Středoevropské divadlo 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SED1 | ZK | 4 | 2/T | česky | zimní i letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana AUGUSTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit studenty a dějinami a formami středoevropského divadla, které jsou ve svém vývoji propojeny řadou vzájemných vazeb.
2. Daný předmět bude postupně mapovat vývoj divadla v jednotlivých středoevropských zemích a vzájemné mezikulturní a internacionální vlivy od moderny, tedy od přelomu 19. a 20. století po současnost.
3. V různých semestrech se zaměří na různé oblasti a období středoevropského divadla a dramatu a bude konkrétní podoby a vývoj v několika jazykových a státních proveniencích komparativně porovnávat.
4. Studenti získají v rámci přednášky vědomosti o dějinách divadla ve střední Evropě, jejich historickém, kulturním a společenském kontextu a o vzájemných nadnárodních souvislostech.
5. Při semináři se naučí definovat a reflektovat problémy a témata, týkající se jednotlivých středoevropských zemí a jejich divadelní kultury i vzájemných mezikulturních vazeb ve středoevropské oblasti.
- Forma studia:
-
Četba divadelních textů a sekundární literatury. Dialog, diskuse, kontaktní výuka - srovnávání a komentář, diskuse nad studentskými ústními příspěvky, zvolenými podle jednotlivých tematických okruhů. Aktivní diskuse nad jednotlivými tematickými bloky. Komparativní srovnávání podob moderny a divadelní a dramatické kultury v Německu, Čechách, Polsku a Maďarsku na přelomu 19. a 20. stol. a v prvních desetiletích 20. století.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Obecná znalost dějin českého a světového divadla.
2. Obecná znalost české a světové dramatické literatury.
3. Schopnost analýzy, reflexe a diskuse.
- Obsah kurzu:
-
Dějiny a formy středoevropského divadla jsou ve svém vývoji propojeny řadou vzájemných vazeb. Daný předmět bude postupně mapovat vývoj divadla v jednotlivých středoevropských zemích a vzájemné mezikulturní a internacionální vlivy od moderny, tedy od přelomu 19. a 20. století.
LS 2016:
Německá, česká, polská a maďarská moderna, podobnosti a odlišnosti, vzájemné vazby a kontakty:
- naturalismus v Německu (Otto Brahm - berlínská Freie Bühne a Deutsches Theater, Gerhard Hauptmann)
- německá a česká secese
- divadelní reforma Maxe Reinhardta
- Bauhaus a Walter Groppius, Lothar Schreyer. August Stramm, Paul Klee, Oskar Schlemmer
- expresionismus v Německu, předchůdci (F. Wedekind, O. Kokoschka, G. Strindberg), drama, autoři, režie, scéna, herci (H. Walden- časopis a divadlo Sturm; G. Kaiser, E. Toller, P. Kornfeld, Hasenclever, F. Werfel, F. Kafka; Leopold Jessner, Otto Falckenberg, Berthold Viertel, Karl-Heinz Martin, částečně M. Reinhardt a E. Piscator; Edvard Munch, Karl Walser, Robert Neppach, Oskar Kokoschka; Alexander Moissi, Agnes Sorma, Fritz Kortner)
- expresionismus v českém divadle a dramatu: F. Zavřel, F. Kysela - Dykovo Zmoudření Dona Quijota; K. H. Hilar - režie masového divadla, Divadlo na Vinohradech, Národní divadlo, V. Hofman; Karel a Josef Čapek, Jan Bartoš, V. Dyk; herci V. Vydra, J. Kronbauerová, R. Tuma, B. Zakopal
- Mickiewicz-Leon Schiller-Wyspiański, Reduta
- Mladé Polsko, S. I. Witkiewicz, dramatik, malíř, fotograf, příslušník polské moderny a evropské avantgardy, zakladatel Formistického divadla
- Sándor Hevési a maďarská moderna
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Doporučená obecná literatura:
Bürger, Peter: Teorie avantgardy. Stárnutí moderny, Praha: AVU 2015.
Braun, Kazimierz: Druhá divadelní reforma, Praha: Divadelní ústav 1993
Brauneck, Manfred. Theater im 20. Jahrhundert. Programmschriften, Stilperioden, Reformmodelle, Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2001.
