Zrod technických obrazů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307ZTO1 | ZK | 3 | 24/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš DVOŘÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš DVOŘÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti si osvojí odbornou literaturu z teorie a dějin vizuální kultury a médií 19. století, naučí se ji kriticky interpretovat a využít ve vlastním výzkumu. Naučí se chápat vynález a vývoj fotografie v širších kulturních, sociálních a technických souvislostech.
- Forma studia:
-
Přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
Základní přehled dějin fotografie a umění 19. století, schopnost pracovat s odbornými texty v češtině a angličtině.
- Obsah kurzu:
-
Přednáška je věnována genezi technických obrazů na konci 18. a v 19. století a jejich estetickým, epistemologickým, kulturním, sociálním a technickým aspektům. Jmenovitě probereme laternu magicu, cameru obscuru a cameru lucidu, Lichtenbergovy a Chladniho obrazce, panoramata a dioramata, optické hračky a počátky animace, přístroje mechanického zápisu či litografii. Na pozadí těchto technologií a kulturních technik přednáška analyzuje rané fotografické procesy, věnuje se problematice vynálezu, počátku a přijetí technologií a otázce historizace médií, primárně z pohledu archeologie médií.
7/10: úvod
14/10: historizace vnímání a techniky
Jonathan Crary, „Modernizace vidění.“ Teorie vědy, roč. 26, 2004, č. 2, s. 25-39.
21/10: automatizace vidění
Geoffrey BATCHEN, „Zviditelnění elektřiny.“ in: T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, s. 215-232.
28/10: státní svátek
4/11: mikrostruktury percepce (thaumatrop)
Tom GUNNING, „Hand and Eye: Excavating a New Technology of the Image in the Victorian Era.“ Victorian Studies, vol. 54, 2012, no. 3, pp. 495-516.
11/11: makrostruktury percepce (panorama)
Dolf STERNBERGER, „Panorama of the 19th Century.“ October, vol. 4, 1977, pp. 3-20.
18/11: aparát a dispozitiv
Giorgio Agamben, „What Is an Apparatus?“ What Is an Apparatus and Other Essays, Stanford: Stanford University Press 2009, pp. 1-24.
25/11: ekonomika originálu a kopie
Stephen BANN, „Ingres in Reproduction.“ Art History, vol. 23, 2000, no. 5, pp. 706-725.
2/12: epistemologie technických obrazů 1 (přírodní vědy)
Lorraine DASTON - Peter GALISON, „The Image of Objectivity.“ Representations, no. 40, 1992, pp. 81-128.
9/12: epistemologie technických obrazů 2 (vědy o člověku a společnosti)
Allan SEKULA, „The Body and the Archive.“ October, vol. 39, 1986, pp. 3-64.
16/12: obraz, obrazovka, obraznost
Erkki HUHTAMO, „Elements of Screenology: Toward an Archaeology of the Screen.“ Iconics: International Studies of the Modern Image, vol. 7, 2004, pp. 31-82.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
povinná literatura viz obsah kurzu
doporučená literatua:
Geoffrey BATCHEN, Burning with Desire: The Conception of Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press 1997.
Jonathan CRARY, Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: The MIT Press 1990.
Erkki HUHTAMO ? Jussi PARIKKA (eds.), Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications. Berkeley: University of California Press 2011.
Tanya SHEEHAN - Andrés Mario ZERVIGÓN (eds.), Photography and Its Origins. London - New York: Routledge 2015.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr, ve vážných a předem ohlášených případech lze další neúčast na přednášce kompenzovat psaným referátem nebo jiným úkolem - pouze po předchozí domluvě s pedagogem), jednak dodání všech požadovaných výstupů (nebude-li odevzdán jen jeden z referátů v zadaném termínu, celkové hodnocení kurzu je F).
Výsledná známka je určena souhrnem dílčích hodnocení (100-90% = A, 90-80% = B, 80-70% = C, 70-60% = D, 60-50% = E, 50-0% = F).
40% - aktivní účast na přednáškách (průběžná četba doporučené literatury a její reflexe v hodinách)
20% - psaný referát (2-3 normostrany, do 29/11)
40% - závěrečná práce (7-10 normostran, do 3/1) a zkouška spočívající v diskusi nad oběma texty s pedagogem
(texty posílejte ve formátu doc, odt nebo pdf na tomdvorak@famu.cz - neobdržíte-li mailem potvrzení o přijetí, považujte texty za neodevzdané)
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
není
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - magistr (oborový předmět)