Divadelní sporty a improvizace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DSI2 | Z | 2 | 10/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jana MACHALÍKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jana MACHALÍKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
- Porozumět struktuře hry.
- Zdokonalovat dovednost improvizace individuální i ve spolupráci hráčů.
- Dovednost najít pedagogicko-psychologické možnosti pro uplatnění hry.
- Znát a umět aplikovat metodiku práce s improvizačními hrami.
- Forma studia:
-
Aktivní účast na cvičeních a imrpovizacích, studium odborné literatury.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Angažovanost, přítomnost, koncentrace.
- Obsah kurzu:
-
OSNOVA:
- Improvizační hry a divadlo.
- Improvizační hry a výchova.
- Metodika práce s improvizačními hrami.
SYLABUS
1. Předpoklady pro vznik divadla improvizovaných scén. Tzv. theatre sports, kořeny, podoby, pravidla, uplatnění v ČR i v mezinárodním měřítku.
2. Jak dávat a přijímat nabídku, pedagogicko-psychologické souvislosti tohoto procesu.
3. Jak pracovat dále s nabídkou (pojmenování a rozšíření) - verbální, neverbální.
4. Držet fokus.
5. Práce se statusem.
6. Divadlo improvizovaných scén a jeho aktéři: věkové a individuální zvláštnosti,osobnostní a sociální dispozice.
7. Sidecoaching - jeho zásady, problematická místa.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Přel. M. Bílková. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN ISBN 80-85928-48-5.
JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and the Theatre. New York: Routledge, 1992. 208 s. ISBN 0-87830-117-8.
---. Impro for storytellers: theatresports and the art of making things happen. London: Faber and Faber. 1999. xii, 376 s. ISBN 0-87830-105-4.
MACHALÍKOVÁ, Jana. Improvizační liga se středoškolským souborem. Praha, 2004. Diplomováý práce (Mgr.). 85 s. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
MACHALÍKOVÁ, Jana; ŠIMONOVÁ, Jana. Zápasy v improvizaci jako nabídka pro práci se středoškolským souborem. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 2. s. I-VII. ISSN 1211-8001.
---. Č.I.LI: občanské sdružení Česká Improvizační Liga. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 2, s. VII-VIII-č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
---. Zápasy v improvizaci v práci se středoškolskými skupinami. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 3, s. 3-7. ISSN 1211-8001.
PAZDERKOVÁ, Iva. Keith Johnstone: Improvizace a divadlo: Zamyšlení nad Johnstoneovými metoda mi herecké improvizace. Tvořivá dramatika, 2004, roč. XI, č. 2, s. 14-24. ISSN 1211-8001.
PIERSE, Lyn. Theatresports Down Under. A Guide for Coaches and Players. 2. vyd. Sydney: Improcorp Australia, Isch Production and Design, 1993. 428 s. ISBN 0-646-23861-2.
SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theatre: a handbook of teaching and directing techniques. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1963. 396 s.
---. Theater Games for the Classroom: A Teacher´s Handbook. Evanston (Illinois): Northwestern University Press, 1986. 234 s. ISBN 0-8101-4004-7.
---. Theater Games for Reahearsal: A Director's Handbook. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1985. 120 s.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
VASQUES, Martin. Principy divadelní improvizace: (v prostředí zápasů v divadelní improvizaci). Brno, 2008. Disertační práce (Ph.D.). 201 s. 8 příl. Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta.
Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: