Přednášky hostů 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307PHO6 | Z | 1 | 13/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Tomáš DVOŘÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš DVOŘÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámení se s tématy, které nejsou obsažený v běžných učebních plánech a názory výrazných osobností oboru.
- Forma studia:
-
přednášky a diskuse
- Předpoklady a další požadavky:
-
nejsou
- Obsah kurzu:
-
OpenEye 2016 - LS
17. 2. 19:00
Jan Zálešák ? Před apokalypsou
Přednáška představí výstavní projekt v procesu zrodu ? konkrétně výstavu Apocalypse me, která bude zahájena 2. března 2016 v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. Bude zaměřena na reflexi procesu kurátorské práce, na trvale přítomné napětí mezi tématem výstavy (kurátorskou intencí) a uměleckými díly (uměleckými intencemi). Tematická výstavba výstavy bude představena jako proces, který není ani 14 dní před jejím zahájením zcela ukončen. Představena budou dílčí témata zahrnutá v kurátorské koncepci, jako je ?ontologický obrat? v antropologii a filosofii nebo aktuální diskuze o antropocénu; důraz bude kladen na příklady aktuální umělecké praxe, v níž tato témata rezonují.
Jan Zálešák (narozen 1979) je vysokoškolský pedagog, kurátor a příležitostný kritik. Publikoval knihy Umění spolupráce (2011) a Minulá budoucnost (2013) a ve spolupráci v Janem Brožem knižní extenzi stejnojmenné výstavy SSSSSS (2014). Je autorem tematických výstav Vzpomínky na budoucnost II (Dům umění města Brna, 2013), Moving Image (Futura, 2010) nebo Horká linka (Galerie Václava Špály, 2010).
2. 3. 19:00
Tomáš Dvořák ? Životní formy personifikace
Odvalíme-li ze země kámen, najdeme pod ním zvláštní formu života: heterogenní systém tvořený směsí minerálních a organických prvků od bakterií a plísní až po žížaly. Odvalíme-li současné kritiky antropocentrismu (přístupy typu posthumanismu, transhumanismu, nového materialismu či objektově orientované ontologie), najdeme pod nimi zvláštní formu personifikace: neživé a nelidské entity se tu stávají svého druhu ?osobami? obdařenými nároky, právy, záměry či vůlí. Nejčastější podobou této nové personifikace je snaha „dát věcem hlas“. Neživé předměty, organismy různých říší, chytré technologie, ale i sociotechnické organizace typu institucí a korporací či procesy a jejich infrastruktury jako je trh, veřejné mínění či globální oteplování přitom nepromlouvají samy o sobě, nýbrž jsou zastupovány a interpretovány konkrétními skupinami aktérů, kteří promlouvají v jejich jménu a tak je uvádějí v život. Přednáška představí historický vývoj kulturních technik personifikace, jejich význam pro naše chápání rozdílů mezi živým a neživým, lidským a nelidským a důsledky tohoto rozhraničení pro současné podoby umění, vědění a politiky.
Tomáš Dvořák, Ph.D. se věnuje výzkumné a pedagogické činnosti v oblastech teorie a dějin fotografie, médií a vizuální kultury na Katedře fotografie FAMU a filosofii a dějinám vědy ve Filosofickém ústavu Akademie věd ČR. Publikoval mj. Sběrné suroviny: texty a obrazy nedávné minulosti (Praha: Filosofia 2009), Kapitoly z dějin a teorie médií (Praha: AVU 2010), Současné přístupy v historické epistemologii (Praha: Filosofia 2013), Temporalita (nových) médií (Praha: NAMU 2016).
16. 3. 19:00
Pedro Maia ? Autorská přednáška
FAMU, Smetanovo náb. 2, 1. patro, U1
17. 3. 20:00
Pedro Maia ? Projekce
Kino Ponrepo
Portugalský, v současnosti v Berlíně aktivní filmař Pedro Maia (narozen 1983) patří ke generaci tvůrců, kteří v prostředí nezávislých filmových ?labů? s téměř alchymistickým zaujetím prozkoumávají chemické procesy vzniku obrazu. Jeho filmy překypují netradičními barevnými posuny, podprahovými záblesky světla, zpřítomňují a vizuálně rozvíjí samotnou přítomnost filmové materie. Maia vychází z letité tradice rukodělného filmu, která v pojetí soudobých tvůrců již dávno opustila radikální pozice kritiky filmového média a pohybuje se spíše v prostoru mediální archeologie, doprovázené remediací filmových kvalit do digitálního prostoru. Kromě filmů na formátech 8 a 16mm Maia vytváří instalace a performance, ve kterých pomocí aparátů vlastní konstrukce zasahuje do mechanismů projekce. V posledních letech se stal jedním z nejvyhledávanějších ?analogových VJs?, mimo jiné vytvořil koncertní projekce pro Vessel, Shxcxchcxsh, Panda Bear, Lee Ranalda, Fennesze, Demdike Stare, Tropic of Cancer a další.
Autorská přednáška na FAMU bude exkurzem do jeho laboratorní práce v domovském labu LaborBerlin a o evropské iniciativě Re Mi, která usiluje o udržení znalostní báze práce s filmem na principu komunitní praxe. O den později osobně uvede Maia výběr ze svých posledních filmů v kině Ponrepo.
4. 4. 19:00
Geoffrey Batchen ? In Absentia: The Politics of Cameraless Photography
How can a photograph of nothing ? of nothing discernable or apparently significant ? be said to offer some useful political purchase on the world it inhabits? How can a photograph that represents, but does not depict, a given situation be freighted with historical knowledge and import? Confining itself to examples of cameraless photography, from the 1830s to now, this paper will ask these questions with a view to determining a politics for such photographs in the present. In fact, given our contemporary context, cameraless photographs assume that photography is always already a politics; to engage the visual and chemical grammar of the photograph is to dispute and challenge that fixity of that politics. To make such photographs returns photography to a unique, hand-made craft and away from global capitalism and its vast economies of mass exploitation. Not that these photographs are innocent; on the contrary they are often generated by actions that are toxic, radioactive, enigmatic, violent, dangerous. Nor are they ?abstract.? Instead, I will argue, they redefine the nature of photography?s realism as well as its potential as a political agent.
Professor Geoffrey Batchen teaches art history at Victoria University of Wellington in New Zealand, specializing in the history of photography. His books include Burning with Desire: The Conception of Photography (1997), Each Wild Idea: Writing, Photography, History (2001), Forget Me Not: Photography and Remembrance (2004), William Henry Fox Talbot (2008), What of Shoes? Van Gogh and Art History (2009), Suspending Time: Life, Photography, Death (2010) and More Wild Ideas (forthcoming in Chinese, 2015). He has also edited Photography Degree Zero: Reflections on Roland Barthes's Camera Lucida (2009) and co-edited Picturing Atrocity: Photography in Crisis (2012). In April 2016, his exhibition, Emanations: The Art of the Cameraless Photograph, will open at the Govett-Brewster Art Gallery in New Plymouth, New Zealand. A book with the same title will be published by Prestel.
13. 4. 19:00
Michal Rataj ? Malovat zvukem
Zvuk jako médium budující prostorové obrazy ? to je linie, která prochází v posledních letech různými polohami tvorby Michala Rataje. Objevuje se v rozhlasových pracích, akusmatické hudbě i živých zvukových koncertech. Autor představí výběr děl z posledních let a prakticky demonstruje grafický tablet jako interaktivní hudební nástroj tak, jak jej používá v poli mezi gestem lidské ruky a zvukem vznikajícím v reálném čase. Michal Rataj také představí aktuální umělecký výzkum na katedře skladby, jehož se v posledních letech účastnili jak studenti hudební, tak i filmové fakulty.
Michal Rataj (narozen 1975) je hudební skladatel, producent, vysokoškolský pedagog. Vystudoval muzikologii na FF UK a skladbu na HAMU. Absolvoval studijní pobyty ve Velké Británii, Německu a USA. Jako skladatel se věnuje elektroakustické a instrumentální hudbě, je autorem dvacítky filmových hudeb a stovky zvukových realizací rozhlasových her. Pracoval jako hudební režisér a producent v Českém rozhlase. Od roku 2003 je producentem pořadu Radioateliér zaměřeného na progresívní formy současných akustických umění. Je docentem na katedře skladby HAMU a vyučuje na NYU Prague.
20. 4. 19:00
Piotr Tkacz ? Architektonické partitury
FAMU, Smetanovo náb. 2, 1. patro, U1
21. 4. 19:30
Piotr Tkacz ? Koncert
Galerie AMU, Malostranské náměstí 12
Donec pulvinar euismod dignissim. Maecenas eleifend hendrerit velit, convallis viverra sem facilisis et. Praesent sed viverra sapien. Sed pharetra consectetur erat, congue consequat augue feugiat sit amet. Nam nulla justo, consequat vel ex quis, lacinia ornare nulla. Duis pellentesque eu ipsum ut scelerisque. Sed quis quam sagittis, posuere ipsum vitae, ullamcorper ex. Nunc in lacinia quam. Nunc placerat risus ut felis semper tristique. Curabitur pulvinar porta augue sit amet tristique.
4. 5. 19:00
Filip Suchomel - Fotografie na Dálném východě v bodě 0 - Počátky nového média v Číně a Japonsku v polovině 19. století.
Přednáška představí prvopočátky fotografie na Dálném východě, její postupné etablování jako důležitého nástroje poznání dálněvýchodní společnosti. Autor se zaměří nejen na fotografii určenou pro zahraniční odběratele, jejímiž konzumenty byli především Evropané a Američané, kteří na Dálný východ přijížděli za obchodem, zábavou i jako pouzí cestovatelé, ale rovněž na první práce domácích tvůrců, kteří ve své tvorbě spojovali místní tradiční nazírání se západními importovanými principy.
PhDr. Filip Suchomel, Ph.D. je historik umění a japanolog. Ve své odborné práci se dlouhodobě věnuje studiu japonského a čínského užitého umění, grafiky, fotografie a vlivům umění Dálného východu na evropskou kulturu od 16. století do současnosti.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Dle pozvaných hostů.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínkou absolvování kurzu je odevzdání kritické reflexe vybrané přednášky z cyklu Přednášek hostů: text v rozsahu minimálně 2 normostran (3600 znaků) je rozvedením, kritikou či úvahou vycházející z daného tématu, nikoli pouhým shrnutím přednášky či biografií přednášejícího. texty posílejte nejpozději do 19. 6. 2016 jako přílohu ve formátu doc, odt, pdf na tomdvorak@famu.cz - texty považujte za doručené pouze po obdržení potvrzujícího emailu, na práce zaslané po termínu nebude brán zřetel.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 19:00–20:30 Tomáš DVOŘÁK Učebna 1
Lažanský palácparalelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)