Quality TV
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305MQTV | Z | 2 | anglicky | letní |
- Garant předmětu:
- Marta ŠVECOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Marta ŠVECOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Osvojení praktických i teoretických znalostí o Quality TV.
- Forma studia:
-
Dvoudenní přednáška a praktikcká práce. Projekce audiovizuálního materiálu, práce ve skupinách, diskuse a práce s textem.
- Předpoklady a další požadavky:
-
žádné
- Obsah kurzu:
-
Seriály byly do nedávna považovány za podřadnou audiovizuální disciplínu. Nekonečné opakující se cykly byly umělci a intelektuály nahlíženy v lepším případě jako spotřební nástroj na vyplňování volného času televizních diváků, v tom horším jim byl přisuzován vliv na degradující intelektuální úroveň národa.
Nová seriálová vlna, která se většinově datuje od seriálu Sopranovi či OZ (HBO), dokázala invenčně redefinovat zaškatulkované medium a v posledních 15 letech vedla k tzv. druhému zlatému věku televize a vydobyla si u kritiků i umělců prestižní status. Filmoví kritici píší v recenzích o novém věku televize, přední světoví tvůrci začínají experimentovat s vyprávěním v epizodách a filmové festivaly začínají udělovat ceny seriálům a minisériím.
Cílem předmětu Moderní seriál je analýza tzv. druhého zlatého věku televize z co možná nejkomplexnější perspektivy. Jednotlivé modulové dny budou rozděleny na dvě poloviny, první bude teoretická a jejím cílem bude obecné seznámení s různými producentsko-kreativními okruhy. Postupně se zaměříme na základní úvody do ekonomicky technologického pozadí současných seriálů, budeme analyzovat nové narativní postupy a dramaturgické inovace, které popřely dřívější televizní ?pravidla?, případně budeme srovnávat nové způsoby distribuce, které změnily způsob, jakým diváci obsah konzumují.
V praktické části každé přednášky se pak společně se studenty pokusíme rozpracovat jeden díl seriálu. Nejprve se podíváme na několik úvodních dílů nově vytvořeného seriálu (zatím není konkretizováno, musí splňovat kritéria kvality, aktuálnosti a relativní neznámosti tak, aby co nejméně studentů neznalo jeho vývoj). Po analýze postav, způsobu narace, tematických okruhů a celkového stylu budou mít studenti pracující ve skupinách za úkol vymyslet, sestavit a obhájit synopsi dalšího dílu. V poslední hodině se zvolí vítězná synopse, porovná se originálním dílem a na závěr zhodnotíme rozdíly studentských verzí od verze původní.
1)
a.Od Mitche Buchannona k Rustu Colhovi - Seriálová historie vyprávěná srkze měnící se charakter jejich protagonistů.
b.Showrunner jako režisér i producent - hierarchie v tvůrčím a produkčním štábu nových seriálů, způsob spolupráce s televizemi, produkční systém a zavedené standardy vývoje, výroby, základní business modely kabelových, terestriálních a internetových hráčů. Rozpočty a ekonomika seriálové tvorby - jak se vyplácí a nevyplácí dělat seriály pro užší publika, za jaké rozpočty a jaký způsobem se natáčí v Evropě a USA.
c.hosté - Štěpán Hulík
d.Promítání pilotního dílu nového seriálu, rozdělení do skupin a jednotlivých funkcí showrunnera a dalších členů týmu.
e.Analýza pilotního dílu, vztahů mezi postavami, načrtnutí dalšího vývoje, diskuse nad postavami a dalším možným vývojem seriálu.
2)
a.Nová narace a staré vypravěčské postupy - jak se změnila narace seriálů, rozdělení seriálů do sérií, vyprávění na ploše desítek hodin, práce s klasickými nástroji cliffhangerů a twistů. (host Petr Szczepanik)
b.Nová doba internetu - hodina soustředěná na současné modely seriálů internetových gigantů Amazonu a Netflixu. Přehled současných světových webových seriálů a analýza stavu v Evropě a ČR
c.host Janek Rubeš a producenti ze Stream.cz
d.Analýza konceptů vypracovaných studenty
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
1.The Revolution Was Televised: The Cops, Crooks, Slingers, and Slayers Who Changed TV Drama Forever by Alan Sepinwall,
2.The TV Writer's Workbook: A Creative Approach To Television Scripts by Ellen Sandler
3.Inside the Room: Writing Television with the Pros at UCLA Extension Writers' Program by Linda Venis
4.The TV Writer's Workbook: A Creative Approach To Television Scripts by Ellen Sandler
5.Nejsme HBO, jsme televize.? Etnografická analýza skupinového psaní seriálu První republika - https://is.muni.cz/el/1421/jaro2015/FAV281/Pjajcikova_Szczepanik_Nejsme_HBO__jsme_televize_Etnograficka_analyza_skupinoveho_psani_serialu_Prvni_republika.pdf
6.Writing and Producing Television Drama in Denmark From The Kingdom to The Killing Eva Novrup Redvall
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínkou pro zápočet je účast na obou modulech a vypracování praktického úkolu
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Životopis přednášejícího:
Tomáš Hrubý
V roce 2009 založil produkční společnost nutprodukce. Pro HBO vyprodukoval minisérii Hořící keř (2013), který režírovala světově známá režisérka Agnieszka Holland. Hořící keř se stal českým kandidátem na Oscara a získal rekordních 11 Českých lvů. Tomáš Hrubý vyprodukoval také několik krátkých snímků, mezi nimi např. Pandy, které vyhrály třetí cenu v prestižní sekci festivalu v Cannes Cinefondation a dokumentů, např. Pevnost nebo Velkou noc (pro HBO). V současné době pracuje na 8 dílném seriálu Pustina opět pro HBO (režie Ivan Zachariáš a Alice Nellis) a dalších projektech.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 15.04.2016 09:30–16:00 Marta ŠVECOVÁ Učebna 2
Lažanský palácPřednáší: Tomáš Hrubý přednášková par. 1 29.04.2016 09:30–16:00 Marta ŠVECOVÁ Učebna 2
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: