Osvětlování 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304OS1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Klaus FUXJÄGER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Klaus FUXJÄGER
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Pochopení a zvládnutí tvorby funkčního zobrazení objektů světlem na rozdíl od jejich fotografické reprodukce
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka s předváděním.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Znalost kultury vizuálního zobrazování v dějinném kontextu. Fyzika a zejména optika na patřičné středoškolské úrovni.
- Obsah kurzu:
-
Sylabický přehled:
Trojí funkce užití světla ve filmu a televizi:
1.Světlo jako základní technický předpoklad vzniku optického zobrazení.
2.Světlo z pohledu informace o vlastnostech předmětů scénické reality, jejich textuře a odrazivosti (reflektanci).
3. Světlo jako prostředek umělecké stylizace optického zobrazení.
Světlo.
Světlo a jeho expoziční účin jsou z kameramanského hlediska hodnotitelné ze tří aspektů:
A.Kvalita, totiž - a) kvalita daná jeho spektrálním složením,
b) kvalita daná charakterem světelného zdroje (bodový, difuzní).
B.Směr - s hlediska: a) podpory nebo potlačování vjemu prostoru zobrazením,
b) podporování či popírání vjemu skutečných tvarů a objemů
zobrazovaných objektů.
C. Intenzita a) intenzita jediného zdroje a její modifikace jeho vzdáleností,
b) skladba intenzit více zdrojů: světlo hlavní, doplňkové a pomocné.
Praktická exponometrie.
A. Analyza osvětlení scény měřením světelných toků na jednotlivé objekty dopadajících.
B. Analyza osvětlení scény s hlediska její jasové struktury - exponometrie bodová.
Zdroje světla a svítidla.
A.Prostředky ke změně spektrálního složení světla umělých zdrojů.
B.Prostředky ke změně charakteru světla zdrojů (difuzory, gridy).
C.Regulace povahy svazku emitovaných paprsků toku - konvergence vs. divergence.
Základní osvětlovací pojmy.
Faktor odrazivosti plochy (reflektance), expoziční účin, expoziční osvětlení, světelný poměr.
Metodika konstrukce osvětlení scénického prostoru.
A.Styl imitované primární světelné skutečnosti.
B.Styl profesionální konvence - odklon od striktní logiky osvětlení.
C.Aktivita osvětlování ve službách podpory významových gest v rámci dramatického účinu,
včetně tvůrčího uplatnění jak estetických hodnot, tak i rázu neobvyklosti.
Konstrukce osvětlení scénických prostorů
Předmět je určen k seznámení s teorií i praxí osvětlování ve filmu a televizi.Výchozím bodem studia je poznání a rozbor denních i
mimodenních světelných situací danných přírodními zdroji. Výklad pokračuje seznamováním s vlastnostmi osvětlovacích prostředků s hlediska jejich využitelnosti k nápodobě zdrojů přírodních i umělých. Výuka je provázena demonstracemi způsobů konstrukcí osvětlení jak v reálných prostředích, tak i v atelierech a to s objekty základního významu (lidská tvář, postava). Specifikum výuky je osvětlování s vazbou na vlastnosti záznamového media, čímž je od počátku věnována pozornost praktické exponometrii.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bojanovský: Základní principy osvětlování
Bojanovský: Filmovým objektivem roč. 1961 č. 1-12, roč. 1962 č. 1-9
Taraba: Ateliérová technika
Taraba: Zdroje světla str. 11-14
A.Golovňa: Umění kameramana
L.Baran: Portrét ve fotografii
J. Šmok: Úvod do teorie skladby kinematografického obrazu
Firemní katalogy s přehledem o světelných zdrojích
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast + aktivita v atelieru a při laboratorním zpracování. Kvalita fotografických kopií s hlediska světelných řešení.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 14:50–16:25 Klaus FUXJÄGER Učebna osvětlování č. 221
Lažanský palácparalelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - bakalář (oborový předmět)