Teorie nového cirkusu 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
109TNC4 | ZK | 1 | 2/T | letní |
- Garant předmětu:
- Ondřej CIHLÁŘ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ondřej CIHLÁŘ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cíle studia:
a)Seznámit posluchače se stručnou historií tradičního cirkusu, dobovým kontextem, principy skladby představení a způsob začleňování cirkusových umění (artistických disciplín) do představení.
b)Seznámit posluchače s jednotlivými vlnami zájmu divadelních tvůrců o cirkusová umění, důvody tohoto zájmu v kulturně společenském kontextu a způsob využití těchto disciplín v divadelních představeních.
c)Seznámit posluchače s novým cirkusem, jeho historií a okolnostmi vzniku, tak, aby byl patrný principiální rozdíl využití cirkusových umění ?cirkusem tradičním? a ?cirkusem novým?. Posluchači se zorientují v jednotlivých uměleckých generacích a budou seznámeni s nejdůležitějšími skupinami, osobnostmi a představeními, které reprezentují tento současný žánr.
- Forma studia:
-
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, besedy s aktivními umělci, lektory, odborníky.
- Předpoklady a další požadavky:
-
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
1. Obecná znalost dějin umění
2. Kreativní předpoklady
3. Schopnost analýzy a reflexe
- Obsah kurzu:
-
TEORIE NOVÉHO CIRKUSU:
Vývoj cirkusových umění
Podtitul: „Vybrané kapitoly z dějin tradičního cirkusu, prolínání divadla a cirkusových disciplín a vzniku nového cirkusu.“
přednášející MgA. Ondřej Cihlář
„Nový cirkus“ je současná divadelní forma, využívající v nových souvislostech cirkusová umění, která posouvá dál nebo vynalézá nové. Zásadní inovací je však posunutí a hledání významu těchto disciplín. Nejde zde tedy o předvedení virtuozity cirkusové disciplíny, ale cílem je, aby tyto disciplíny byly prostředkem dalšímu sdělení a vyznění divadelního představení. Nový cirkus hledá možnosti syntetického propojování divadla a cirkusových umění (disciplín), které pak vytvářejí neoddělitelný celek.
- První doložitelné důkazy cirkusových umění
- Středověk, komedianti a potulní umělci
- Vznik tradičního cirkusu
- Největší sláva velkého evropského cirkusu, inovace v USA, zpětné ovlivnění evropského americkým
- Krize cirkusu na pozadí první světové války a pak druhá na pozadí ekonomických změn po druhé světové válce
- Prolínání divadla a cirkusových umění - tři divadelní reformy
- Ovlivňování s jinými druhy umění (výtvarné umění, hudba, film)
- 70., 80. léta - vznik nového cirkusu
- Nový cirkus a jeho vývoj (důvody jeho vzniku, odlišnosti oproti tradičnímu, vývoj žánru až ke dnešku)
- Syntetické myšlení při tvorbě inscenace
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
-Ondřej Cihlář: Nový cirkus | Pražská scéna | Praha 2006
-Jindřich Honz: Roztočené jeviště | Praha 1925
-Karel Teige: Svět, který se směje | Akropolis | Praha 2004
-Karel Teige: Svět, který voní | Akropolis | Praha 2004
-Ladislava Petišková: Vždyť přece létat není tak snadné | Taneční listy 1999, č.7
-Karel Král: Nový cirkus (rozhovor s C. Turbou) | Svět a divadlo 1997, č.1
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- účasti na cvičeních a hodinách výuky
- vypracování stručného vědomostního testu
- vypracování eseje
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Bez údaje.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pantomima (Bc) (povinný předmět další)