Doplňkové kurzy z hudební akustiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171DKHA | Z | 1 | blok | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Zdeněk OTČENÁŠEK, Ondřej URBAN
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Marek FRIČ, Viktor Hruška, Zdeněk OTČENÁŠEK, Ondřej URBAN
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cíl: Doplnění stávajících znalostí vysokoškolských studentů o akustických jevech, na základě kterých při hře na určitý typ hudebního nástroje (nebo používáním hlasového ústrojí) vzniká zvuk při hudební produkci.
Cílem je též seznámení studentů uměleckých oborů s postupy, které umožňují odpovídat na dosud nezodpovězené akustické otázky objevujícíse v hudební praxi.
Dovednosti: Výklad poskytne zájemcům objektivní vědecké informace k doposud jen tradovaným nebo subjektivně vnímaným poznatkům o zvuku a zvukové kvalitě.
- Forma studia:
-
Interaktivní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem pro studium jsou obecné vědomosti o hudebních nástrojích a základní znalosti z fyziky základní školy (rychlost pohybu hmotného bodu, tlak, apod.).
- Obsah kurzu:
-
Jak naše uši vnímají zvuk (Zdeněk Otčenášek)
- Výklad základních akustických pojmů potřebných k orientaci účastníka kurzu v názvosloví zvukových signálů a pro jeho porozumění fyzikální podstatě zvuku.
- Základní principy procesu slyšení.
- Základní sluchové vjemy vedoucí k celostnímu vnímání hudebních zvuků.
- Co lze u zvuku objektivně měřit a jaké jsou subjektivně vnímané vlastnost.
- Vyzkoušení si proměnnosti subjektivního vnímání při vlastním poslechu a získání zkušeností s účastí na poslechovém testu.
Jedná se o úvodní kurz vhodný pro zájemce o všechny ostatní kurzy realizované v rámci cyklu kurzů, které jsou již instrumentálně více specializované.
Jak rozumět hudebnímu signálu
- Základní vlastnosti hudebního zvukového signálu
- Co je to spektrum, vzdájemný vztah zaznamenaného zvuku a spektra
- Základní metody zpracování a hodnocení hudebního signálu
- Možnost vše si prakticky vyzkoušet
Akustika ve vizualizacích (Viktor Hruška)
- Multimediálních vizualizace osvětlující základní, ale i některé
formálně náročnější jevy z oblasti kmitání a vlnění v hudební
akustice (odrazy na křivých plochách, tuhé struny, kmitání jazýčků,
proudění vzduchu v dechových nástrojích atd.).
- Účastníci si budou moci sami vyzkoušet například jednoduchou
simulaci šíření zvuku v místnosti s nastavitelnými parametry (úhly
stěn, odrazné plochy apod.).
Základy akustiky dechových nástrojů (Viktor Hruška)
- Jak se tvoří zvuk v dechových hudebních nástrojích
- Jakou úlohu v tom hrají jednotlivé části nástroje (rozdíly mezi
buzením rty, plátkem, strojkem, nárazem vzduchu na hranu)
- Jak funguje přefuk a další techniky
- Vlastnosti profilů nástroje
- Možnost zaznamenat zvuk vlastního nástroje a rozebrat jeho
parametry (spektrum, formantové oblasti, nakmitávání a
dokmitávání), možnost zaznamenat činnost svých dýchacích svalů
ad.
Základy akustiky lidského hlasu (Marek Frič)
- Rozsahové vlastnosti lidského hlasu, měření a interpretace
hlasového pole, příklady zjištění u běžného, uměleckého a
patologického hlasu.
- Možnost změřit si vlastní hlasové pole (výšky a intenzity) a vlastnosti
kmitání hlasivek (akustický a elektroglotografický signál)
- Možnost vizualizace činnosti dýchacích svalů, resp pohybů při dýchání.
Základy akustiky strunných nástrojů (Zdeněk Otčenášek)
- Principy tvorby zvuku ve strunných nástrojích
- akustické vlastnosti jednotlivých dílů nástroje (rezonanční deska,
kobylka, struník, .),
- Vliv struny a způsobu buzení (drnknutí, hra smyčcem, úder kladívka)
na výsledný zvuk,
- Souvislosti objektivních akustických vlastností se subjektivně
vnímanými vlastnostmi vyzářeného zvuku (zvukové kvality).
- Kurz účastníkům přiblíží rezonanční vlastnosti strunných nástrojů a
jejich interakce nutné pro vznik kultivovaného hudebního zvuku.
Součástí kurzu bude i poslechový test na kategorizaci a škálování
míry drsnosti.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Text je v přípravě.
Syrový, V. (2003), Hudební akustika, AMU Praha
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Text je v přípravě.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: