Práce s hercem 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302PH3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Dagmar BLÁHOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Dagmar BLÁHOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem výuky je kombinace teoretického základu a praktických cvičení, dosažení maximálních vědomostí o možných způsobech režijního vedení herců.
- Forma studia:
-
Přednášky, výklad pojmů, předávání vlastních zkušeností, dialog, analýza námětů, scénářů a natočených materiálů, diskuse, hodnocení
- Předpoklady a další požadavky:
-
úspěšné absolvování prvního ročníku bakalářského studia
- Obsah kurzu:
-
Výuka je kombinace teoretického základu a praktických cvičení dosáhnout maximálních vědomostí o možných způsobech režijního vedení herců.
Osnova
výuka by se měla vždy skládat z třech částí :
- teoretická část
- praktická část
- diskusní část
Teoretická část :
V teoretické části pedagog vysvětlí téma výuky, dá její teoretický výklad a poučí studenty - režiséry, jak určitou konkrétní techniku používat.
Přednášející také uvede příklady z vlastní zkušenosti, anebo ukázky z filmů či z divadla.
Praktická část :
Jednostránkový text s jednoduchou dramatickou situací. Studenti si rozdělí roli, jeden z nich je režisér, jeden je tzv. pozorovatel a ostatní hrají.
Pod dohledem pedagoga nacvičují dramatickou situaci. Tzv. pozorovatel má za úkol z distance celý proces sledovat a všímat si a zapisovat chyby, které režisér dělá.
Po hodině cvičení pedagog vyzve „ herce “, aby reflektovali, co jim z pokynu, které dostali od režiséra, bylo jasné, co se dalo zahrát a co nikoliv.
Nakonec pedagog také rozanalyzuje způsob vedení herců a navrhne režisérovi jiné možnosti.
Pak se jiný student ujme role režiséra a pokusí se zrežírovat stejnou situaci a neopakovat chyby svého předchůdce. Celý proces se zopakuje a nakone cpedagog shrne, jestli se stal nějaký posun, jestli se zlepšil přístup režiséra k hercům.
Potom všichni studenti budou mít za úkol rozzáběrovat na papíře nacvičenou dramatickou situaci, s tím, že důraz budou klást na to, aby svým záběrováním překlenuli problémy anebo herecké slabosti, které se během zkoušky ukázaly. Po analýze několika storyboardů se ten nejlepší natočí na DV kameru.
Po natáčení „ herci “ znovu reflektují studentu - režisérovi, které problémy před kamerou měli.
Diskusní část :
Studenti měli za úkol před seminářem přečíst předepsanou knihu anebo její část, a teď se na závěr diskutuje o tom, co je v této knize oslovilo.
Nejčastěji půjde o články anebo autobiografické knihy významných režisérů a diskutivat se budou ty části, které se týkají způsobu práce s hercem.
Theory section:
In the theory section the instructor explains the topic of the module, gives th theory presentation and instructs student-directors in how to use particular technology.
The lecturer, also, presents examples from their own experience or samples from film or theatre.
Practical section:
A single page text about a simple dramatic situation. Students assign roles and one is the director, one the observer and the others act. Under the guidance of the instructor, students rehearse the dramatic situation. The so-called observer has the task that from a distance they follow the whole process and note the director's errors.
After an hour of practice the instructor calls upon the observer to present the analysis.
Afterwards the instructor calls upon the „actors“ to reflect upon what from their instructions from the director was clear, what as possible to „act“ and what wasn't.
Finally the instructor also analyzes the guidance of the actors and suggests other possibilities to the director.
Then another student takes on the role of the director and attempts to direct the same situation and not repeat the errors of his predecessor. The whole process is repreated and the instructor recaps whether there has been any adjustment, if ther ewas an improvement of the approach of the director to the actors.
After this all students have the task to analyse on paper the rehearsed dramatic situation with an emphasis upon whether their analysis would bridge the problems or acting weaknesses which appeared during the rehearsal. After the an analysis of a few storyboards, the best will be shot with a DV camera.
After recording the „actors“ reflect upon the student-director and the problems experienced before the camera.
Discussion section:
The students have the task to read an approved book or a part of it at the end of which there will be a discussion about what in that book spoke to them. Most often it is an article or autobiography of a well-known director and the discussion will be over those parts which involve working with actors.
Block instruction by: Winter semester: J. Novotný, LS A. Nellis
Module in the Winter semester: A LS. Min. 1 day.
Module external instructors: N. Burger, S. Gedeon, B. Sláma, L. Smoček, B. Polívka, D. Bláhová, J. Dulava, I. Passer, R. Lukavský, J. Dušek and others.
Required - participation in 4 modules minimum.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
určuje a vybírá aktuálně pedagog
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
80% účast z celkového počtu hodin, aktivní při zkoušení etud a příprava 2-3 stránkové etudy, dle konkrétního zadání.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 09:50–12:15 Dagmar BLÁHOVÁ Ateliér KR 236
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie - bakalář (oborový předmět)