English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Hudební teorie - systematika 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108HTS2 ZK 7 2/T česky letní
Garant předmětu:
Vladimír TICHÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Vladimír TICHÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.

Forma studia:

Kontaktní výuka. přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice, kritické srovnávání textů s aplikací analýzy vybraných příkladů hudební struktury

Předpoklady a další požadavky:

Prerekvizity: absolvování předmětů Hudební teorie - systematika 1

Korekvizity - studijní předměty:

Hudební teorie - specializovaná problematika 2

Analýza hudebně teoretického textu 2

Seminář hudební teorie 2

Teorie skladby 2

Studium skladeb 2

Základy skladebné techniky 2

Etnomuzikologie 1

Dějiny hudby 2

Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 2 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.

Obsah kurzu:

Harmonie (pokrač.)

- Konsonance a disonance v tradičním a novodobém pojetí, přístupy různých hudebně teoretických škol a jednotlivých autorů k otázce kons. a dis.

- Harmonický dualismus a monismus

- Tonalita a atonalita

Hudební forma a tektonika

- Pojem hudební formy

- Struktura a základní problematika tradičních nauk o hudební formě, různá pojetí hudebních forem

- Princip identity a kontrastu v hudební formě

- Členění hudební formy (kvantitativní hledisko)

- Uplatnění tektonických funkcí v hudební formě

- Pojem tektoniky, vztah tektoniky a hudební formy

- Bloky hudby, kontrasty a scelovací protředky, tektonická linie skladby

- Významné práce o hudební formě a tektonice, různá pojetí tektoniky

Doporučená nebo povinná literatura:

Holubec, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.

Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972.

Hudební formy v analytickém pohledu. Sborník referátů z HT semináře SČSKU, konaného ve dnech 2O.-21. 4. 1978 v Praze.

Hůla, Zdeněk: Nauka o harmonii. SNKLHU, Praha 1956.

Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.

Janáček, Leoš: Úplná nauka o harmonii. Brno 192O, vyd. II.

Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.

Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.

Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. Academia, Praha 1973.

Janeček, Karel: Doplňující poznámky k některým jevům harmonického a tonálního myšlení. Referát na symposiu k poctě sedmdesátých narozenin prof. Karla Janečka, DrSc, v Praze 1973. Živá hudba VI, 1976, SPN, Praha 1976

Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.

Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.

Jirák, Karel Boleslav: Nauka o hudebních formách. HMUB, Praha 1931, vyd. II.

1989.

Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.

Konsonance a disonance z hlediska hudby 2O. století. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 17. 12. 1985 v Praze.

K systematice tektonických struktur a hudebních forem. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 21. 1O. 1982 v Praze.

Pukl, Oldřich: Poznámky k problematice a koncepci momentové formy. In: Sborník referátů z HT semináře „K systematice tektonických struktur a hudebních forem“. SČSKU, Praha 1982.

Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality. Knižnice Hudebních rozhledů, Praha 1957.

Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě. SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958.

Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.

Risinger, Karel: Metodika výuky evropské harmonie XX. století. Živá hudba 1973, č. 1.

Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha 1978.

Risinger, Karel: K otázce časového rozsahu skladeb. Hudební věda 1971, č. 2.

Risinger, Karel: Metodika praktické výuky evropské tektoniky XX. století. Živá hudba IX, Praha 1986.

Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha 1998.

Stecker, Karel: Formy hudební. Mladá Boleslav 1905.

Tichý, Vladimír: Funkční výklad hudební formy. Živá hudba VII, SPN, Praha 198O.

Volek, Jaroslav: Tektonické ambivalence v sonátové formě symfonických vět J. Brahmse a A. Dvořáka. In: Sborník referátů z HT semináře „Hudební formy v analytickém pohledu“. SČSKU, Praha 1978.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

obhájení semestrální práce v odborné rozpravě

ústní zkoušky z přednesených témat

znalostí literatury, uložené ke studiu

praktických dovedností, vyplývajících z přednesených témat

Klasifikace odráží kvalitu prezentovaných znalostí a dovedností i schopnost samostatně a argumentovaně vystupovat v rozpravě.

Webová stránka předmětu:
Přednáška
o
vyšší
hudebně
teoretické
problematice.
Základní
okruhy:
úvod
do
hudební
teorie,
hudebně
teoretická
systematika
a
analýza,
aplikovaná
hudební
teorie,
vědecká
hudební
teorie
systematická
a
analytická.
Poznámka:

Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016