Trénink moderního tance II 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
107TMX2 | Z | 4 | 4/T | letní |
- Garant předmětu:
- Andrea OPAVSKÁ, Libuše OVSOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Andrea OPAVSKÁ, Libuše OVSOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj poznání a uvědomování si pohybových možností vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, spoluzodpovědnost za proces a rozvoj umělecké osobnosti studenta.
- Forma studia:
-
Jde o praktická cvičení vycházející z aktivního zapojení teoretických znalostí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Dobrá znalost současných tanečních technik.
- Obsah kurzu:
-
Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.
Warm up je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby v rámci floor work, center work a work in space využívají a rozvíjí základní pohybové principy - pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.
V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje a jeho situovanost vůči kolegům. Důraz je kladen rovněž na proměnlivou dynamiku, odlišnost v pohybových kvalitách a muzikálnost.
Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.
Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.
Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.
Cohen B.B.: Sensing, feeling and action. Contanct Editions, Northampton, MA, 1993
Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.
Franklin E.: Dynamic Alignment Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996.
Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001
Olsen.A.: Bodstories. New York: Station Hill Press, 1991.
Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974.
Todd M. E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a)80% aktivní účasti v hodinách
b)Písemná analýza dvou workshopů současného nebo moderního tance, které student absolvoval v průběhu letního semestru
c)Písemná reflexe dvou představení současného tance, které student navštívil v letním semestru (Písemná reflexe a analytické srovnání dvou večerů/ koncertů tanečních konzervatoří.)
- Webová stránka předmětu:
- není
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: