mainz 1968.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

aktivity na přednáškách

studia zadané litaratury a poslechu nahrávek

Během semestru se vyžaduje četba zadané literatury, samostatný poslech hudebních nahrávek.

Hodnocení se děje na základě aktivní účasti na přednáškách.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast při přednáškách, samostatné studium.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016