English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Trénink moderního tance 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107TMT1 Z 2 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Andrea OPAVSKÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Andrea OPAVSKÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj poznání a uvědomování si pohybových možností vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, spoluzodpovědnost za proces a rozvoj umělecké osobnosti studenta.

Forma studia:

Jedná se o praktický vhled do techniky současného tance vycházející i z teoretických znalostí.

Předpoklady a další požadavky:

Praktické zvládnutí základů této techniky, která je založena na pohybu těla tanečníka na místě i do prostoru.

Obsah kurzu:

Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.

Warm up je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby v rámci floor work, center work a work in space využívají a rozvíjí základní pohybové principy - pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.

V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje a jeho situovanost vůči kolegům. Důraz je kladen rovněž na proměnlivou dynamiku, odlišnost v pohybových kvalitách a muzikálnost.

Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.

Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.

Doporučená nebo povinná literatura:

Feldenkrais, Moshé: Awarness through Movement (Pohybem k sebeuvěmomění), Praha 1996

Lewis, Daniel: The Illustrated Dance Technique of José Limón, New York 1984

Schurr, Gertrude; Yocom, R.D.: Modern Dance. Techniques a d Teaching.

Horosko, Marian: Martha Graham. The Evolution of her Dnce Theory and Training, Pennington 1991

Stewart, Virginia;comp: Modern Dance, New York 1991

Stodelle, Ernestine: The Dance Technique of Doris Humhrey, Princetown 1978

Warren, Larry: Lester Horton. Modern Dance Pioneer, New York 1991

Cohan, Robert: The Dance Workshop, London 1986

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

1). Povinná aktivní účast minimálně na 10 lekcích

2). Účast na workshopu Zuny Kozánkové Liguid joints (29.9.-2.10.), workshopu Jara Viňarského (9-13hod 9.-13.11.) a workshopu Limón v dnešní době (14-19hod 9.-13.11.) a jejich písemný rozbor (struktura hodiny, cíl, hlavní principy, přístup pedagoga etc.)

3). Písemná reflexe dvou premiér (představení) současného tance v obd. ziomního semestru.

Termín odevzdání písemných prací 11.ledna 2016.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Není žádná poznámka

Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016