Seminář hudební estetiky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108SHE1 | Z | 3 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Roman DYKAST, Jan VIČAR
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Roman DYKAST, Jan VIČAR
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je prokázání schopnosti samostatného a kritického pojednání o hudební estetické tematice prostřednictvím seminární práce a zapojení se do rozprav v průběhu semináře, která by měla vést k rozvoji kritického myšlení a schopnosti argumentace.
- Forma studia:
-
Diskuse a hodnocení seminárních prací.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Podmínkou je současné zapsání předmětu Hudební estetika 1.
- Obsah kurzu:
-
Seminář hudební estetiky navazuje na seminář obecné estetiky, který posluchači absolvují v bakalářské části studia. Posluchači zpracovávají seminární práci na zvolené estetické téma nebo vypracovávají srovnání estetických soudů na základě estetického hodnocení různých interpretačních výkonů.
Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky hudebního interpretačního umění (estetiky hudebního výkonného umění) v rámci předmětu Hudební estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o hudební estetické tematice. V úvodních lekcích semináře jsou vyučujícím stanovena základní obecná pravidla pro zpracovávání seminárních prací: výběr tématu; jeho přesné obsahové vymezení, případně zúžení; vyhledání relevantní literatury, případně pramenů; pravidla pro citace a parafráze. Seminární práci posluchači přednesou na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse. Do posluchačova celkového hodnocení je zahrnována i jeho aktivní účast na seminářích a schopnost a ochota diskutovat při projednávaných tématech seminárních prací.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Doporučený návod k výběru tématu, kritické práci s literaturou a technice napsání seminární práce (správně uvedená citace, technika parafráze cizího textu, poznámkový aparát atp.):
Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.
Šimek, Dušan?Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Jak psát (a možní i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
Doporučená literatura k estetice hudební interpretace:
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha 1987.
Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. Praha 1998.
Harnoncourt, Nicolas: Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Pro dosažení zápočtu musí posluchač splnit 100% požadovaných kritérií, které jsou proporčně rozděleny na:
Seminární práce: 50%
Aktivita v semináři, schopnost a ochota diskutovat: 25%
Účast na seminářích: 25% (účast musí přesahovat polovinu uskutečněných seminářů).
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 08:00–08:45 Roman DYKAST Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 1 Čt 08:45–09:30 Roman DYKAST Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 2 Čt 12:00–12:45 Roman DYKAST Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 3 Čt 14:25–15:10 Jan VIČAR Učebna KTDH 2057
Lichenštejnský palácSklad., klav., varh., cemb., dir., HT, HR, HP paralelka 4 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Skladba (Mg) - specializace elektroakustická hudba (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Mg) - specializace skladba (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Flétna (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební produkce (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební teorie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klavír-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kytara-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Saxofon-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Komorní hra (Mg) (povinný předmět další)