Semestral Theme for All Ateliers 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307ESTA1 | ZK | 3 | 28/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Kurs uvede do hlavních problémových okruhů teorie fotografie. Představí historický vývoj uvažování o fotografickém médiu od jeho počátků do současnosti, strukturován bude ovšem tematicky spíše než chronologicky. Jednotlivá teoretická témata budou demonstrována na vybraných kapitolách z dějin fotografie.
- Forma studia:
-
Kurs uvede do hlavních problémových okruhů teorie fotografie.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Hodnocení:
Získání zkoušky (4 kredity) spočívá v provedení dvou prezentací vybraných teoretických textů a závěrečné písemné práce v rozsahu cca 10 stran.
- Obsah kurzu:
-
Jméno přednášejícího: Mgr. Tomáš Dvořák
Úvod: fotografie mezi technologií a diskursem. Obraz, vidění a optické aparáty jako konceptuální modely. Příklad camery obscury.
Problém subjektu I: pozorovatel. Proměna pozorovatele v kontextu vizuální kultury 19. století, překonání statického modelu camery obscury důrazem na tělesnost a aktivní podíl recipienta na utváření smyslu.
Problém subjektu II: pozorovaný. Od camery obscury k „Velkému bratrovi“, vztah spektakularizace společenského života a dohledu.
Viditelnost a vizualizace: automatické obrazy a „přirozené“ vidění.
Předmětnost obrazů. Klasické metafory fotografie jako okna či zrcadla zapomínají, že je také předmětem: Benjaminova taktilní percepce. Fotografické objekty 19. století, latinskoamerické foto-esculturas. Hi-tech a lo-tech.
Talbotova krajka jako digitální fotografie: vztah tradičních a nových médií, problém jejich vymezení. Spolupráce Talbota a Charlese Babbage, vynálezce počítače.
Fotografie jako univerzální jazyk. Diskurs televizuality 19. a 20. století jako pokračování tradice hledání dokonalého jazyka. Ideologické a politické využití fotografie. Family of Man.
Od jedinečného obrazu k sérii. Vytváření nového versus manipulace s existujícím. Obraz a narativita: fotografie v knize, kniha ve fotografii. Sběratelské strategie jako předznamenání hypertextu. Amatérská fotografie.
Fotografie a modernita. Média 19. století a jejich role coby konceptuálního modelu při vytváření představy masové společnosti.
Walter Benjamin a problém uměleckého díla ve věku technické reprodukovatelnosti: umění versus kulturní průmysl. Aura a její mizení. Soustředěné a rozptýlené vnímání.
Média a kritika ideologie. Aparát, dispositiv, program.
Specifičnost médií: fotografie jako fotografie. Modernistická estetika a její role ve fotografické teorii a kritice. Laokoón ve 20. století. Post-fotografie. Analogová a digitální média. Problém rozlišování mezi tradičními a novými médii.
Požadavky:
Kurs předpokládá základní obeznámenost s dějinami fotografie a schopnost číst texty v anglickém jazyce.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Roland Barthes, Světlá komora. Bratislava: Archa 1994; Mytologie. Praha: Dokořán 2004.
Geoffrey Batchen, Burning with Desire. The Conception of Photography. Cambridge - London: The MIT Press 1997; Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Cambridge - London: The MIT Press 2001.
Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979.
Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography. Cambridge - London: The MIT Press 1999.
Karel Císař (ed.), Čítanka z teorie fotografie. Praha: Herrmann & synové, 2005.
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Praha: Hynek 1994; Moc obrazu - Výtvarné umění, č. 3/4, Praha: OSVU 1996; Do universa technických obrazů, Praha: OSVU 2001.
Vicky Goldberg (ed.), Photography in Print. Writings from 1816 to the Present. Albuquerque: University of New Mexico Press 1981.
Liz Heron - Val Williams (eds.), Illuminations. Women Writing on Photography from the 1850s to the Present. Durham: Duke University Press 1996.
Beaumont Newhall (ed.), Photography: Essays and Images. New York: The Museum of Modern Art 1980.
Christopher Phillips (ed.), Photography in the Modern Era. European Documents and Critical Writings, 1913-1940. New York: Aperture 1989.
Susan Sontag, O fotografii. Praha: Paseka 2002.
Carol Squiers (ed.), Overexposed. Essays on Contemporary Photography. New York: The New Press 1999.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení:
Získání zkoušky (4 kredity) spočívá v provedení dvou prezentací vybraných teoretických textů a závěrečné písemné práce v rozsahu cca 10 stran.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2011/12.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: