Loutkovost a loutkovitost 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204LOL1 | ZK | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jiří ADÁMEK, Karel MAKONJ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Karel MAKONJ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Pochopení smyslu poetiky loutkového divadla jako vztahu mezi subjektem a objektem, mezi člověkem a hmotou, schopnost reflexe tohoto vztahu a akceptace v kreativním využití.
2. Tvořivé využití historických, teoretických i estetických vědomostí ve vlastní umělecké a teoretické práci a v její sebereflektující syntéze.
3. Uvědomění si možností kreativního využití vzájemné jevištní ostenze herce a objektu ve vzájemném estetickém napětí.
4. Schopnost reflexe modelů herectví v různých typech současné divadelní praxe.
- Forma studia:
-
Přednášky, semináře, cvičení, analýza textů, řízený dialog.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Schopnost antropologického myšlení, obecné povědomí o psychologii, kreativita a smysl pro existenci subjektu a objektu v prostoru. Nutná předchozí absolvování předmětů Úvod do estetiky loutkového divadla a Specifika loutkového divadla.
- Obsah kurzu:
-
1. Specifičnost loutkového divadla - loutkovost loutky.
2. Loutka jako znak, loutka jako funkce, předmět - věc - loutka, princip manipulace.
3. Komparace systémů herectví a loutkoherectví.
4. Loutkovitost jako aplikace látkovosti na herecký subjekt.
5. Tématizace herectví.
6. Maska - vlastní či nevlastní sestra loutky?
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
František Sokol: The Magic of Puppet Theatre
Henryk Jurkowski: Magic of the Puppet
The Puppet at the Turn of the Millenium
Jiří Veltruský: Contributions to Drama Theory
Rio Preisner: J.N. Nestroy
Bořivoj Srba: The Poetic Theatre of E.F.Burian
Zdeněk Hořínek: The Spiritual Dimension of Theatre
Peter Brook: A Moving Point
Heinrich Braulich: Max Reinhardt
Jindřich Honzl: The Foundations and Practice of Modern Theatre
Kazimierz Braun: The Second Reform of Theatre
Antonin Artaud: Theatre and Plague
Karel Martínek: Mejerchold
Jerzy Grotowski: K Chudému divadlu
Jiří Frejka: Laughter and the Theatrical Mask
Jan Hyvnar: The Actor in Modern Theatre
Sense or Nonsense (miscellany)
A. I. Tairov: Odpoutané divadlo
Paul Pörtner: Experimental Theatre
Jan Císař: Theory of Puppet Theatre Acting
Erik Kolár: Ke kořenům české loutkářské estetiky
Is Puppet Theatre a Form of Fine Art or Dramatic Art?
Miroslav Česal: The Live Actor in Puppet Theatre
Petr Scherhaufer: An Anthology of Theatre Direction History
Zdeněk Hedbávný: Alfréd Radok
Vladimír Mikeš: Theatre of the Spanish Golden Age
Michal Čechov: On Acting Technique
Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení
Miloslav Klíma: Jan Grossman
Mircea Eliade: Mefisto a androgyn
E.G. Craig: The Actor and the Uber-Marionette
Miloslav Klíma - Karel Makonj et al.:
Josef Krofta: Production work
Magazines - Divadlo, Dramatická revue, Svět a divadlo, Disk, Čs. Loutkář, Loutkář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a reflexe zadaných textů, příprava kreativních cvičení a aktivní účast v diskusích a na seminářích. Celkové hodnocení: 50 % aktivita studenta v diskusích a seminářích, 25 % vypracování písemné semestrální práce, 25 % ústní zkouška.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Možnost zápisu pouze po absolvování předmětů Úvod do estetiky loutkového divadla a Specifika loutkového divadla, pouze pro studenty oborů Režie-Dramaturgie, Scénografie a Teorie a kritika.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)