English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Přehled dějin tance a baletu 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PDT1 Z 4 2+2/T česky zimní
Garant předmětu:
Helena KAZÁROVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Helena KAZÁROVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Vytvoření širšího povědomí kulturního významu a funkce tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do období renesance. Seznámení se se základními zdroji poznání podoby taneční kultury a druhy tanců v jednotlivých obdobích, pochopení úlohy tance ve společnosti.

Forma studia:

Přednáška, seminář.

Předpoklady a další požadavky:

Orientace v obecných dějinách alespoň na středoškolské úrovni, znalost základních rysů uměleckých slohů.

Obsah kurzu:

Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci. Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě. Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance. Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly. Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století.

Doporučená nebo povinná literatura:

Kirstein, Lincoln: Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987

Payne, Ian: The Almain in Britain, c. 1549-c.1675. Ashgate Publishing, Hampshire, England 2003

Lexová, Irena: O staroegyptském tanci. Orientální ústav, Praha 1930

Arbeau, Thoinot: Orchesography. Dover Books, New York 1967

Kröschlová, Eva: Dobové tance 16. až 19. století. Skupinové formy. SPN Praha 1980

Kirstein, Lincoln: Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984

Rumlová, Gabriela: Historické tance XV.-XVII. století. Skripta AMU, SPN Praha 1979

Brodská, Božena: Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2000

Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultiry I. SPN Praha, 1989

Brodská, Božena: Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12

Matoušová-Rajmová, Marie: Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16

Wood, Melusine: Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952

Kazárová, Helena: Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18

Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s.18

Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18

Kazárová, Helena: Tanec v antickém světě. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18

Kazárova, Helena: Taneční svět renesance. In: Taneční listy 3/1999, s. 14

Hodnoticí metody a kritéria:

Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Absolvování průběžného testu.

Webová stránka předmětu:
Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314
Poznámka:

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016