Hra na saxofon-jazz 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174SFJ3 | Z | 6 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Antonín SLOVÁČEK, Luboš SOUKUP
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Antonín SLOVÁČEK, Luboš SOUKUP
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i skladeb
1a Správná práce jazyka
b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,
c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.
- Forma studia:
-
Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či
orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Obsah kurzu:
-
Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na klarinet na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na klarinet 1 a 2 jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají / to samozřejmě již od předmětu Hra na klarinet1/ možnosti nápravy. Nyní se učí, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost , ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Otázka slap tónů je ponechána do vyšších předmětů. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější ? Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci. V přednesových skladbách se dává přednost autorům např. Brahms, Weber, Spohr, Husa, Yun.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Žebera, Václav : Virtuózní studie pro klarinet. I., Technické studie
Jeanjean , Paul : 16 Etudes modernes
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 1 c moll op.26
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 2 Es dur op.57
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr. 3 f moll op.
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr . 4 e moll op.
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 1 f moll op. 73
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 2 Es dur op. 74
Stark, Robert: 24 virtuozních etud
Wiedemann, Ludwig : Klarinetové studie
Gabucci , Agostino : 10 moderních etud
Husa, Karel : Slovenské evokace
Yun, Isang: : Riul
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)