English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Experimentální hudba dnes

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MEHD Z 2 2/D česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem tohoto bloku projekcí, nahrávek, komentářů a výkladů je nabídnout posluchačům orientaci v tom, jaké estetiky, myšlenky, kreativní postupy a sociální skupiny se významněji prosazují v dnešní autorské hudbě. V ideálním případě si posluchači také rozšíří povědomí, jak různě lze přistupovat k naslouchání. Příběhy dnešní hudby lze brát často jako širší inspiraci pro nahlížení na jiný než zvukový/hudební materiál. Přednášku prokládá řada kratších projekcí a prezentace nahrávek, zároveň nabízíme ke každému tématu malé interaktivní úkoly.

Forma studia:

výklad a ukázky

Předpoklady a další požadavky:

žádné

Obsah kurzu:

EXPERIMENTÁLNÍ HUDBA DNES: Styly, estetiky, society a komunity ve věku post-undergroundu

Přednášející - Pavel Klusák:

Pátek 10. 4. 2015, 10.00-16.00 hodin v projekci FAMU:

- Koncert pro marlbora a bacardi: Sampling jako cesta ke konceptuálnímu umění v elektronické hudbě. Matmos, Matthew Herbert a další autoři tematických hudebních projektů.

- Matrix a dataplex. Multimediální elektronická scéna jako laboratorní výzkum. Na hranici fyziky, minimalismu a čistého designu: kolektiv Raster.Noton (Carsten Nicolai / Alva.Noto, Ryoji Ikeda), paprsky světla a zvuku.

- Proč improvizace. Tvorba odmítající scénář a partituru, proces vzniku jako performance. Volná improvizace: vážná hudba dneška?

- Retrománie. Věk otevřených archivů a vliv minulých stylů na tvorbu dneška. Rituál a vzdělávání: Hypnagogické návraty k médiím našeho dětství.

PROJEKCE I.: Film-opera minimalisty Steva Reicha Three Tales (o katastrofách a jejich mediálním obrazu během uplynulého století).

Sobota 11. 4. 2015, 10.00-16.00 hodin v projekci FAMU:

- Příběhy DIY. Estetika a politika samozásobitelství v hudbě - od autorských hudebních nástrojů přes odmítnutí studiové hudební produkce k nezávislé distribuci a statutu.

- Noise. Tedy umění hluku a šumu: Sociálně, politicky, hudebně, akčně, komunikačně, subverzivně.

- Včelí symfonie. Zvuk skutečného světa: nový materiál, nové struktury, nová dokumentace, nová duchovnost, nové naslouchání světu.

- Anatomie hipstera. „Nultá léta“, historie hipsterství a kulturní dopad éry po smrti subkultur.

PROJEKCE II.: Vyprávění příběhů v současné hudební/multimediální tvorbě (výběr ukázek).

Doporučená nebo povinná literatura:

Alex Ross: Zbývá jen hluk. Dokořán/Argo, 2012.

Audio Culture: Readings In Modern Music. Ed. Christoph Cox, Daniel Warner, Continuum 2004.

David Toop: Ocean of Sound. Serpent's Tail, 1995.

Wire (měsíčník, Velká Británie & jeho webový archiv) http://www.thewire.co.uk/

Hodnoticí metody a kritéria:

Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast a splněné průběžné úkoly

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Pavel Klusák je stejný ročník jako Wes Anderson, Marjane Satrapi a Olga Šípková. Zajímá se o hudbu, zvuk a jejich kontexty, od roku 1999 na plný úvazek. Píše do LN či A2, byl redaktorem Respektu, vysílá na Radiu Wave, spolupracuje s ČT (mj. Tečka páteční noci). Na MFF Karlovy Vary vedl deset let sekci Hudební odysea (2003-2012). Přednáší na UMPRUM. Další spolupráce: Divadlo Archa, Česká centra, MFDF Jihlava, Playboy, Jan Gogola. Specializuje se na experimentální scénu a dojemné písně. Je absolventem FF UK (bohemistika) a FAMU (scenáristika & dramaturgie). Má 3 děti a 1 bratra.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016