Dramaturgická tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DTM2 | ZK | 10 | 4/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan VEDRAL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VEDRAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Znalosti a dovednosti, získané na bakalářském stupni studia dramaturgie, jsou dovršeny samostatnou tvůrčí prací studentů. Společně se studenty režie vybírají tituly a sestavují dramaturgický plán školního divadla Disk. Přitom musí nejen usilovat o vyjádření svého postoje k světu a divadlu, ale také zohledňovat limity, dané možnostmi hereckého obsazení a nutností zajistit kvalitní práci pro celý herecký ansámbl svých spolužáků. Procházejí výcvikem v podmínkách, které simulují provoz běžného profesionálního činoherního divadla. Přitom nepřestávají prohlubovat své vzdělanostní zázemí a schopnost reflexe divadelního představení, tak aby možnosti jejich budoucího profesionálního uplatnění byly co nejširší.
Významnou částí přípravy konkrétní inscenace je autorská, překladatelská nebo upravovatelská činnost studentů dramaturgie, vyrůstající z dramaturgicko-režijní koncepce, kterou tvoří společně se studenty režie. Stejně důležitá je analýza a reflexe celého procesu vzniku inscenace a jejího diváckého ohlasu, zachycená v písemné formě seminární a posléze diplomní práce.
1) Tvorba dramaturgického plánu a dramaturgie jednotlivých titulů ve školním divadle Disk, které je modelem provozu profesionálního činoherního divadla.
2) Literární příprava uváděného dramatického textu a všech souvisejících tiskovin.
3) Písemná reflexe zkušebního procesu inscenace a jejího výsledku, včetně diváckých ohlasů na premiéře i o reprízách.
- Forma studia:
-
Semináře, příprava Diskových inscenací, písemná reflexe zkušebního procesu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Znalosti oboru dramaturgie na úrovni úspěšně složené bakalářské zkoušky.
- Obsah kurzu:
-
Znalosti a dovednosti, získané na bakalářském stupni studia dramaturgie, jsou dovršeny samostatnou tvůrčí prací studentů. Společně se studenty režie vybírají tituly a sestavují dramaturgický plán školního divadla Disk. Přitom musí nejen usilovat o vyjádření svého postoje k světu a divadlu, ale také zohledňovat limity, dané možnostmi hereckého obsazení a nutností zajistit kvalitní práci pro celý herecký ansámbl svých spolužáků. Procházejí výcvikem v podmínkách, které simulují provoz běžného profesionálního činoherního divadla. Přitom nepřestávají prohlubovat své vzdělanostní zázemí a schopnost reflexe divadelního představení, tak aby možnosti jejich budoucího profesionálního uplatnění byly co nejširší.
Významnou částí přípravy konkrétní inscenace je autorská, překladatelská nebo upravovatelská činnost studentů dramaturgie, vyrůstající z dramaturgicko-režijní koncepce, kterou tvoří společně se studenty režie. Stejně důležitá je analýza a reflexe celého procesu vzniku inscenace a jejího diváckého ohlasu, zachycená v písemné formě seminární a posléze diplomní práce.
Probírané okruhy témat:
1) Získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli;
2) Hledání vhodných textů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení;
3) Sestavování dramaturgického plánu.
4) Dramaturgická příprava konkrétního titulu, analýza, interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce.
5) Literární práce na konkrétním textu: krácení, revize překladu, úpravy, adaptace, dramatizace.
6) Autorství a redakce všech tiskovin: propagačních materiálů, programu k inscenaci, informací pro tiskovou konferenci.
7) Aktivní účast na zkouškách a představeních a jejich reflexe, dovršená písemným záznamem celého procesu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, ev. od téhož autora Umělecké dílo literární, Praha 1989
Jan Císař: Základy dramaturgie I, II
Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965-1972, Praktická dramaturgie, Praha 1996
Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964
J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967
Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969
Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a průběžná prezentace dílčích tvůrčích úkolů, realizace klauzurního tvůrčího projektu.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, včasné plnění dílčích tvůrčích úkolů, minimálně 70% účast. Celkové hodnocení se skládá ze 30% z hodnocení aktivity na seminářích, 70% z posouzení dramaturgicko-režijní koncepce absolventského představení a jeho následné písemné reflexe.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (hlavní předmět)