Teorie scénografie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203ATS2 | ZK | 4 | 2/T | anglicky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studium předmětu teorie scénografie seznamuje studenty nejen s historií oboru, ale hlavně s jeho teoretickými základy, které umožní studentům aplikovat principy scénografické tvorby ve výuce výtvarné složky oboru, i při jejich aplikaci v umělecké praxi.
1. Pojmy (scénografické pojmosloví)
Studenti jsou seznamováni se základními pojmy a s jejich specifickými interpretacemi oboru, jeho smyslu a významu v celospolečenské praxi.
2. Studenům jsou formou přednášek a následných seminářů představeny názory uplatňované v ve scénografické praxi, ale i poznatky vyplývající z vývoje oboru od jeho počátečních interpretací, přes jejich vývojovou proměnlivost, až k interpretacím současným a aktuálním.
3. Studenti jsou seznamováni rovněž se všeobecnou teorií výtvarného umění.
- Forma studia:
-
Přednášky, analýza textů, teoretiků scénografie a výtvarného umění, seminární práce na zadané teoretické téma.
- Předpoklady a další požadavky:
-
203ATS1
- Obsah kurzu:
-
Přednášky a semináře z teorie scénografie jsou určeny studentům všech ročníků katedry scénografie a 2. roč. KTK.
Souhrnně vytvářejí předpoklady pro vznik a vývoj samostatného teoretického myšlení studentů ve spojitosti s praktickou scénografickou tvorbou, která je tak formou aplikace teoretické scénografie v procesu vzniku scénografického díla.
Zohledněna jsou historická východiska oboru, důraz je ale kladen na kreativitu a zejména na jeho současné aktuální tendence i základní předpoklady jeho dalšího vývoje.
Studium vychází ze skutečnosti, chápající scénografii jako obor vzniklý a existující na pomezí architektury, malířství, divadla, přírodních a společenských věd, ale prezentuje jej také jako obor výsostně autonomní a specifický, přijímající podněty z jiných druhů a forem lidské aktivity, ale také jako obor jiné druhy a obory lidské činnosti inspirující a ovlivňující.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Hilar Karel Hugo: O divadle, Divadelní ústav 2002
Frejka Jiří: Divadlo je vesmír, Divadelní ústav 2004
Aronson Arnold: Pohled do propasti, Divadelní ústav 2007
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
75% účast
vypracování seminární práce
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: