Dějiny umění 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108DU3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Roman DYKAST
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Roman DYKAST
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti předmětu získají přehled a znalosti z látky dějin českých a světových dějin umění, které rozšíří jejich dosavadní vědomosti z dějin studovaných uměleckých druhů a prohloubí porozumění umění v širších kulturních, společenských a politických souvislostech. Dvousemestrální přednáškový cyklus poskytuje základní přehled o dějinách umění a kultury od baroka až do současnosti a posluchače seznamuje se základy oboru dějiny umění v kulturních, společenských, politických souvislostech a s jeho podílem na utváření evropské vzdělanosti ve vztahu k ostatním humanitním disciplínám (estetika, filozofie, psychologie, sociologie, historie ad.).
- Forma studia:
-
Přednáška s využitím audiovizuální techniky.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí mít splněný zápočet z předmětu Dějiny umění 1 a zkoušku z předmětu Dějiny umění 2.
- Obsah kurzu:
-
Obsah přednášek v zimním semestru zahrnuje tematiku od barokního umění k umění přelomu 19. a 20. století. Tematika barokního umění je rozdělena dvou přednášek: první se zaměřuje na malířství a sochařství, druhá pojednává vývoj barokní architektury. Přednáška o francouzském klasicismu 17. století sleduje zcela odlišný paralelní vývoj umění ve Francii, kde má baroko klasicizující charakter, který postupně vyústí v rokokové a následně celkové klasicistní tendence 18. století. Samostatné přednášky jsou věnovány romantickému umění 19. století v malířství a vzniku historizujících tendencí v architektuře v průběhu celého 19. století. Semestrální cyklus přednášek je zakončen teamtikou impresionistického a secesního umění. Paralelní vývoj umění v českých zemích od baroka do přelomu 19. a 20. století je náplní části specializovaných přednášek odborníků na tuto problematiku (viz níže tematické okruhy těchto přednášek).
1. Úvod do dějin umění a kultury
2. Barokní malířství a sochařství
3. Barokní architektura
4. Francouzský klasicismus 17. století
5. Rokoko a klasicismus
6. Romantismus - malířství
7. Architektura 19. století - romantický (neoklasicismus) a přísný historismus (novogotika a novorenesance)
8. Impresionismus a secese
9.-12. přednášky oborových specialistů na dílčí témata
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Povinná literatura pro zimní semestr:
Gombrich, E. H.: Příběh umění (s. 313-453). Praha 1992 (nebo další vydání: 1997, 2001).
Pijoan, J. a kol.: Dějiny umění I.-X. (VII. - s. 7-68, 141-306, 314-335, VIII. - s. 7-52, 129-150, 183-353, IX. - s. 55-98). Praha 1977-84 (nebo další vydání: 1982-1985; 1987-1991)
Doporučená literatura k tématům zimního semestru:
Blažíček, O. J.: Pražská plastika raného rokoka. Praha 1946.
Blažíček, O. J.: Rokoko a konec baroku v Čechách. Praha 1948.
Blažíček, O. J.: Sochařství baroku v Čechách. Praha 1958.
Blažíček, O. J.: Umění baroku v Čechách. Praha 1971.
Blažíček, O. J.: Ferdinand Maxmilián Brokof. Praha 1976.
Herein, K.V.: České malířství od doby rudolfínské do doby Reinerovy. Praha 1915.
Horyna, M.: Jan Blažej Santini-Aichel. Praha 1998.
Huyghe, R.: Umění a lidstvo (Larousse). Umění renesance a baroku. Praha 1970.
Huyghe, R.: Umění a lidstvo (Larousse), Umění nové doby. Praha 1974.
Kitson, M.: Barok a rokoko. Praha 1972.
Kol. aut.: Dějiny českého výtvarného umění II/1, II/2 (Od počátků renesance do závěru baroka). Praha 1989.
Petrasová, T. - Lorenzová, H. (eds.): Dějiny českého výtvarného umění III/1,III/2. Praha 2001.
Kořán, I.: Braunové. Praha 1999.
Neumann, J.: Malířství XVII. století v Čechách. Praha 1951.
Neumann, J.: Petr Brandl. Praha 1968.
Neumann, J.: Český barok. Praha 1974.
Neumann, J.: Škrétové. Karel Škréta a jeho syn. Praha 2000.
Poche, E. (ed.): Praha národního probuzení. Praha 1980.
Poche, E.: Matyáš Bernard Braun, Sochař českého baroka a jeho dílna. Praha 1986.
Prahl, R.: Praha kolem 1800. Praha 2002.
Preiss, P.: Václav Vavřinec Reiner. Praha 1970.
Preiss, P.: Italští umělci v Praze: renesance, manýrismus a baroko. Praha 1986.
Raeburn, M. (ed.): Dějiny architektury. Praha 1993.
Stolárová, L. - Vlnas, V. (eds.): Karel Škréta. Doba a dílo. Praha 2010.
Šroněk, M.: Jan Jiří Heinsch. Malíř barokní zbožnosti. Praha 2006.
Štech, V. V.: Sochaři pražského baroka. Praha 1935.
Štech, V. V: Od baroka ke klasicismu. Praha 1941.
Toma, R. (ed.): Baroko. Architektura-Plastika-Malířství. Praha 1999.
Vlnas, V. (ed.): Sláva barokní Čechie: stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha 2001.
Volavka, V.: České malířství a sochařství 19. století. Praha 1968.
Vybíral, J.: Česká architektura na prahu moderní doby. Praha 2002.
Wittlich, P.: Česká secese. Praha 1982.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
V zimním semestru je předmět Dějiny umění a kultury 1 zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen po splnění nejméně 60 % z celkového bodového hodnocení. 20 % bodů student získá za více jak 50 % účast na uskutečněných přednáškách. Z vyhodnocení znalostí z odpřednášené látky a povinné literatury formou písemné zjišťovací zkoušky, která prověří znalost konkrétních uměleckých děl, jejich autorství, zvládnutí oborové odborné terminologie, orientaci v dataci a slohovém zařazování autorů a jejich děl včetně celkových kulturních, společenských a politických souvislostí, musí student, který nebude mít dostatečnou účast na přednáškách, získat nejméně 60 % bodů. Student, který získá 20 % bodů za docházku na přednášky, potřebuje k získání zápočtu obdržet ze zápočtového testu nejméně 40 % bodů.
Termíny písemné zjišťovací zkoušky pro udělení zápočtu:
1. termín - 17. 12. 2015, 12:45 v uč. č. 2017
2. termín - 14. 1. 2016, 11: 00 v uč. č. 2017.
Studenti se na termín povinně zapisují elektronicky prostřednictvím systému KOS. Pokud se student nedostaví na zapsaný termín, je klasifikován hodnocením neprospěl.
Pro studenty, kteří se nedostaví k zápočtu v zapsaném termínu (pouze ze závažných důvodů, zejm. nemoc, která musí být doložena lékařským potvrzením) nebo nedosáhnou potřebný počet bodů k udělení zápočtu, bude vypsán jeden náhradní termín v druhé polovině ledna 2016.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
ZS 2014/2015
Anotace předmětu pro ZS 2014 a způsob zakončení předmětu zápočtem
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Témata přednášek:
9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na
přelomu 19. a 20. století
16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij
23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman
30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass
Sylabus přednášek:
I.
9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na přelomu 19. a 20. století
BLOK I Deformace a spontánnost jako dvě podoby subjektivního prožitku světa
BLOK II Dekadence a expresionismus jako polarita subjektivní deformace světa na přelomu 19. a 20. století
Edvard Munch a pocit tísně (Vídeň 2009 - 2010)
Utrpení světa a vykoupení - názorová základna dekadence a symbolismu
Deformace a spontánnost jako dvě varianty vyjádření emocí
Deformace jako klíčový znak figurativního a tonálního expresionismu
Uvolňování výrazových prostředků jako cesta k abstrakci a atonalitě
II.
16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij
Spory a nejistoty kolem Kupkova vztahu k hudbě
Problémy a nejistoty v interpretaci Kupkovy koncepce abstrakce
Názorová polarita na vztah Kupkových obrazů a hudby
Muzikální fáze malířství jako dobový kontext
Gauguin jako prorok a průkopník muzikální fáze malířství
Gauguinovi dědicové
Dovršení procesu v abstraktním expresionismu V. Kandinského
Druhý proud muzikální fáze malířství
Proměna výtvarného myšlení pod vlivem hudebního myšlení
Odlišnost hudebního principu Kandinského a Kupkovy abstrakce
Organický princip řádu a jeho korekce u Kandinského
Variace jako hudební princip Kupkovy abstrakce
III.
23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman
Ready-mades v tvorbě R.Rauschenberga aj.Cagea
Rauschenbergova spolupráce s Cageem
Kombinované obrazy a „kombinovaná hudba“
Neodada nebo pop-art? (Rauschenberg)
Neodada nebo music for tape? (Cage)
Cage a Rauschenberg jako průkopníci umění akce (počátky happeningu)
IV.
30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass
Role minimalismu v emancipaci amerického umění po 2.světové válce
Srovnání evropského op-artu a neokonstruktivismu s americkým minimal artem
Srovnání Vasarely a Reinhardt
Srovnání evropských a amerických minimalistických tendencí v hudbě
Srovnání Górecki a Reich
Vztah identity a kontrastu jako klíčový rozdíl mezi evropským a americkým racionálním proudem po 2.světové válce
Osobnosti amerického minimal artu a minimal music
Ad Reinhardt a LaMonte Young
Carl André a LaMonte Young
Sol LeWitt a Steve Reich
Robert Morris a Terry Riley
Robert Morris a Philip Glass
Hlavní tematický blok přednášek Doc. Jaroslava Bláhy bude v dalších termínech doplněn o přednášky dalších odborníků z Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR.
Povinná literatura:
Bláha, Jaroslav: Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/2. Praha: Togga, 2013, ISBN 978-80-7476-019-8
Hodnocení zimního semestru:
Přednášky zimního semestru posluchači ukončují zápočtem, který proběhne formou písemného zápočtového testu z otázek, které budou pokládány z látky, která bude odpřednášena na přednáškách a z povinné literatury.
Termíny konání písemného zápočtového testu:
čtvrtek 11. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017
čtvrtek 18. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017
čtvrtek 15. 1. 2015 od 9:00 v uč. č. 2017
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:45–14:15 Roman DYKAST Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)