English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Trénink moderního tance II 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
107TMX2 Z 4 4/T letní
Garant předmětu:
Andrea OPAVSKÁ, Libuše OVSOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Andrea OPAVSKÁ, Libuše OVSOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj poznání a uvědomování si pohybových možností vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, spoluzodpovědnost za proces a rozvoj umělecké osobnosti studenta.

Forma studia:

Jde o praktická cvičení vycházející z aktivního zapojení teoretických znalostí.

Předpoklady a další požadavky:

Dobrá znalost současných tanečních technik.

Obsah kurzu:

Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.

Warm up je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby v rámci floor work, center work a work in space využívají a rozvíjí základní pohybové principy - pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.

V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje a jeho situovanost vůči kolegům. Důraz je kladen rovněž na proměnlivou dynamiku, odlišnost v pohybových kvalitách a muzikálnost.

Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.

Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.

Doporučená nebo povinná literatura:

Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.

Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.

Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.

Cohen B.B.: Sensing, feeling and action. Contanct Editions, Northampton, MA, 1993

Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.

Franklin E.: Dynamic Alignment Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996.

Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.

Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001

Olsen.A.: Bodstories. New York: Station Hill Press, 1991.

Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974.

Todd M. E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

a)80% aktivní účasti v hodinách

b)Písemná analýza dvou workshopů současného nebo moderního tance, které student absolvoval v průběhu letního semestru

c)Písemná reflexe dvou představení současného tance, které student navštívil v letním semestru (Písemná reflexe a analytické srovnání dvou večerů/ koncertů tanečních konzervatoří.)

Webová stránka předmětu:
není
Poznámka:

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016