English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Herecká tvorba v autorském tvaru 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202HTM1 Z 2 4/T česky zimní
Garant předmětu:
Jan HANČIL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan HANČIL, Hana MALANÍKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem Základního dvousemestrálního kursu je:

1. Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost.

2. Uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu).

3. Uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.

Forma studia:

Kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.

Předpoklady a další požadavky:

Prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.

Korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu.

Obsah kurzu:

Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní / autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.

Rozvíjené schopnosti:

Veřejná samota a soustředění

Napodobení a osobnostní výraz

Vyzařování

Individuální a kolektivní improvizace

Cesta k prezentaci a cesta k roli

Text jako východisko k postavě

Charakterizace a její možnosti

Sebevýpověď a její hranice

Práce na jevištní prezentaci

Postup:

1. dramaturgická příprava

2. analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování

3. aktivní analýza situací

4. skladba a příprava klausurního představení

Doporučená nebo povinná literatura:

Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví

Jouvet, L.: Nepřevtělený herec

Tairov, A.: Odpoutané divadlo

Rutte, M.: O umění hereckém

Vostrý, J.: Předpoklady herectví

Čechov, M.: O herecké technice

Donnellann, D.: Herec a jeho cíl

Brook, P.: Prázdný prostor

Barba, E. a Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie

Hodnoticí metody a kritéria:

Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.

Celkové hodnocení se skládá z 50% z hodnocení aktivity na cvičeních, 30% z autorského vkladu a 20% umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.

Webová stránka předmětu:
http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-pro-vyzkum-a-studium-autorskeho-herectvi/publikace/HereckaPropedeutika.pdf/view
Poznámka:

Pro studenty 3. ročníku.

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016