Úvod do taneční pedagogiky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107UTP1 | Z | 6 | 1+1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Václav JANEČEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Václav JANEČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Přehled didaktických postupů v kontextu s dějinami taneční pedagogiky, vznikem a rozvojem kánonu klasické taneční techniky a baletu. Schopnost srozumitelného a logického výkladu metodiky klasického tance, organizace výuky, práce s hudebním doprovodem.
- Forma studia:
-
Předmět uvádí do teorie a praxe pedagogiky klasického tance, zabývá se problematikou přístupu k žákům, pedagogického projevu, formuluje hlavní principy didaktiky tance, organizaci vyučovacích procesů a teorii klasické taneční techniky. Součástí studia je rozbor pedagogických výstupů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Rozšířené znalosti o systému taneční pedagogiky, stylu, formě a obsahu rozvíjející praktické zkušenosti a rozmanité teoretické znalosti v tanečním umění. Prokázání schopností a vědomostí vedoucí k maximálnímu výkonu budoucího tanečníka v duchu pestré škály taneční virtuozity.
- Obsah kurzu:
-
a)utváření školy klasického tance evropské tradice v kontextu prolínání mezinárodních stylů
b)trend pohybu výrazných mistrovských osobností - detaily a odlišnosti stylotvorného a historického významu. Tento bohatý záběr znalostí zvyšuje nároky na pedagogické vedení a také umožňuje rozvoj schopností tanečníků a jejich výkonů. Současně ovlivňuje inspiraci choreografů a tím celý vývoj tance.
c)látka, mapující nejvýraznější pedagogické osobnosti a jejich učební systémy, např.: Agrippina Vaganovová, Nikolaj Tarasov, Enrico Cecchetti, Auguste Bournonville, George Balanchine atd., dále jsou posluchači uvedeni do pravidel práce s korepetitorem, hudební literaturou, systémem hudebního frázování, významu preparací a závěrů, hudební improvizace, tempa, dynamiky atd. s ohledem na specifický účel hudebního doprovodu k baletním exercise.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Mejová V., Bazarovová N.: Abeceda klasického baletu, Praha 1980.
Vaganovová, Agrippina: Základy klasického tance, Praha 1981.
Blasis, Carlo: Zákl. pojednání o teorii a praxi tanečního umění, Praha 1947.
Schorer, Suki: Suki Schorer on Balanchine Technique, 2000.
Au, Susan: Ballet & Modern Dance, London 1995.
Warren G. W.: Classical Ballet Technique, 1989.
Kirstein L., Stuart M.: The Classic Ballet, 1998.
Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1979.
Franklin E.: Dance Imagery, Human Kinetics, 1996,
Royce, Anya Peterson.: The Antropology of Dance, Bloomington 1977.
Copeland, Roger: What is Dance?, New York 1983.
Cohan, Selma Jeanne: Encyclopedie of Dance, New York, Oxford 1998.
Koegler, Horst: The Concise Oxford Dictionary of Ballet, Oxford 1977.
Dance Europe Magazin
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškáxh, seminářích
vypracování semestrální práce
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích, 20% z písemné části zkoušky a 20% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách/seminářích, zpracování a prezentace seminární práce.
- Webová stránka předmětu:
- nejsou
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)