Teorie divadla a jeho složek 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TDM2 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jana KUDLÁČKOVÁ, Jan VEDRAL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jana KUDLÁČKOVÁ, Jan VEDRAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.
- Forma studia:
-
Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.
- Obsah kurzu:
-
Předmět kombinující přednášku a seminář rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).
Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie jednotlivých oborů.
Otázky k magisterské zkoušce oboru režie činoherního divadla (1.část):
1. Od Diderota k dnešku: vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širším smyslu „myšlení o divadle“) s ohledem na vznik a vývoj moderní režie.
2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na vznik a vývoj české moderní režie (Kvapil, Hilar, E. F. Burian, Grossman a další: kde končí dramaturg a začíná režisér?).
3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři intelektuálové, režiséři aranžéři a herečtí režiséři; dvojí význam pojmu herecká režie).
4. Vznik a proměny české moderní režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.
5. Drama a divadelní (scénický) prostor: vznik, typy a proměny novověkého scénického umění a vývoj evropské scénografie.
6. Vznik a proměny českého novodobého scénického umění a vývoj české scénografie.
7. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla E. F. Buriana).
8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.
Otázky k magisterské zkoušce oboru dramaturgie činoherního divadla (1.část):
1. Vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širokém smyslu myšlení o divadle) s ohledem na její „složky“ (vč. teoreticko-kritické) a na její (historické) podoby.
2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na evropský kontext.
3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři „intelektuálové“, režiséři „aranžéři“ a „herečtí“ režiséři; dvojí význam pojmu herecká režie).
4. Vznik a proměny české režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.
5. Divadlo a literatura vč. problematiky děl různých literárních druhů a jejich dramatizace či scénování.
6. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla EFB).
7. Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): jejich vývoj, podstata a vzájemný vztah.
8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.
Brockett, O. G. Dějiny divadla
Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II
Aristoteles. Poetika
Zich, O. Estetika dramatického umění
Honzl, J. K novému významu umění
Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny
Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla
Pavis, P. Divadelní slovník, Praha
Vostrý, J. Režie je umění
Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo
Vostrý, J. Činoherní klub 1965-1972
Burian, E. F. O nové divadlo 1930-1940
Hyvnar, J. Herec v moderním divadle
Diderot, Herecký paradox
Brecht, B. Myšlenky
Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2
Mukařovský, J. Otázky z estetiky
Veltruský, Příspěvky k teorii divadla
Frejka, J. Železná doba divadla
Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova
Otokar Fischer a Národní divadlo
Götz, F. Boj o český divadelní sloh
Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické
Fischer, O. K dramatu
Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století
Grossman, J. Analýzy
Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3-5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 15:00–16:30 Jan VEDRAL Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)