Inscenační tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ISH3 | ZK | 10 | 20/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan BURIAN, Jakub KORČÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BURIAN, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Marek NĚMEC, Štěpán OTČENÁŠEK, Hana OTČENÁŠKOVÁ, Miroslava PLEŠTILOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text
2. Schopnost vytvářet dramatický prostor
3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru
4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání
5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace
6. Schopnost tvorby mizanscén
7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku
- Forma studia:
-
Semináře, zkoušky, představení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti. Spolupráce s výrobou, agenturami, médii. Externí spolupracovníci v návaznosti na typ připravované inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla, na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem, včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie,dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Práce probíhá v následujících etapách:
1. Rozbor textu a inscenační záměr
2. Situace a vytváření dramatického prostoru
3. Pohyb a postavení v prostoru
4. Dané okolnosti a motivace jednání
5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace
6. Tvorba mizanscén a překážek jednání
7. Fabulování a kompozice inscenačního celku
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Vostrý: Režie je umění
Císař J., Štěpánek F.: Základy činoherní režie; IPOS; Praha 2000
Hořínek: Drama, divadlo, divák
Hořínek: O divadelní komedii
Brockett: Dějiny divadla
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hlavním kritériem je uměleckých výkon v absolventském představení s přihlédnutím k aktivitě a tvořivosti v jednotlivých fázích zkoušení..
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Út 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 St 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Čt 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Pá 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (hlavní předmět)