Základy autorské tvorby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
109ZAT1 | ZK | 9 | 8/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Adam HALAŠ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miroslava ČECHOVÁ, Adam HALAŠ, Boris HYBNER, Tomáš MĚCHÁČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Základy autorské tvorby: hledání a objevení vlastních témat, natáčení procesu a převední do filmového tvaru. Tvorba vlastního kostýmu, zvuku a hudby, režírování spoluhráče a ve všech složkách usilovat o orchestraci výrazových prostředků se záměrem na grotesknost a komičnost.
Hledání vlastního směřování osobního a originálního vkladu.
Prohloubení teoretických vědomostí, zejména z cizojazyčné literatury a filmů národního filmového archivu.
Cílem je, na základě zkušenosti předané vytvořiti nový tvar - původní, evtl. celovečerní, autorskou inscenaci ve zvoleném stylu s novými, originálními prvky.
- Forma studia:
-
Praktická výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Fyzické a pohybové předpoklady.
2. Teoretické znalosti dramaturgie autorské tvorby.
3. Kreativita a aktivní zapojení se do autorského procesu.
4. Praktické znalosti akrobatických, artistických a tanečních technik.
5. Schopnost analýzy a reflexe.
- Obsah kurzu:
-
ZÁKLADY AUTORSKÉ TVORBY
Během výuky budou studenti vedeni od prvotního seznámení s tématem, přes vytvoření scénáře, dramaturgie, režijního konceptu až ke konceptu samotného interpretačního výkonu.
Postup:
1. Rozbor literární předlohy
Zde se zaměříme na dvojí kontext: a) kontext hry (interpretace), b) kontext současný
reinterpretaci zadaného tématu. Dále na výběr prostředků, rozdělení do scén, určení základní obsahové linie.
2. Výběr textového materiálu
Dvě funkce:
a) text, který bude sloužit jako zdroj pro tělesný materiál
b)zadaný textový materiál, který bude hlasově prezentován
3. Vytvoření tělesného materiálu
Zadané tělesné kombinace, které se budou významotvorně transformovat.
4.Konkretni práce na výstavbě přípravných etud na základe textového a tělesného materiálu
5. Vytvoření charakteru - vedení a vývoj postavy
6. Dramaturgická výstavba celku, práce s dynamikou a rytmem
Výstupem budou krátké autorské sólové etudy každého studenta.
Během celé práce bude kladen důraz na práci s náznakem. Náznak by neměl plnit pouze funkci zkratky, nýbrž by měl o skutečnosti vypovídat něco navíc. Cílem je nalézt co možná nejvyšší variabilitu co nejmenšího množství prostředků.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Vít Hrubín: Struktura filmového gagu.
Václav Havel: Anatomie gagu.
Petr Král: Morálka šlehačkových dortů.
Michael Hanisch: Dodnes rozesmávají miliony.
Jordan Chimet: Hrdinové, fantomy a myši.
Charlie Chaplin: Můj životopis.
Buster Keaton: Můj nádherný svět legrace.
Jaroslav Brož: Tulák Charlie.
Jerzy Toplitz: Chaplinovo království.
Sergej Ejezenštejn: Kamerou, tužkou a perem.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast na výuce, workshopech a při přípravě závěrečného představení.
Reflexe semestrální výuky a závěrečného představení.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Bez údaje.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pantomima (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)