Pedagogický proseminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PP1 | Z | 4 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Andrea OPAVSKÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Andrea OPAVSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět poskytuje přípravu pro práci s dětmi ve věku 4 do 8 let. Základem předmětu je vytváření modelových situací, které pak mohou ve své pedagogické praxi využít.
- Forma studia:
-
Výuka je uskutečněna formou semináře a praktického cvičení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Vytváření drobných metodicky motivovaných cvičení pro žáky mladšího školního věku.
- Obsah kurzu:
-
Motivace dětí a citlivý přístup k nim: vysvětlení základu motivace dětí pro určitou činnost. Pochopení dětského světa a snaha o přiblížení se mentalitě dětí. Rozpoznávání jednotlivých povahových typů (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik), snaha o pochopení zvláštností jednotlivých povahových typů a jejich specifik. Vnímání potřeb dětí, způsob práce s nimi v hodinách pohybové a taneční výchovy. Navození modelového příkladu hodiny, snaha o nalezení případné motivace pro danou činnost.
Jemná a hrubá motorika: způsoby rozvoje motoriky hrou. Další možné způsoby rozvíjení koordinace pohybů, plynulost pohybů a jejich následné zdokonalování. U jemné motoriky je kladen důraz především na rozvoj jemné motoriky ruky.
Pohybová průprava, improvizace a taneční hry: Zvládnutí vytváření cvičení pro jednotlivé svalové skupiny, klouby a šlachy na základní, elementární úrovni odpovídající věku a vyspělosti dětí. Vysvětlení základních pojmů (tvar, rytmus a dynamika pohybu) a práce s těmito pojmy v hodině. Úzká spolupráce s korepetitorem v hodině, přesné zadávání tempa a rytmu, případné vysvětlení dalších požadavků na hudební doprovod. Improvizace je nedílnou součástí výuky, proto je nezbytné posluchače naučit hledat vhodné motivy (blízké dětskému světu ? pohádkové postavy, zvířátka, počasí, příroda..) a dále s nimi pracovat. Umět improvizaci dětem zadat a následně ji citlivě vyhodnotit, pro sebe jako pedagoga využít náměty dětí pro další práci v hodinách. Taneční hry jsou pro děti zdrojem pohybových, prostorových i hudebních zkušeností. Posluchači se proto v hodinách učí s nimi pracovat a využívat tvořivě hry pro další práci s dětmi.
Organizace hodiny: Výuka modelových částí hodin taneční výchovy pro různé věkové kategorie. Vzájemná spolupráce studentů při praktickém vytváření jednotlivých cvičení i větších celků hodiny taneční výchovy. Organizace a uspořádání hodin taneční výchovy v souvislosti s věkem a vyspělostí dětí.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Mišurcová, V.: Hry se zpěvem, SPN Praha 1969
Kurková, Libuše: Dětská tvořivost v hudbě a pohybu, SPN Praha 1981
Jeřábková, Jarmila; Lazarová, Jasana; Ruml, Jiří: Od jara do zimy, 1951
Jeřábková, Jarmila: Taneční průprava, SPN Praha 1979
Osnovy pro ZUŠ: MŠMT
Lossl, Jiří: Estetický pohyb, Praha 1996
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena: Lidové písničky a hry s nimi, Praha 1999
Littauerová, Florence: Osobnosti plus, MEDIUM 1997
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
aktivity na seminářích
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)