Ekonomie 1 Mikroekonomie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305EK1 | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Ivan TOMEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ivan TOMEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit studenty se základními principy nabídky a poptávky, a s mikroekonomickými faktory, které formují tržní prostředí. Důraz je kladen na aplikace v oblasti kultury a médií.
- Forma studia:
-
Klasická přednáška, řízený dialog a analýza aktuálních materiálů z médií.
- Předpoklady a další požadavky:
-
všeobecné ekonomické znalosti absolventa střední školy
- Obsah kurzu:
-
Mikrokonomie je vyložena jako věda zabývající se inviduálními tržními subjekty, především spotřebiteli a firmami, není ae opomenuta ani úloha státu.
1) POjem trhu, nabídka a poptávka na trhu, faktory, které nabídku a poptávku mění. Rovnováha mezi nabídkou a poptávkou, rovnovážná cena.
2) Cenová pružnost (elasticita) nabídky a poptávky, reakce na změnu ceny. Příklady v oblasti kultury.
3) Hledisko spotřebitele - pojem užitku, různé vrstvy užitků, důvody vedoucí ke spotřebě určitých výrobků a služeb. Celkový a mezní užitek, zákony ovlivňující výběr mezi nabídkou na trhu. Důchodový a substituční efekt.
4) Hledisko firmy - pojem nákladů, zisků, produkční funkce. Co vede firmu k volbě určitého druhu zboží a postupu jeho tvorby a jakými principy se přitom řídí.
5) Státní zásahy do ekonomiky, její smysl - efektivita, spravedlnost a stabilita. Smith a Keynes a jejich teorie, současná praxe.
6) Maximální a minimální ceny, jejich smysl. Vliv na nabídku a poptávku v krátkém a dlouhém období, problémy, které vznikají a metody, jak je řešit.
7) Dokonalá konkurenco, oligopol, monopal a jejich dopad na trh. Antimonopolní zákony a regulace.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Samuelsson,Paul Ekonomie (Grada, libovolné vydání)
Frank, Robert, H a BernankeBen S. : Ekonomie, Grada 2003
Časopisy Marketing & Media, Strategie
Libovolná skripta z VŠE a jiných ekonomických fakult z mikroekonomie
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou udělovány na základě zájmu o předmět a pochopení základních principů makroekonomického uvažování, které studenti prokazují dvěma formami:
zapojení do diskusí během přednášek (30 %)
Ústní zkouška (70 %)
Vyžaduje se schopnost analýzy grafů nabídky a poptávky a souvisejících jevů.
- Webová stránka předmětu:
- www.ihned.cz;
www.strategie.cz;
www.mam.cz;
plus
mnohé
další - Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 14:50–16:25 Ivan TOMEK Učebna KP 330
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební produkce (Bc) (povinný předmět další)
- Produkce - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)