Dílna Ladislava Babuščáka - KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DLB | ZK | 5 | 13/S | anglicky, česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Štěpánka ŠIMLOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Štěpánka ŠIMLOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student se díky absolvování dílny rámcově obeznámí s převratnou ideou psychologie 20. století a získá tak možnost obohacení svého vnímání, díky kterému bude schopný v budoucnosti přistupovat k řešení témat víc komplexneji a v nelepším případě bude jeho následná tvorba víc zasazená do historického / společenského / uměleckého kontextu.
Výsledkem dílny bude taky studentovo dílo v jakémkoliv provedení / žánru / médiu / či formě, které bude student obhajovat přede všema účastníkama dílny.
- Forma studia:
-
workshop
- Předpoklady a další požadavky:
-
touha vzdělávat se + otevřenost a představivost
- Obsah kurzu:
-
Dílna si klade za cíl obeznámit studenty s ideou ?kolektivního nevědomí? ? tedy části psyché - nevědomí, která se liší od osobního nevědomí tím, že své existenci nevděčí primárně za osobní zkušenost a je sdílená se širší skupinou ( kominita / národ / lidstvo...). Tahle převratná idea, která hrála stěžejní roli v díle švýcarského psychoanalytika C.G.Junga, může svojí komplexností vést studenta vizuálního umění k přehodnocení jeho vztahu k zdánlivě individualistické percepci. Dílna však nemá primárně hloubkově vzdělat studenta v analytické psychologii, ale obohatit studentové možnosti vnímání v širším kontextu. Dílna bude klást důraz především na diskuzi / otevřený dialóg a taky na princip volných asociací evokovaných studentem vybranýma pohádkama / mýtama / zkušenostma, ale i například tarotovýma kartama, které Jung nepovažoval za věštecký nástroj, ale ucelenou sadu archetypů, kterých význam může navést individuálního člověka k radikálni změně percepce na určitou situaci, či své problematické chování. Dílna se taky bude zabývat naučeným vnímáním, či předpojatým pozorováním a plánuje tak navést studenty k obohacení či změně vnímání, ale i k uvažování o součastných společenských tématech (média a pravdivost / smrt a konečnost /celebrita a hrdina / láska a zamilování / nenávist a milosrdnost) v rovině méně individualistické. Hra, asociace, ale i princip náhody bude sehrávat spolu s diskuzí zásadní roli v připravované dílně, která neklade žádná omezení v žánru, či použité technice ve tvorbě výsledného díla.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
. G. Jung - The Archetypes and the Collective Unconscious
C. G. Jung - Man and his Symbols
Sallie Nichols - An Archetypal Journey
Robert L.Moore - King, Warrior, Magician, Lover: Rediscovering the Archetypes of the Mature Masculine
a další knihy prezentované v dílně
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Od studenta je požadovaná splněná docházka a aktivní se zapojování do průbehu dílny. Výsledné hodnocení bude odvozené od prezentace výsledného díla a písemné i ústné explikace, která by na základě tématu dílny měla silně přesahovat vysvětlení typu ?takhle jsem to cítil/a? nebo ?mně se to takhle líbí?.
Hodnocení se tak bude odvíjet z velké části od přístupu studenta k zpracování tématu, jeho snaze k uchopení podstaty a projevení schopnosti vnímat svoji tvorbu v širším kontextu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
není
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: