English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Realizační dílna 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302RDV1 Z 2 3/T česky zimní
Garant předmětu:
Jasmina BLAŽEVIČ, Marek BOUDA, Jan HŘEBEJK, David JAŘAB, Petr MAREK, Vít OLMER, Robert SEDLÁČEK, Bohdan SLÁMA
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jasmina BLAŽEVIČ, Marek BOUDA, Jan HŘEBEJK, David JAŘAB, Petr MAREK, Vít OLMER, Robert SEDLÁČEK, Bohdan SLÁMA
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Absolvent oboru by měl prokázat osobité vidění světa, kreativitu, koncepčnost, organizační schopnosti, všeobecnou vzdělanost a vhled do ostatních uměleckých disciplín.

Forma studia:

Řízený i neřízený dialog; analýza námětů, scénářů a natočených materiálů; projekce hotových filmů

Předpoklady a další požadavky:

Student musí prokázat znalosti z oblasti filmu, divadla, literatury, hudby, výtvarného umění a zároveň osobní tvůrčí orientaci.

Obsah kurzu:

Dílny vyšších ročníků se konají v pondělí pod vedením Věry Chytilové a Víta Olmera, Jana Němce a Petra Marka, Ivana Vojnára a Marka Boudy

Dílna Věra Chytilová - Vít Olmer:

Je založena na využití specifiky filmového jazyka, k přetváření vnímané skutečnosti zvolenou estetickou formou, za účelem sebeuplatnění subjektu vůči okolnímu světu. V zásadě se tedy jedná o autorský film, který chce svým specifickým vnímáním, nazíráním a chápáním a posléze formováním - tj. individuálním stylem sjednocovat danou skutečnost. Nejde však jenom o individuální formování, nýbrž o individuální vrstvení. Vůči všem vrstvám si pak klademe společnou otázku po smyslu a tím je význam.

Dílna Jan Němec - Petr Marek:

Smysl katedry hrané režie se v mé představě dělí na dva základní úkoly: tím prvním je zpřístupnění dosavadních výzkumů kinematografické řeči a druhým je pak vytvořit prostor pro kontinuitu tohoto výzkumu v hledání nových vypravěčských forem. Zní to jednoduše, nicméně jsem přesvědčen, že škola není zárukou kvality v tak složitém světě filmové komunikace. Proto mluvíme často o paralelním dvoupólovém principu režisérského vzdělání - na jedné straně vycházející z klasiky a na straně druhé projevující ochotu ke svobodě a experimentu. Podstatným krokem započetí filmového vzdělávání, se mi jeví demýtizace.

Dílna Marek Bouda - Ivan Vojnár:

Vedení ročníku, či dílny není otázkou pouhé pedagogické náplně. Hlavní pedagog vytváří pro studenta klima, které je zásadní pro jeho rozvoj, jde s kůží na trh nejen jako profesionál, ale i jako člověk. Má nad adepty reálnou moc a do značné míry vládne nad jejím osudem nejen uměleckým. K tomu několik postřehů: A/ empatie. Není úkolem pedagoga zformovat studenta, ten se formuje sám nabitou zkušeností. Pedagog mu umožňuje cestu, otevírá možnosti. Nepokouší se mu tuto cestu zprůchodnit, ani předšlapat. Diskutuje a argumentuje. Oba jsou rovnocennými partnery. Vciťuje se do adeptových východisek, do jeho potenciálu. Vede ho po jeho cestě, ne po své. B/ inspirace a provokace. Pedagogův přístup je stimulující. Učí adepta vidět, hledat, pátrat, pronikat a totéž se od něj učí i on sám. Provokuje jeho imaginaci, přesnost a hloubku vidění, opravdovost přístupu. Vzájemná výměna je tvořivá. Pedagog překvapuje, aby byl sám překvapován, nejde tedy jen o jakýsi dozor, adepti jsou dospělí a svéprávní lidé. Pedagog je studentovi výzvou, zrovna tak jako student pedagogovi. C/ profesionalita a odpovědnost. Adept režie se musí podřídit limitům filmové výroby. Je v něm iniciován profesionální přístup, jenž se ovšem nesmí stát falešným zaklínadlem. Je především prostředkem zvládnutí praxe, ne cíle. Cílem je především adeptův umělecký a osobnostní růst a rozvoj.

Ve všech dílnách se projeví zkušenosti studentů, kteří se účastnili zahraničních stáží, formou prezentace stáže a následné diskuse.

Doporučená nebo povinná literatura:

aktuálně dodává pedagog

Hodnoticí metody a kritéria:

80% aktivní účast

napsání scénáře a natočení předepsaného filmového útvaru pro daný ročník

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

-

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 240
Seminární místnost KR 240

(Lažanský palác)
MAREK P.
13:10–15:35
(paralelka 2)
Jařab
místnost 236
Ateliér KR 236

(Lažanský palác)
BLAŽEVIČ J.
13:10–15:35
(paralelka 1)
Sláma
místnost 239
Seminární místnost KR 239

(Lažanský palác)
BOUDA M.
13:10–15:35
(paralelka 4)
Kadrnka
místnost 240
Seminární místnost KR 240

(Lažanský palác)
HŘEBEJK J.
13:10–15:35
(paralelka 3)
příp. dle domluvy
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 13:10–15:35 Petr MAREK Seminární místnost KR 240
Lažanský palác
Jařab paralelka 2
Po 13:10–15:35 Jasmina BLAŽEVIČ Ateliér KR 236
Lažanský palác
Sláma paralelka 1
Po 13:10–15:35 Marek BOUDA Seminární místnost KR 239
Lažanský palác
Kadrnka paralelka 4
Po 13:10–15:35 Jan HŘEBEJK Seminární místnost KR 240
Lažanský palác
příp. dle domluvy paralelka 3
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016