English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Dějiny umění 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108DU3 Z 1 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Roman DYKAST
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Roman DYKAST
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Studenti předmětu získají přehled a znalosti z látky dějin českých a světových dějin umění, které rozšíří jejich dosavadní vědomosti z dějin studovaných uměleckých druhů a prohloubí porozumění umění v širších kulturních, společenských a politických souvislostech. Dvousemestrální přednáškový cyklus poskytuje základní přehled o dějinách umění a kultury od baroka až do současnosti a posluchače seznamuje se základy oboru dějiny umění v kulturních, společenských, politických souvislostech a s jeho podílem na utváření evropské vzdělanosti ve vztahu k ostatním humanitním disciplínám (estetika, filozofie, psychologie, sociologie, historie ad.).

Forma studia:

Přednáška s využitím audiovizuální techniky.

Předpoklady a další požadavky:

Student musí mít splněný zápočet z předmětu Dějiny umění 1 a zkoušku z předmětu Dějiny umění 2.

Obsah kurzu:

Obsah přednášek v zimním semestru zahrnuje tematiku od barokního umění k umění přelomu 19. a 20. století. Tematika barokního umění je rozdělena dvou přednášek: první se zaměřuje na malířství a sochařství, druhá pojednává vývoj barokní architektury. Přednáška o francouzském klasicismu 17. století sleduje zcela odlišný paralelní vývoj umění ve Francii, kde má baroko klasicizující charakter, který postupně vyústí v rokokové a následně celkové klasicistní tendence 18. století. Samostatné přednášky jsou věnovány romantickému umění 19. století v malířství a vzniku historizujících tendencí v architektuře v průběhu celého 19. století. Semestrální cyklus přednášek je zakončen teamtikou impresionistického a secesního umění. Paralelní vývoj umění v českých zemích od baroka do přelomu 19. a 20. století je náplní části specializovaných přednášek odborníků na tuto problematiku (viz níže tematické okruhy těchto přednášek).

1. Úvod do dějin umění a kultury

2. Barokní malířství a sochařství

3. Barokní architektura

4. Francouzský klasicismus 17. století

5. Rokoko a klasicismus

6. Romantismus - malířství

7. Architektura 19. století - romantický (neoklasicismus) a přísný historismus (novogotika a novorenesance)

8. Impresionismus a secese

9.-12. přednášky oborových specialistů na dílčí témata

Doporučená nebo povinná literatura:

Povinná literatura pro zimní semestr:

Gombrich, E. H.: Příběh umění (s. 313-453). Praha 1992 (nebo další vydání: 1997, 2001).

Pijoan, J. a kol.: Dějiny umění I.-X. (VII. - s. 7-68, 141-306, 314-335, VIII. - s. 7-52, 129-150, 183-353, IX. - s. 55-98). Praha 1977-84 (nebo další vydání: 1982-1985; 1987-1991)

Doporučená literatura k tématům zimního semestru:

Blažíček, O. J.: Pražská plastika raného rokoka. Praha 1946.

Blažíček, O. J.: Rokoko a konec baroku v Čechách. Praha 1948.

Blažíček, O. J.: Sochařství baroku v Čechách. Praha 1958.

Blažíček, O. J.: Umění baroku v Čechách. Praha 1971.

Blažíček, O. J.: Ferdinand Maxmilián Brokof. Praha 1976.

Herein, K.V.: České malířství od doby rudolfínské do doby Reinerovy. Praha 1915.

Horyna, M.: Jan Blažej Santini-Aichel. Praha 1998.

Huyghe, R.: Umění a lidstvo (Larousse). Umění renesance a baroku. Praha 1970.

Huyghe, R.: Umění a lidstvo (Larousse), Umění nové doby. Praha 1974.

Kitson, M.: Barok a rokoko. Praha 1972.

Kol. aut.: Dějiny českého výtvarného umění II/1, II/2 (Od počátků renesance do závěru baroka). Praha 1989.

Petrasová, T. - Lorenzová, H. (eds.): Dějiny českého výtvarného umění III/1,III/2. Praha 2001.

Kořán, I.: Braunové. Praha 1999.

Neumann, J.: Malířství XVII. století v Čechách. Praha 1951.

Neumann, J.: Petr Brandl. Praha 1968.

Neumann, J.: Český barok. Praha 1974.

Neumann, J.: Škrétové. Karel Škréta a jeho syn. Praha 2000.

Poche, E. (ed.): Praha národního probuzení. Praha 1980.

Poche, E.: Matyáš Bernard Braun, Sochař českého baroka a jeho dílna. Praha 1986.

Prahl, R.: Praha kolem 1800. Praha 2002.

Preiss, P.: Václav Vavřinec Reiner. Praha 1970.

Preiss, P.: Italští umělci v Praze: renesance, manýrismus a baroko. Praha 1986.

Raeburn, M. (ed.): Dějiny architektury. Praha 1993.

Stolárová, L. - Vlnas, V. (eds.): Karel Škréta. Doba a dílo. Praha 2010.

Šroněk, M.: Jan Jiří Heinsch. Malíř barokní zbožnosti. Praha 2006.

Štech, V. V.: Sochaři pražského baroka. Praha 1935.

Štech, V. V: Od baroka ke klasicismu. Praha 1941.

Toma, R. (ed.): Baroko. Architektura-Plastika-Malířství. Praha 1999.

