English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Vývojová neuropsychobiologie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205NPB2 Z 1 8/S česky letní
Garant předmětu:
Vladimír KOMÁREK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Vladimír KOMÁREK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Smyslem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi o mozku a objasnit, jakým způsobem se podílí na všech složkách lidské činnosti a jaký má význam pro vývoj dítěte.

- Orientovat se v základech neurologie, zejména limbického systému.

- Uvědomit si souvislosti mezi psychickými a neurologickými procesy.

- Seznámit se s různými druhy handicapů, s nimiž se učitel dramatické výchovy může potkat.

Forma studia:

Diskuse, četba, analýza záznamů na médiích.

Předpoklady a další požadavky:

Absolvování předmětu Psychologie a DV, vlastní zkušenosti z práce s dětmi, aktivní zapojení do semináře.

Obsah kurzu:

I. Úvod

- klasická neuroanatomie (periferní nervy a centrální nervová soustava),

- funkční neuroanatomie: mozkový kmen, podkoří (bazální ganglia, thalamus, limbické okruhy - amygdalární, hipokampální, cingulární), kůra (zadní a přední polovina mozku),

- neurobiologie,

- neurofyziologie,

- neurobiochemie.

II. Různé neuropsychobiologické koncepce.

III. Fylogenetické a ontogenetické aspekty.

IV. Mozek a jeho funkce: motorika; empatie, emoce, sexuální chování; kognitivní procesy (paměť, myšlení, kreativita).

V. Drama a mozek: prožívání, rituály, rezilience.

VI. Hraniční nálezy a dysfunkce.

VII. Abnormální a patologické stavy.

Klíčovými tématy jsou ta, která se týkají vztahů mezi ději odehrávajícími se v mozku a vnějšími projevy dítěte s důrazem na riziková období ve vývoji a nebezpečí nevhodných zásahů zvenčí. Důležité jsou rovněž otázky plasticity, možností učení, významu a potřeby komunikace s okolím, hravého chování - tvořivosti a jejích neurofyziologických podkladů. Blok témat týkajících se poruch vývoje činnosti mozku a jejich vztahu ke zrání a integritě osobnosti dítěte má za úkol seznámit studenty s hlavními příznaky postižení mozku. Poslední části výuky tohoto předmětu jsou zaměřeny na objasnění komplexní péče o postižené děti a možnosti propojení různých forem terapie včetně aplikované dramatické výchovy.

Doporučená nebo povinná literatura:

ČERNÁ, Marie aj. Lehké mozkové dysfunkce. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 160 s. ISBN 80-7066-597-1.

DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl: Emoce, rozum a lidský mozek. Přel. Lucie Motlová a Alžběta Hesová. Praha: MF, 2000. 264 s. Přel. z: Descartes' Error. Emotion, Reason and Human Brain [1994]. Ed. Kolumbus, sv. 152. ISBN 80-204-0844-4.

---. Hledání Spinozy: radost, strast a citový mozek. Praha: dyybuk, Jan Šavrda, 2004. 352 s. Přel. z: Looking for Spinoza: Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. ISBN 80-903001-9-7.

JENNINGS, Sue. Remedial drama : a handbook for teachers and therapists. London: Pitman, 1973. 116 s.

KOMÁREK, Vladimír. Mozkové zákulisí. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1-2000, roč. XI, č. 3.

KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Portál, 2000. 360 s. ISBN 80-7178-379-X.

LESNÝ, Ivan; ŠPITZ, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. 232 s. ISBN 80-04-22922-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na seminářích,

- prezentace na základě prostudované literatury a pramenů nebo vypracování seminární práce.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Lze absolvovat v bak. studiu ve 3., nebo 4. ročníku, v mag. studiu v 2. nebo 3. ročníku.

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016