Přehled dějin tance a baletu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PDT1 | Z | 4 | 2+2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Helena KAZÁROVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Vytvoření širšího povědomí kulturního významu a funkce tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do období renesance. Seznámení se se základními zdroji poznání podoby taneční kultury a druhy tanců v jednotlivých obdobích, pochopení úlohy tance ve společnosti.
- Forma studia:
-
Přednáška, seminář.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Orientace v obecných dějinách alespoň na středoškolské úrovni, znalost základních rysů uměleckých slohů.
- Obsah kurzu:
-
Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci. Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě. Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance. Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly. Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Kirstein, Lincoln: Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987
Payne, Ian: The Almain in Britain, c. 1549-c.1675. Ashgate Publishing, Hampshire, England 2003
Lexová, Irena: O staroegyptském tanci. Orientální ústav, Praha 1930
Arbeau, Thoinot: Orchesography. Dover Books, New York 1967
Kröschlová, Eva: Dobové tance 16. až 19. století. Skupinové formy. SPN Praha 1980
Kirstein, Lincoln: Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984
Rumlová, Gabriela: Historické tance XV.-XVII. století. Skripta AMU, SPN Praha 1979
Brodská, Božena: Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2000
Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultiry I. SPN Praha, 1989
Brodská, Božena: Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12
Matoušová-Rajmová, Marie: Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16
Wood, Melusine: Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952
Kazárová, Helena: Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18
Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s.18
Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18
Kazárová, Helena: Tanec v antickém světě. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18
Kazárova, Helena: Taneční svět renesance. In: Taneční listy 3/1999, s. 14
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Absolvování průběžného testu.
- Webová stránka předmětu:
- Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314 - Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)