English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Seminář teorie fotografie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307STF1 Z 1 13/S česky zimní
Garant předmětu:
Tomáš DVOŘÁK, Štěpánka ŠIMLOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš DVOŘÁK, Štěpánka ŠIMLOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Seminář navazuje na přednášku Dějiny fotografie 1, je vždy věnován diskusi nad jejím tématem a analýze zadaného odborného textu.

Forma studia:

diskuse; četba a rozbor odborných textů; prezentace

seminář vedou Hana Buddeus a Josef Ledvina, garantuje Tomáš Dvořák

Předpoklady a další požadavky:

současný zápis Dějin fotografie 1

Obsah kurzu:

Seminář tematicky sleduje strukturu Dějin fotografie 1, jsou na něm probírány níže uvedené texty:

01. (7/10) Úvod: teorie a dějiny fotografie

02. (14/10) Zrod technických obrazů

Geoffrey BATCHEN, „Zviditelnění elektřiny.“ in: T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, s. 215-232.

03. (21/10) Efekt reálného: fotografie, malířství, literatura

Jonathan CRARY, „Géricault, the Panorama, and Sites of Reality in the Early Nineteenth Century.“ Grey Room, 2002, no. 9, pp. 5-25.

(28/10 - státní svátek)

04. (4/11) Realismus a realismy

Joel SNYDER - Neil WALSH ALLEN, „Photography, Vision, and Reproduction“, Critical Inquiry, roč. 2, 1975, č. 1, s. 143-169.

05. (11/11) Fotografický portrét a problém moderní individuality

Allan SEKULA, „The Body and the Archive.“ October, roč. 39, 1986, s. 3-64.

06. (18/11) Fotografie jako (vědecká) vizualizace

Lorraine DASTON - Peter GALISON, „The Image of Objectivity.“ Representations, no. 40, 1992, pp. 81-128.

07. (25/11) Fotografické reprodukce uměleckých děl

Walter BENJAMIN, „Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti.“ Dílo a jeho zdroj, Praha: ODEON 1979, s. 17-47.

08. (2/12) Fotografie v tisku, obraz a text

Roland BARTHES, „Rétorika obrazu“ (1964). In: Karel CÍSAŘ (ed.), Co je to fotografie?, Praha: Herrmann & synové 2004, s. 51-61.

09. (9/12) Technické a mediální vztahy mezi fotografií a malířstvím

10. (16/12) Piktorialismus

Jean-François CHEVRIER. „The Adventures of the Picture Form in the History of Photography“ (1989). In: Douglas FOGLE, The Last Picture Show: Artists Using Photography 1960-1982, exh. cat., Minneapolis, Minnesota: Walker Art Center 2003.

Doporučená nebo povinná literatura:

https://drive.google.com/open?id=0B36pcjuZK5yyUW1rVWNzMXRBclU

termíny viz obsah kurzu

Hodnoticí metody a kritéria:

docházka: tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr

aktivní účast: studenti musí před každým setkáním načíst zadanou literaturu a diskutovat o ní v semináři

prezentace: v průběhu semestru každý přednese cca 15ti minutový referát - kritický komentář či interpretaci zadaného textu (nikoli jeho shrnutí)

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016