Metodika moderního tance 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107MM8 | ZK | 3 | 1+1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Andrea OPAVSKÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Andrea OPAVSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Tyto lekce slouží k rozvoji a upevnění pedagogických dovedností, schopnosti komplexního uvažování o pohybu s citlivostí pro detail a s přihlédnutí k anatomickým souvislostem. Podporuje se rozvoj vlastní kreativity, pohybového výzkumu a analýzy, formování individuálního pedagogického stylu. Cílem je zároveň získat pedagogickou praxi, která je odborně konzultována a zpětně analyzována.
- Forma studia:
-
Výuka má podobu praktických cvičení a rozboru ukázek různých způsobů výuky
zaznamenaných na dvd nosičích. Její součásti je i samostatná pedagogická praxe studentů na taneční konzervatoři a její následná analýza formou diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování Metodiky moderního tance 5-7.
- Obsah kurzu:
-
Pohybový slovník současného tance není kodifikován a neexistuje ani systém ustálených cvičení. Jeho metodika je založena především na objasnění a osvojení si pohybových principů a různých metod, jejichž podstatou je efektivní fungování těla v pohybu. Důraz je kladen na ověřování si metodických a didaktických znalostí a dovedností při praktické výuce tance.
Student se konkrétně učí:
a) pracovat se zvoleným pohybovým tématem, hledat způsob, jak jej rozvíjet a na jeho základě koncipovat danou lekci.
b) objevené pohybové principy využívat a zkoumat při tvorbě vlastního pohybového materiálu
c) udržet logickou linku pohybových sekvencí
d) správně analyzovat zadaný pohyb
e) přizpůsobit náročnost tanečních variací pro různé úrovně studentů
f)do výuky zakomponovat pohybové hry, práci ve dvojicích či skupině
g) pracovat s prostorem, s hudbou (popř. zvukem, tichem) a časem
h) hledat svůj styl výuky a vlastní pedagogický projev
i) komunikovat s korepetitorem
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.
Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.
Feldenkrais M.: Feldenkraisova metoda. Pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996.
Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001
Olsen.A.: Bodstories. New York: Station Hill Press, 1991.
Parková G.: Umění proměny. Praha: Alternativa, 1996.
Rolf I.: Rolfing a realita těla: Pracujte s přirozenou tělesnou gravitací. Praha: Pragma, 1999
Wildman F.: Feldenkrais a jeho metoda - cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999.
Calais-Germain, B.: Anatomie der Bewegung (Technik und Funktion der Körpers). Wiesbaden, 2.Auflage, 1999.
Fitt S..: Dance Kinesiology. New York: Shirmer Books, 1988.
Huwyler J.: The dancer´s body, a medical perspective on dance and dance training. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Howse J.: Dance Technique and Injury Prevention. Theater Arts Book, 2000.
Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.
Franklin E.: Dynamic Alignment Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996. *
Koniak M., Leško, M.: Biomechanika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1984.
Lánik V.: Kineziológia. Martin: Osveta, 1992.
Laws H.: Fit to dance 2. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Matt Pamela: A Kinestetic Legacy. USA: CMT Press, AZ, 1993.
Solomon R., Solomon J., Minton S.: Preventing Dance Injuries. Human Kinetics Publishers, 2005.
Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974.
Todd M. E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968. *
Cohen B.B.: Sensing, feeling and action. Contanct Editions, Northampton, MA, 1993
Hartley, L.: Wisdom of the Body Moving. Berkeley, California: North Atlantic Books, 1995.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a) 80% aktivní účasti v hodinách
b) písemná analýza dvou workshopů současného nebo moderního tance, které student absolvoval v průběhu zimního semestru
c) písemná reflexe dvou představení současného tance, které student navštívil v letním semestru
d) vedení tréninku v rámci hodin Metodiky současného tance
e) minimálně 4hodinová pedagogická praxe na taneční konzervatoři a 2hodiny náslechů
- Webová stránka předmětu:
- Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312 - Poznámka:
-
není žádná poznámka
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: