Divadlo a společnost 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DSP1 | ZK | 4 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti získají v rámci semináře praxi v diskusi o politických, kulturně-divadelních, aktuálních společenských a historických tématech. Naučí se psát kratší reflexe dané problematiky a o svých analýzách a reflexích diskutovat. V závěru semináře pak vytvoří delší úvahu či analýzu konkrétního divadelního či společenského fenoménu. Získají znalosti z novodobé historie politického divadla a dramatu a zorientují se v současných podobách paradivadelních dokumentárních forem a projektů a performancí na hranici divadla a společnosti, resp. tuto hranici překračujících.
- Forma studia:
-
Kontaktní.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Seminář, který se ve dvou semestrech bude zabývat historickými i současnými formami politického divadla:
Tematické bloky:
1)Historický exkurz: německé politické divadlo 20. a 30. léta 20. století i poválečná činnost, zakladatelů a politického a epického divadla B. Brechta E. Piscatora (Volksbühne a Berliner Ensemble).
2)Činnost poválečných pouličních, studentských a dělnických divadel a politických divadel, založených na kolektivním principu práce (P. Stein, Schaubühne 60. a 70. let).
3)Historické, realistické, modelové a dokumentární divadlo a drama 60. a 70. let - reflexe válečné minulosti, holocaustu, téma budoucí hrozby atomové bomby, války ve Vietnamu, atd.
4)Současné formy politického divadla a dramatu, současná společenskokritická dramatika inscenovaná v konkrétních divadlech, která se na ni systematicky specializují (viz např. dramatik, režisér a spolutvůrce projektů Falk Richter v Berliner Schaubühne), Frank Castorf jako postmoderní politický režisér a Volksbühne, Robert Wilson v Berliner Ensemble; tvůrčí týmy dramatiků a režisérů (Dea Loher a Andreas Kriegenburg, Elfriede Jelinek a Einar Schleef, resp. Nicolas Stemann), režisérských a autorských osobnosti a spřízněné herecké skupiny (viz divadelní projekty René Pollesche v berlínském Pratru, vídeňském Burgtheatru, apod.).
5)Paradivadelní projekty a uskupení (Rimini Protokoll, She She Pop?), která se věnují novému druhu dokumentárního divadla, jež pracuje s autorskou výpovědí a herectvím autentických osob neherců (takzvaní experti všedního dne) a s dalšími formami překračování hranice mezi dokumentem a realitou.
6)Hraniční paradivadelní a konceptuální projekty, které záměrně překračují - i prostorově - hranici mezi divadelní inscenací, performancí, konceptuální akcí a veřejným prostorem a společenskou realitou jako takovou a snaží se přispět ke společenské, politologické či sociologické reflexi a veřejné diskusi či jinak na realitu přímo zapůsobit a stát se do jisté míry její součástí (např. premiéra hry Sbohem E. Jelinek na protestní demonstraci proti vládní koalici VPÖ a FPÖ v r. 2000 ve Vídni; off program mezinárodního festivalu Wiener Festwochen 2013: performativní výstavní projekt Neklid formy. Koncepty politického subjektu v rámci).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura:
Brecht, B.: Brecht o realismu, Praha 1989
Brecht, B.: O divadelnom umení, Bratislava 1959
Dreysse, Miriam: Malzacher, Florian (ed.). Rimini Protokoll. Berlin: Alexander Verlag, 2007.
Eiermann, A.: Postspektakuläres Theater. Die Alterität der Aufführung und die Entgrenzung der Künste, transcript Verlag, Bielefeld 2009.
Fiebach, J.: Manifeste europäischen Theaters. Grotowski bis Schleef, Theater der Zeit. Recherchen 13, 2003.
Fischer-Lichte, E., Kreuder, F., Pflug, I. (ed.): Theater seit den 60er Jahren. Grenzgänge der Neo-Avantgarde, A. Francke verlag, Tübingen, Basel 1998.
Frei, N.: Die Rückkehr der Helden. Deutsches Drama der Jahrhundertwende. Tübingen, Günter Narr Verlag 2006.
Haas, B.: Das Theater von Dea Loher: Brecht und (k)ein Ende, Bielefeld, Aisthesis Verlag 2006.
Haas, B.: Modern German Political Drama 1980-2000. Camden House 2003.
Haas, Birgit: Macht: Performativität, Performanz und Polittheater seit 1990, Königshausen & Neumann; Auflage: 1., Aufl. (30. Juni 2005)
Haas, B.: Theater der Wende. Wendetheater, Verlag Königshausen + Neumenn, Würzburg 2004.
Elermann, Andre. Postspektakuläres Theater.
Bielefeld: transcript Verlag, 2009.
Grusková, A: Německá dráma
Lehmann, H.-T.: Postdramatické divadlo, Bratislava, Divadelný ústav 2007.
Pollesch, René: Liebe ist kälter als das Kapital: Stücke Texte Interviews von René Pollesch, Corinna Brocher, und Aenne Quiñones von rororo (Taschenbuch - 2. März 2009).
Piscator, E.: Politické divadlo
Schnelle, B.: Elfride Jelinek a její divadlo proti divadlu, Brno, Větrné mlýny 2006.
Theater der neunziger Jahre. Theater der Zeit. Recherchen Zwei, Berlin 1999.
Müller, H., Schitthelm, J. (eds.): 40 Jahre Schaubühne Berlin (A962: 2002), Theater der Zeit.
Tvrdík, M.: Dramatická tvorba Petera Weisse, kandidátská disertační práce, Ústav pro českou a světovou literaturu ČSAV, Praha 1987
Weiss, P.: Poznámky k dokumentárnímu divadlu
Hry:
Brecht, B.: Hry I-VIII (překlad L. Kundera a R. Vápeník).
Dürrenmatt, F: Hry, Divadelní ústav, Praha 2006 (překlad J. Stach, doslov Z. Hořínek).
Frisch, M.: Andora
Frisch, M: A zase zpívají (1945)
Grass, G.: Plebejci zkoušejí povstání
Hochhuth, R.: Právníci
Hochhuth, R.: Náměstek
Hochwälder, F.: Holocaust
Jelinek, E.: Jelinek, E.: Klára S., Nemoc aneb Moderní ženy, On není jako on, Větrné mlýny, Brno 2001 (překlad B. Schnelle, Z. Augustová).
Jelinek, E.: Sbohem, Brkola, Praha 2008 (překlad B. Schnelle a Z. Augustová).
Jelinek, E.: Stecken, Stab a Stangl, Berla, hůl a tyčka, rukopis (překlad J. Jílková).
Kipphardt, H.: Bratr Eichmann.
Kipphardt, H.: Ve věci J. Roberta Oppenheimera
Loher, D.: Poslední oheň
Loher, D.: Tetování. Modrovous - Naděje žen. Adam Geist. Klářiny vztahy. Třetí sektor (pět divadelních her), Brno, Větrné mlýny 2004.
Loher, D.: Zloději
Müller, H.: Pověření. Tři hry (Kvartet, Pověření, Hamlet-stroj), Prostor, Praha 1998 (překlad K. R. Jilská).
Richter, F.: Bůh je DJ, Electronic city, Pochucha (3 hry), Praha, Transteatral 2007.
Weiss, P.: Marat/Sade
Weiss, P.: Přelíčení
Weiss, P.: Vietnam
Weiss, P.: Zpěv o lusitánském strašidle
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Průběžná práce při semináři, vypracovávání kratších referátů a aktivní účast v diskusích nad nimi a nad dalšími tématy při seminářích, seminární práce.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: