English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

History of Photography 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307EHP2 ZK 2 4/T anglicky letní
Garant předmětu:
Tomáš DVOŘÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš DVOŘÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Forma studia:
Předpoklady a další požadavky:
Obsah kurzu:

8.2. Formalismus a fotografie (Josef Ledvina)

Podle formaistické estetické doktríny jsou hlavním zdrojem estetické hodnoty uměleckého díla jeho formální kvality. Fotografie se zprvu snažila dosáhnout statusu uměleckého oboru asimilací tradičních (nemodernistických) malířských postupů. Byli to pak především stoupenci přímé fotografie, kteří od počátků 20. století systematicky vyzdvihovali formální kvality svých snímků na úkor jejich obsahu. Po druhé světové válce se pokusil vymezit specifické v průběhu dějin média vyjevované formální kvality fotografického zobrazení dlouholetý vedoucí MoMA John Szrakowski. Na přelomu 70. a 80. let se stalo jeho přístup předmětem kritiky (Allan Sekula, Rosalind Krauss ad.).

Rosalind KRAUSS, „Photography's Discursive Spaces. Landscape/View“, Art Journal, roč. 42, 1982, č. 4, s. 311-319.

15.2. Fotografická avantgarda v sovětském Rusku a v Německu ve 20. letech (Robert Silverio)

Přednáška se soustředí na téma konstruktivistické fotografie v prostředí Bauhausu. Bude se zabývat interdisciplinárními aktivitami hlavních osobností v tomto okruhu. Důraz je kladen tedy i na vlivy, které na fotografii měla ostatními média. Součástí přednášky je i komparace s ruskou konstruktivistickou fotografií.

László MOHOLY-NAGY, Painting, Photography, Film. Cambridge, Mass.: MIT Press 1969, pp. 27-40.

22.2. Fotografie v rámci surrealistické imaginace (Robert Silverio)

Surrealistická fotografie je silně provázána se surrealismem v malbě i v literatuře. Její specifikum je nicméně překračování žánrů a technik. Důležitý je vliv koláže. Bude srovnávána inscenovaná surrealistická fotografie a fotografie používající zvláštní technické postupy s metodou objet trouvé, důležitou zejména po druhé světové válce. Přednáška se soustředí na francouzský, ale i český surrealismus a jejich prolínání.

André BRETON, „Surrealist manifesto.“ Manifestos of Surrealism. Ann Arbor: University of Michigan Press.

29.2. Česká avantgarda a v kontext soudobých světových fotografických avantgard (Robert Silverio)

Česká meziválečná fotografická avantgarda patří i v rámci světových meziválečných fotografických avantgard k velmi významným. Mezi její základní rysy, kterými se odlišuje od situace v Německu, Rusku či Francie, patří relativně malá provázanost jednotlivých autorů s ostatní uměleckými obory a to s výjimkou surrealistů. Je zároveň pozoruhodné, že v jejím rámci najdeme velké množství stylů, respektive prvků různých stylů konstruktivismu, surrealismu, nové věcnosti a specificky českého poetismu. I když velká část avantgardní ikonografie je nadnárodní, některé formální rysy se vyskytují u mnoha autorů a mají charakter lokální ikonografie (např. oblíbená projekce stínů). Do celkového dění je nutné zařadit i solitérní autory, kteří se definici avantgardy v užším slova smyslu vymykají (F. Drtikol, J. Sudek).

Karel TEIGE, „Poetism.“ in: FORGÁCS, Éva (ed.). Between Worlds: A Sourcebook of Central European Avant-Gardes, 1910-1930. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002, pp. ???

7.3. Válečná dokumentární a propagandistická fotografie (Robert Silverio)

Válečná fotografie prodělala zejména ve 20. století zásadní proměnu. Od střízlivých záznamů přes ikonickou a vlivnou fotožurnalistickou válečnou fotografii, tak významnou za druhé světové války a války ve Vietnamu se dostala až na okraj zájmu veřejnosti. Její vliv a její společenský dopad bude porovnáván s neprofesionálními fotografickými válečnými dokumenty na straně jedné a oficiální propagandistickou fotografii na straně druhé.

Susan SONTAG, Regarding the pain of others. New York: Picador 2003, pp. ???

14.3. Fotografie v 60. letech 20. st. zachycující kulturní zlom v Evropě a USA (Robert Silverio)

Šedesátá léta jsou často vnímána jako převratná revoluční dekáda. Přednáška se zabývá ikonickými fotografiemi v tomto desetiletí a to napříč žánry. Vedle sebe je stavěna vědecká, žurnalistická, reklamní i amatérská fotografie, přičemž jejich analýza je vázaná na konkrétní historické události i na obecný celospolečenský kontext.

Umberto ECO, Apocalypse Postponed. London: BFI 1994, pp. ???

21.3. Výstavy fotografie (Pavel Vančát)

Přednáška se věnuje vybraným výstavám v dějinách fotografie a soustředí se na proměny chápání estetiky a významu fotografické výstavy. Počínaje 40. léty 19. století, přes výstavy piktorialistů až po dadaistické a konstruktivistické výstavy (Film und Foto, Stuttgart) sleduje formální prolínání fotografie a jiných médií. Výstava Family of Man je pak kulminací těchto tendencí i oficiální poltickou demonstrací poválečného humanismu.

Fred TURNER, „The Family of Man and the Politics of Attention in Cold War America.“ Public Culture, vol. 24, 2012, no.1, pp. 55-84.

28.3. Institucionalizace fotografie jako uměleckého oboru (Pavel Vančát)

Přednáška sleduje zapojení fotografie do kánonu moderního umění a postupný přerod fotografické praxe od amatérismu k profesionalismu. Tato emancipace fotografie kulminovala především v 70. letech a doprovázel ji hromadný vznik muzejních sbírek, univerzitních oborů i galerijního trhu, jak jej známe dnes.

Abigail SOLOMON-GODEAU, „Photography After Art Photography.“ in: Brian Wallis (ed.). Art After Modernism: Rethinking Representation. David R Godine, Boston 1984, pp. 75-88.

4.4. Amatérská, vernakulární a inzitní fotografie (Pavel Vančát)

Přednáška navazuje na předchozí a zabývá se fotografy tvořícími mimo modernistický kánon fotografie, kteří jím byli nicméně často časem absorbováni. Ať již šlo o talentované amatéry (Jacques-Henri Lartigue, ), umělce používající fotografii (Warhol, Ruscha aj.), či tvůrce na pomezí inzitní tvorby (Miroslav Tichý, Michal Kalhous), ozřejmují svými příklady hranice a témata klasické moderní fotografie i způsoby konstrukce kánonu dějin fotografie.

Andy GRUNDBERG, „Art and Photography, Photography and Art: Across the Modernist Membrane.“ in: Elisabeth Janus (ed.), Veronica's Revenge: Contemporary Perspectives on Photography. Zurich: Scalo1998, pp. ???

11.4. Proměny dokumentární fotografie (Hana Buddeus)

Přednáška se zabývá zásadními zvraty v dějinách a teorii dokumentární fotografie, od vzniku dokumentárního žánru a sociální fotografie (Lewis Hine), přes dokumentaci historických památek (Mission héliographique), fotografické aktivity v rámci Farm Security Administration (Walker Evans, Dorothea Lange), kritický dokument 70. a 80. let (Martha Rosler, Allan Sekula, Victor Burgin) až po dokumentární obrat v umění na přelomu 21. století. Zaměříme se nejen na proměny dokumentárního stylu, ale i na širší problematiku vztahů fotografovaného, fotografujícího a diváka a otázku fotografie jako politického nástroje.

Martha ROSLER, „In, around and Afterthoughts (on documentary photography)“ , in: Liz WELLS (ed.), The Photography Reader, New York: Routledge 2003, pp. 261-274

18.4. Fotografie v konceptuálním umění (Hana Buddeus)

V přednášce se zaměříme na užití fotografie v konceptuálním umění a v umění performativního typu a jeho specifickou estetiku, vymezující se vůči tradici umělecké fotografie. Budeme se věnovat jak dílům dnes už kanonických zahraničních autorů (Ed Ruscha, Dan Graham ad.) a jejich teoretické reflexi (Jeff Wall, Nancy Foote), ale poukážeme i na příbuzné projevy v českém umění (Pavel Vančát / Jan Freiberg: fotografie??).

Jeff WALL, „Marks of Indifference: Aspects of Photography in, or, as, Conceptual Art“, in: Ann GOLDSTEIN and Anne RORIMER, Reconsidering the object of Art, 1965-1975, kat. výst, Los Angeles: Museum of Contemporary Art 1995, pp. 247-267.

25.4. Japonská fotografie 1920-80 (Robert Silverio)

Japonská tvůrčí fotografie zaznamenala po druhé světové válce silný rozmach. Byla výrazně ovlivněna americkou a evropskou fotografií, podařilo se ji přitom však udržet si některé autonomní kulturní rysy. Přednáška je průřezem tvorby předních osobností japonské fotografie od čtyřicátých do osmdesátých let dvacátého století doplněná analýzou konkrétních internacionálních vlivů. Podtržen je i fenomén japonské fotografické knihy.

Anne TUCKER - Ktar IIZAWA - Naoyuki KINOSHITA, The History of Japanese Photography. New Haven: Yale University Press 2003, pp. ???

2.5. Problémy s postmodernou (Josef Ledvina)

Postmodernismus představuje mnohoznačný pojem, o jehož konkrétnějším obsahu se vedly a v menší míře dosud vedou debaty. Snahy učinit z něj univerzální periodizační kategorii pro uměleckou produkci dané doby (nejčastěji 70. a 80. let), zpravidla selhávají kvůli různosti individuálních, skupinových nebo oborových „postmoderních“ programů. Vedle základního představení dobové diskuse nad postmodernismem se bude přednáška věnovat především teoreticky uvědomělé práci umělců tzv. Pictures Generation (Cindy Sherman, Sherrie Levin, Jack Gldstein ad.), pro něž představovala fotografie klíčový nástroj.

Douglas CRIMP, „The Photographic Activity of Postmodernism“, October 15, 1980, č. 4, s. 91-101.

9.5. Teorie nových médií a fotografie (Tomáš Dvořák)

Přednáška zprostředkuje přehled a kritickou analýzu teoretických přístupů k novým médiím od 90. let 20. století do současnosti s důrazem na proměnu forem a funkcí fotografického obrazu. Věnuje se především posunu od „realistických“ forem reprezentace, dominujících ve 20. století (fotografie, film, televize, virtuální realita), k technologiím převažujícím v současnosti: databázím, geografickým informačním systémům a vizualizaci dat.

Jay David BOLTER - Richard GRUSIN, „Immediacy, Hypermediacy, Remediation.“ Remediation. Understanding New Media. Cambridge, Mass.: MIT Press 1999, pp. 20-50.

Doporučená nebo povinná literatura:
Hodnoticí metody a kritéria:
Webová stránka předmětu:
Poznámka:

On alternate year for 1. and 2. class

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
DVOŘÁK T.
13:10–14:45
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 13:10–14:45 Tomáš DVOŘÁK Učebna KF 112
Lažanský palác
paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016