English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Režijní tvorba 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201RET3 ZK 3 4/T česky zimní
Garant předmětu:
Jan BURIAN
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan BURIAN
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Student musí prokázat schopnost vybrat předlohu z hlediska osobního tématu, posoudit její realizovatelnost z hlediska inscenačního záměru - obsazení, prostoru, poptávky, výrobních a finančních možností, reprízovosti, dlouhodobých a krátkodobých cílů.Pro hodnocení je rozhodující, zda posluchač dokáže vlastní uměleckou koncepci připravit pro realizaci v konkrétních podmínkách s konkrétními spolupracovníky, aniž by opustil vlastní nároky a představy o budoucím obsahu i tvaru inscenace.

Forma studia:

Semináře, vypracování režijní knihy a dramaturgicko-režijní koncepce připravované inscenace.

Předpoklady a další požadavky:

Intenzivní spolupráce s posluchači KS, KALD, KP a dalšími externími spolupracovníky v návaznosti na konkrétním úkolu.

Obsah kurzu:

Předmět probíhá v návaznosti na výsledky bakalářského studia a je zaměřen na zvládnutí celistvého jevištního tvaru v podmínkách profesionálního divadla. Náplň studia je v odpovídající míře určována přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenacích v předmětech Scénická tvorba a Inscenační praxe. Probírá tyto okruhy látky:

1. Úvod do komplexní přípravy inscenace.

2. Výběr předlohy.

3. Inscenační záměr.

4. Dramaturgicko-režijní koncepce.

5. Výběr spolupracovníků a koncepce inscenace.

6. Produkční příprava

7. Příprava zkušebního procesu.

V 1. ročníku magisterského studia realizuje student pod odborným vedením první rozsáhlejší uměleckou práci. Setkává se nejprve s potřebou důkladně inscenaci připravit a je veden k co nejpřesnější představě o detailech i celku díla v reálných podmínkách převážně školního divadla. Uskutečnění inscenace v další části tohoto roku ho nutně přivádí k praktické i teoretické syntéze získaných poznatků a dílčích zkušeností. Zdolává značné obtíže díky požadavku realizovat své představy v omezeném materiálu a je veden v tomto rámci k posilování divadelní fantazie na základě konkrétnosti. Podstatnou součástí výuky je nutnost tvořit s ostatními a dokázat je inspirovat a být jimi inspirován. Důležité je tu samostatné rozhodování vyvěrající ze schopnosti naslouchat, polemizovat a přesvědčovat. Student tu činí podstatné kroky při nalézání vlastní tvůrčí metody neomezující se jen na vlastní schopnosti, ale využívající talentu a schopností spolutvůrců.

Doporučená nebo povinná literatura:

Pavis, Patrice - Dictionary of the Theatre

Gordon, Robert - The purpose of playing: modern acting theories in perspective

Schechner, Richard - Performance theory [2005]

Bogart, Anne - A director prepares: seven essays on art and theatre

Čechov, Michail Alexandrovič - The path of the actor

Čechov, Michail Alexandrovič - To the actor: on the technique of acting

Donnellan, Declan - The actor and the target

Hauser, Frank; Reich, Russell - Notes on Directing: 130 Lessons in Leadership from the Director`s Chair

Gaskill, William - A Sense of direction

Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future

Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre

Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations

Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]

Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre

Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training

Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook

Rudlin, John - Commedia dell´arte: an actor´s handbook

Rudlin, John; Crick, Olly - Commedia dell´arte: a handbook for troupes

Stanislavski, Constantin - An actor´s handbook: an alphabetical arrangement of concise statements on aspects of acting

Stanislavski, Constantin - An actor´s work: a student´s diary

Thomas, James Michael - Script analysis for actors, director and designers

Zarrilli, Phillip B. - Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislavski

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se vypracování režijní knihy a vypracování dramaturgicko-režijní koncepce inscenace. Předpokládá se aktivní účast na seminářích.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K329
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
BURIAN J.
15:00–18:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00 Jan BURIAN Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016