Herecká tvorba 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HRT4 | ZK | 4 | 8/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Daria ULLRICHOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ladislav MRKVIČKA, Petra ŠPALKOVÁ, Daria ULLRICHOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.
- Forma studia:
-
Semináře, praktická svičení, zkoušení, klauzurní představení a jeho reflexe.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Talentové a psychofyzické předpoklady, pracovitost, vytrvalost.
2) Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.
3) Smysl pro kolektivní práci.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které slouží k pěstování hereckého talentu a múzických schopností studentů, kultivování osobnosti. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.
1. Autenticita a improvizace.
2. Herecké chování a jednání.
3. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.
4. Dialogičnost a partnerská souhra.
5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.
6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.
7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.
Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem. Tato systematická příprava je završena samostatnou tvorbou herecké postavy v celistvém jevištním tvaru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962
Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978
Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996
Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998
Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981
Denis Diderot: Herecký paradox
Bertolt Brecht: myšlenky
Peter Brook: prázdný prostor
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnotí se aktivní účast na všech hodinách, schopnost přijmout za svůj daný úkol a tvořivě ho rozvíjet, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci a cílené jednání, podřízené významové gradaci, pravdivost a autenticita. Hodnocení je významně ovlivněno uměleckým výsledkem na klauzurních zkouškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Čt 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Čt 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (hlavní předmět)