Vlnas, V. (ed.): Sláva barokní Čechie: stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha 2001.

Volavka, V.: České malířství a sochařství 19. století. Praha 1968.

Vybíral, J.: Česká architektura na prahu moderní doby. Praha 2002.

Wittlich, P.: Česká secese. Praha 1982.

Hodnoticí metody a kritéria:

V zimním semestru je předmět Dějiny umění a kultury 1 zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen po splnění nejméně 60 % z celkového bodového hodnocení. 20 % bodů student získá za více jak 50 % účast na uskutečněných přednáškách. Z vyhodnocení znalostí z odpřednášené látky a povinné literatury formou písemné zjišťovací zkoušky, která prověří znalost konkrétních uměleckých děl, jejich autorství, zvládnutí oborové odborné terminologie, orientaci v dataci a slohovém zařazování autorů a jejich děl včetně celkových kulturních, společenských a politických souvislostí, musí student, který nebude mít dostatečnou účast na přednáškách, získat nejméně 60 % bodů. Student, který získá 20 % bodů za docházku na přednášky, potřebuje k získání zápočtu obdržet ze zápočtového testu nejméně 40 % bodů.

Termíny písemné zjišťovací zkoušky pro udělení zápočtu:

1. termín - 17. 12. 2015, 12:45 v uč. č. 2017

2. termín - 14. 1. 2016, 11: 00 v uč. č. 2017.

Studenti se na termín povinně zapisují elektronicky prostřednictvím systému KOS. Pokud se student nedostaví na zapsaný termín, je klasifikován hodnocením neprospěl.

Pro studenty, kteří se nedostaví k zápočtu v zapsaném termínu (pouze ze závažných důvodů, zejm. nemoc, která musí být doložena lékařským potvrzením) nebo nedosáhnou potřebný počet bodů k udělení zápočtu, bude vypsán jeden náhradní termín v druhé polovině ledna 2016.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

ZS 2014/2015

Anotace předmětu pro ZS 2014 a způsob zakončení předmětu zápočtem

Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.

Témata přednášek:

9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na

přelomu 19. a 20. století

16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij

23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman

30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass

Sylabus přednášek:

I.

9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na přelomu 19. a 20. století

BLOK I Deformace a spontánnost jako dvě podoby subjektivního prožitku světa

BLOK II Dekadence a expresionismus jako polarita subjektivní deformace světa na přelomu 19. a 20. století

Edvard Munch a pocit tísně (Vídeň 2009 - 2010)

Utrpení světa a vykoupení - názorová základna dekadence a symbolismu

Deformace a spontánnost jako dvě varianty vyjádření emocí

Deformace jako klíčový znak figurativního a tonálního expresionismu

Uvolňování výrazových prostředků jako cesta k abstrakci a atonalitě

II.

16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij

Spory a nejistoty kolem Kupkova vztahu k hudbě

Problémy a nejistoty v interpretaci Kupkovy koncepce abstrakce

Názorová polarita na vztah Kupkových obrazů a hudby

Muzikální fáze malířství jako dobový kontext

Gauguin jako prorok a průkopník muzikální fáze malířství

Gauguinovi dědicové

Dovršení procesu v abstraktním expresionismu V. Kandinského

Druhý proud muzikální fáze malířství

Proměna výtvarného myšlení pod vlivem hudebního myšlení

Odlišnost hudebního principu Kandinského a Kupkovy abstrakce

Organický princip řádu a jeho korekce u Kandinského

Variace jako hudební princip Kupkovy abstrakce

III.

23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman

Ready-mades v tvorbě R.Rauschenberga aj.Cagea

Rauschenbergova spolupráce s Cageem

Kombinované obrazy a „kombinovaná hudba“

Neodada nebo pop-art? (Rauschenberg)

Neodada nebo music for tape? (Cage)

Cage a Rauschenberg jako průkopníci umění akce (počátky happeningu)

IV.

30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass

Role minimalismu v emancipaci amerického umění po 2.světové válce

Srovnání evropského op-artu a neokonstruktivismu s americkým minimal artem

Srovnání Vasarely a Reinhardt

Srovnání evropských a amerických minimalistických tendencí v hudbě

Srovnání Górecki a Reich

Vztah identity a kontrastu jako klíčový rozdíl mezi evropským a americkým racionálním proudem po 2.světové válce

Osobnosti amerického minimal artu a minimal music

Ad Reinhardt a LaMonte Young

Carl André a LaMonte Young

Sol LeWitt a Steve Reich

Robert Morris a Terry Riley

Robert Morris a Philip Glass

Hlavní tematický blok přednášek Doc. Jaroslava Bláhy bude v dalších termínech doplněn o přednášky dalších odborníků z Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR.

Povinná literatura:

Bláha, Jaroslav: Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/2. Praha: Togga, 2013, ISBN 978-80-7476-019-8

Hodnocení zimního semestru:

Přednášky zimního semestru posluchači ukončují zápočtem, který proběhne formou písemného zápočtového testu z otázek, které budou pokládány z látky, která bude odpřednášena na přednáškách a z povinné literatury.

Termíny konání písemného zápočtového testu:

čtvrtek 11. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017

čtvrtek 18. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017

čtvrtek 15. 1. 2015 od 9:00 v uč. č. 2017

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
12:45–14:15
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:45–14:15 Roman DYKAST Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016