FISCHER-LICHTE, Erike. Dějiny drámy, Bratislava: Divadelný ústav, 2003.
Fuchs, Georg: Revoluce divadla
KŠICOVÁ, Danuše. Secese. Slovo a tvar, Masarykova univerzita v Brně, Brno 1998.
Pörtner, Paul: Experimentální divadlo, Praha: Orbis, 1965
Szondi, Peter: Teória modernej drámy, Bratislava: Tatran, 1969.
Německá moderna:
Braulich, Heinrich. Max Reinhardt, divadlo mezi snem a skutečností, Praha: Orbis, 1969.
Fialová-Fürstová, Ingeborg. Expresionismus, Olomouc: Votobia, 2000.
Bahr, Erhard. Dějiny německé literatury 3
Hry:
Brecht, Bertolt. Baal
Hasenclever, Walter. Syn
Kokoschka, Oskar. Orfeus a Eurydiké, Praha: Transteatral
WEDEKIND, Frank. Lulu (Erdgeist)
Wedekind, Frank. Probuzení jara, Praha: Artur, 2011.
Werfel, Franz. Kozlí zpěv
Česká moderna - doporučená literatura:
Urban, Otto, M.-Merhaut, Luboš (eds.): Moderní revue 1894-1925, Praha: Torst, 1995
Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, Divadelní ústav, Praha 2000, ed. Šormová, E.
Čornej, Petr a kol.: Česká literatura na předělu století, Praha: H + H, 2001.
Černý, František (ed.). Dějiny českého divadla III a IV, Praha: Academia - vybrané části
Miholová, Kateřina: Zmoudření dona Quijota, CD-Rom
Ptáčková, Věra. Česká scénografie XX. století, Praha: Odeon, 1983
Hry:
Bartoš, Jan. Krkavci
Čapek, Karel. Loupežník
RUR
Čapkové, K. a J. Lásky hra osudná
Ze života hmyzu
Adam Stvořitel
Dyk, Viktor. Epizoda; Posel, Zmoudření Dona Quijota; Veliký mág; Revoluční trilogie
Hilbert, Jaroslav: Vina
Karásek ze Lvovic, Jiří. Sen o říši krásy
Polská moderna:
Jiřík, Jan: Divadelní studio Reduta jako příklad modernistické utopie. Disertační práce, UK FF KDV Praha 2013
Pelikán, Jarmil: Nástin dějin polské dramatiky, Brno 1978
Pelikán, Jarmil: Nástin dějin polského divadla, Brno 1988
Hry:
Gombrowicz, Witold: Matka
Opereta, DILIA 1979
Yvona, princezna burgundánská, Divadlo 1969, č. 4
Svatba, DILIA 1981
Witkiewicz, Stanislaw Ignacy: Hry/ II., Votobia 2002
Hry, Odeon 1990
Vodní slípka, DILIA 1968
Polská moderna:
Jiřík, Jan: Divadelní studio Reduta jako příklad modernistické utopie. Disertační práce, UK FF KDV Praha 2013
Jiřík, Jan: Vánoční a Velikonoční hra Leona Schillera, DR 2009.
Hyvnar, Jan. Witkiewiczova čistá forma v divadle
Pelikán, Jarmil: Stručný nárys polského dramatu, Praha 1971
Světové divadlo 9. Tovstonogov - Brook - Kantor - Tolstoj - Shakespeare - Witkiewicz, Praha 1979
Maďarská moderna:
Füst, Milán: Nešťastníci
Šarlih, Karel - Husová, Marcella: Česká moderna v Uhrách, maďarská moderna v Čechách. In: Čas moderny. Studie a materiály / České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006, s. 184-201.
nepovinné - Kun, Eva. Die Theaterarbeit von Sándor Hevési. Ungarns Beitrag zur Reform des europäischen Theaters im 20. Jahrhundert, München, 1978.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Studentům, kteří seminář absolvují s dotací 4 kredity, jsou kredity udělovány na základě:
aktivity na seminářích: diskuse, kritická reflexe, analýza
práce s povinnou literaturou
přípravy cca 2 referátů v průběhu semestru, které odevzdají alespoň v heslovité písemné podobě
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:30–14:00 Zuzana AUGUSTOVÁ Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:30–14:00 Zuzana AUGUSTOVÁ Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: