English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Pedagogický seminář lidového tance 8

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSL8 Z 2 1/T česky letní
Garant předmětu:
Marie FRIČOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Marie FRIČOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět se zabývá oblastí Lašska. Posluchači vytváří pohybovou přípravu pro vybranou oblast.

Forma studia:

Sledování filmových materiálů, záznamů tanců jednotlivých oblastí a praktické osvojetí vybraných tanců, v praktickém semináři na sále.

Předpoklady a další požadavky:

Samostatná činnost studentů, zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců.

Obsah kurzu:

Tance z Lašska: Lašsko je další rázovitou oblastí na východní Moravě. Dnešní chápání oblasti Lašska jako rovnocenného protějšku Valašska, Hané, Horácka a Slovácka se ustálilo vlivem různých okolností, mezi nimiž hrály významnou roli zvláštnosti dialektologické a osobité rysy regionální kultury vůbec. Lašsko není jednolitou oblastí. Podle krajinného rázu, podle kroje, některých druhů tanců, ale především co do tanečního stylu a charakteru tanečních kroků se dělí na několik podoblastí.

a)Valašsko ? lašské pomezí: Zhnily z Měrkovic, Zvrtek z Gruně, Čeladenský z Kozlovic, Dymak z Kozlovic, Hulan z Měrkovic, Kalamajka z Kozlovic, Kohut z Kunčic, Koval z Kozlovic, Lendr z Kozlovic, Pilky z Kozlovic a ze Lhotky pod Ondřejníkem

b)Horské Lašsko: Starodávný z Gruně, Zvrtek ze Starých Hamrů, Zvrtek z pomezí Kysuc, Obertas z pomezí Kysuc, Čardaš z Konečné, Babsky z Korně, Čeladenský z Ostravice, Dratenik z Ostravice, Hulan z Gruně, Kalamajka ze Starých Hamer, Ruska polka z Malenovic, Slezsky čardaš z Ostravice, Vojtek z Bílé,

c)Nížinné Lašsko: Starodávný ze Sedlišť, Taněc z Krmelína, Zvrtek ze Staré vsi nad Ondřejnicí, Cigan z Krmelína, Dratenik z Krmelína, Dymak ze Staré Bělé, Galaty z Janovic, Kožuch podolsky z Hukvald, z Krmelína, Požehnany z Janovic, Ruska polka z Janovic, z Krmelína, Šatečkovy z Janovic, Zbujan z Morávky,

d)Štrambersko: Ignac Manda a Smutna cerka ze Štramberku,

e)Lašský skok: Lašský skok sólový, ve dvojici a ve čtveřici, Lašský skok Ondraš.

Na rozdíl od Valašského Odzemku, který se tančí na jednu základní píseň, písní k Lašskému skoku je celá řada. Taneční prvky skoku se vyznačují rázností a ?hranatostí? některých cifer, které zajímavě kontrastují s ciframi lehkými, měkkými. Posluchači se snaží vytvořit vlastní sled cifer z možností, které široce nabízí studovaný materiál. Lašský skok je improvizační záležitostí každého tanečníka, proto si každý hledá svůj osobitý styl Lašského skoku.

Doporučená nebo povinná literatura:

Jelínková, Zdenka; Eliašová, Lenka a kol.: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska, díl IX. Lašsko, Ústav lidové kultury Strážnice 1996.

Janáček, Leoš: Moje Lašsko, Lidové noviny 1928.

Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1953.

Janáček, Leoš: Osnovy hudební lidových tanců na Moravě, Český lid II, 1893.

Janáček, Leoš ? výběr z díla

Jelínková, Zdenka ? výběr z díla

Socha, Vincenc: Lidové tance na Lašsku, Praha 1948

Hodnoticí metody a kritéria:

Požadována je praktická účast na semináři, příprava alespoň jedné pohybově-taneční variace k probírané folklorní oblasti (technitká příprava taneční dovednosti dané oblasti). Seminární práce k tématice studentem zvolené oblasti.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016