English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Individuální hlasová výchova před skupinou 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202IHS4 ZK 3 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Ivana VOSTÁRKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

-vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince.

-vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu)

-prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi

-pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí

- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality

- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince

Forma studia:

-sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích

-výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ - např. tělový hmat - v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických

-hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách

Předpoklady a další požadavky:

lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady

Obsah kurzu:

Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy - kvalitní seberealizace - ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.

Doporučená nebo povinná literatura:

Bar, J.: Pravý tón a pravé pěvecké umění 1, 2. Praha, Supraphon 1976

Čunderle, M (ed.).: Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. Praha, AMU 2006.

Hančil, J.: Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.

Lewis, D.: Tao dechu. Praha, Prgma 2000.

Martienssenová - Lohmanová F.: Vědomé zpívání. Praha, SNP 1987.

Válková - Jonášová, L.: Abeceda hlasových cvičení. Praha, Panton 1971

Válková, L.: Hlasová výchova herců a její řešení. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.

Válková, L.: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha: AMU 1999.

Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, AMU 2007

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; Vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016