Proměny autorství 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202PAE2 | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Přemysl RUT
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Přemysl RUT
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student by měl nahlédnout vlastní autorské snažení jakou součást širšího kontextu, uvědomit si tak lépe svou pozici, její výhody i úskalí. A zbavit se pocitu, že autorství začíná až s jeho vlastními pokusy.
Co to vlastně znamená „být autorem“? Jaké jsou a jak se mění podmínky, podoby a důsledky autorství? Vztah společnosti k autorovi (a s ním i autorovo sebe-vědomí) se v různých dějinných epochách a situacích liší: někdy je autorova „užitečnost“ samozřejmá jako užitečnost řemeslníka, jindy si autor musí svou existenci vyvzdorovat. V některých kulturách leží těžiště autorství v interpretaci obecně sdílených vyprávění, v jiných se přesouvá k vyjádření jedinečné osobní zkušenosti. Všechny tyto nároky, okolnosti a pojetí mají pochopitelně značný vliv na autorství samo, tj. na tvar a strukturu díla.
- Forma studia:
-
Cyklus přednášek (dva semestry), v nichž jsou jednotlivé autorské mody dokládány příklady z různých oblastí autorské tvorby (napříč uměleckými obory).
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem je autorská činnost jako činnost nejen spontánní, ale také vědomá a sebe-vědomá. Kromě soustavné reflexe zkušenosti vlastní také zájem o zkušenost autorů ostatních, zejména těch, kteří o ní zanechali svědectví.
- Obsah kurzu:
-
Kromě orientace v přístupech k autorství jde i o sebeidentifikaci každého studenta: o uvědomování vlastního směru a o představu území, na které svým snažením vstupuji.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literature on culture history and theory, author personal beliefs who reviewed their own works. Specific titles are recommended in classes considering personal topics of individual students.
Apollinaire: O novém umění
Brecht: Myšlenky
Bunin: Proklaté dny
Camus: Mýtus o Sisyfovi
Canetti: Svědomí slov
Cvetajevová: Básník a čas
Čapek: Marsyas
Dubuffet: Dusivá kultura
Durych: Váhy života a umění
Eliot: O básnictví a básnících
Flaubert: Dopisy
Gombrowicz: Deník I-II
Hugo: Předmluva ke Cromwellovi
Ionesco: Střípky deníku
Kafka: Deníky
Kandinsky: O duchovnosti v umění
Mann: Jak jsem psal Doktora Fausta
Milosz: Svědectví poezie
Musil: Eseje, Nezval: Moderní básnické směry
Paz: Luk a lyra
Poe: Filosofie básnické skladby
Proust: Eseje
Seifert: Všechny krásy světa
Sgallová - Kroupa (eds.): O umění básnickém a dramatickém (Lope de Vega, Racine...)
Verlaine: Prokletí básníci
Woolfová: Vlastní pokoj
Zábrana (ed.): Jak se dělá báseň (Poe, Kolář...)
Zahradníček: Oslice Balaamova
Chalupecký: Na hranicích umění
Tertullianus: O hrách
A.Vyskočil: Marginalia
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kromě aktivní účasti je podstatný zájem o odlišnou autorskou zkušenost a (písemná) reflexe své vlastní. Způsobem uznání předmětu je v pololetí zápočet, na konci roku zkuška spočívající v obhajobě písemné (sebe)reflexe.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 12:00–13:30 Přemysl RUT Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 3 leté (M.A.) (povinný předmět)