Studium odborného textu
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
180SOT | Z | 10 | BLOK | zimní i letní |
- Garant předmětu:
- Roman DYKAST
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Roman DYKAST, Iva OPLIŠTILOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Přednáška předmětu Studium odborného textu prostřednictvím analýz vybraného okruhu literatury seznamuje studenty se zásadami vědecké práce v oboru. Hlavní důraz je kladen na studium předmětu a cíle práce, popsání zvolené metodologie, vyhodnocení dosavadní literatury k tématu, správné používání citací a parafrázování, strukturu odborné práce. V seminární části studenti v rámci těchto zásad zpracovávají odborný text a prezentují ho na semináři.
- Forma studia:
-
Výuka je vedena prostřednictvím analýzy a komentáře vybraných odborných textů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Podmínkou přístupu do kurzu je absolvování předmětu Komplexní analýza uměleckého díla.
- Obsah kurzu:
-
Přednáška a seminář navazuje na předmět Komplexní analýza uměleckého díla. Cílem předmětu je rozšířit znalosti studentů o klíčové práce z oblasti hudební estetiky a využívání těchto textů v disertačních pracích. V rámci analýzy vybraných textů jsou sledovány především ty oblasti, které jsou zásadní také při psaní disertační práce jako odborného textu: přesné popsání předmětu práce, stanovení cíle práce, oddělení hlavního předmětu práce od vedlejších témat, popsání zvolené metodologie, vyhodnocení dosavadní literatury k předmětu, odlišení pramenů a sekundární literatury vzhledem k předmětu práce, porovnání vlastního cíle a metodologie s jinými pracemi, které se podobným tématem zabývaly, kladení a tematizování otázek, vystižení, co práce přináší nového, citace a parafrázování cizích myšlenek, struktura práce.
V seminární části studenti kriticky zpracovávají jednu knihu z okruhu tzv. hudebních poetik a jejich povinností je vystoupit s referátem z této literatury na semináři. Seminární práci odevzdávají v písemné podobě. Zápočet z předmětu je udělován na základě splnění těchto podmínek: dostatečná a aktivní účast na seminářích, prezentace referátu, odevzdání práce v písemné podobě, vyhodnocení seminární práce pedagogem.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura:
Bernstein, Leonard: Hudbou k radosti. Supraphon, Praha 1969.
Bernstein, Leonard: O hudbě. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1996.
Bernstein, Leonard: The Unanswered question : six talks at Harvard. Harvard University Press, 1999.
Debussy, Claude: Barvy a rytmus. SHV, Praha 1962.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Hudba a krásno. Nakladatelství LN, Praha 2001.
Fubini, Enrico: Geschichte der Musikästhetik. Metzeler, Stuttgart-Weimar 1997, (Anglicky: A History of Music Aesthetics. The Macmillan Press Limited 1990, 1996).
Harnoncourt, Nikolaus: Hudobný dialóg. Hudobné centrum. Bratislava 2003.
Hindemith, Paul: Skladatelův svět. AMU, Praha 2009.
Honegger, Arthur: Jsem skladatel. Editio Supraphon, Praha 1967.
Honegger, Arthur: Zaříkání zkamenělin. SNKLHU, Praha 1960.
Chailley, Jacques: 40000 let hudby. SHV, Praha 1965.
Janáček, Leoš: O průběhu duševní práce skladatelské: Křivky průběhů affektů hudebních. Papežská knihtiskárna benediktinů rajhradských, Brno 1916.
Kundera, Ludvík: Jak poslouchati hudbu. Praha 1941.
Kundera, Milan: Můj Janáček. Atlantis, Brno 2004.
Mann, Thomas: Doktor Faustus. Mladá fronta, Praha 1986.
Pečman, Rudolf: Útok na Antonína Dvořáka. Masarykova univerita, Brno 1992.
Poledňák, Ivan: Hudba jako problém estetiky. Karolinum, Praha 2006.
Rejcha, Antonín: Hudba jako ryze citové umění. Togga, Praha 2009.
Scruton, Roger: The Aesthetics of Music. Oxford University Press 1997.
Schönberg, Arnold: Styl a idea. Arbor vitae, Praha 2004.
Skladatelé o hudební poetice 20. století. Československý spisovatel. Praha 1960.
Stravinskij, Igor: Hudební poetika. Arbor vitae, Praha 2005.
Ždanov, A. A.: O umění. Orbis, Praha 1950.
Zich, Otakar: Estetické vnímání hudby. Estetika hudby. Supraphon, Praha 1981.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
V seminární části studenti kriticky zpracovávají jednu knihu z okruhu tzv. hudebních poetik a jejich povinností je vystoupit s referátem z této literatury na semináři. Seminární práci odevzdávají v písemné podobě. Zápočet z předmětu je udělován na základě splnění těchto podmínek: dostatečná a aktivní účast na seminářích, prezentace referátu, odevzdání práce v písemné podobě, vyhodnocení seminární práce pedagogem.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: