English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Zrod technických obrazů

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307ZTO1 ZK 3 24/S česky zimní
Garant předmětu:
Tomáš DVOŘÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš DVOŘÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Studenti si osvojí odbornou literaturu z teorie a dějin vizuální kultury a médií 19. století, naučí se ji kriticky interpretovat a využít ve vlastním výzkumu. Naučí se chápat vynález a vývoj fotografie v širších kulturních, sociálních a technických souvislostech.

Forma studia:

Přednáška

Předpoklady a další požadavky:

Základní přehled dějin fotografie a umění 19. století, schopnost pracovat s odbornými texty v češtině a angličtině.

Obsah kurzu:

Přednáška je věnována genezi technických obrazů na konci 18. a v 19. století a jejich estetickým, epistemologickým, kulturním, sociálním a technickým aspektům. Jmenovitě probereme laternu magicu, cameru obscuru a cameru lucidu, Lichtenbergovy a Chladniho obrazce, panoramata a dioramata, optické hračky a počátky animace, přístroje mechanického zápisu či litografii. Na pozadí těchto technologií a kulturních technik přednáška analyzuje rané fotografické procesy, věnuje se problematice vynálezu, počátku a přijetí technologií a otázce historizace médií, primárně z pohledu archeologie médií.

7/10: úvod

14/10: historizace vnímání a techniky

Jonathan Crary, „Modernizace vidění.“ Teorie vědy, roč. 26, 2004, č. 2, s. 25-39.

21/10: automatizace vidění

Geoffrey BATCHEN, „Zviditelnění elektřiny.“ in: T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, s. 215-232.

28/10: státní svátek

4/11: mikrostruktury percepce (thaumatrop)

Tom GUNNING, „Hand and Eye: Excavating a New Technology of the Image in the Victorian Era.“ Victorian Studies, vol. 54, 2012, no. 3, pp. 495-516.

11/11: makrostruktury percepce (panorama)

Dolf STERNBERGER, „Panorama of the 19th Century.“ October, vol. 4, 1977, pp. 3-20.

18/11: aparát a dispozitiv

Giorgio Agamben, „What Is an Apparatus?“ What Is an Apparatus and Other Essays, Stanford: Stanford University Press 2009, pp. 1-24.

25/11: ekonomika originálu a kopie

Stephen BANN, „Ingres in Reproduction.“ Art History, vol. 23, 2000, no. 5, pp. 706-725.

2/12: epistemologie technických obrazů 1 (přírodní vědy)

Lorraine DASTON - Peter GALISON, „The Image of Objectivity.“ Representations, no. 40, 1992, pp. 81-128.

9/12: epistemologie technických obrazů 2 (vědy o člověku a společnosti)

Allan SEKULA, „The Body and the Archive.“ October, vol. 39, 1986, pp. 3-64.

16/12: obraz, obrazovka, obraznost

Erkki HUHTAMO, „Elements of Screenology: Toward an Archaeology of the Screen.“ Iconics: International Studies of the Modern Image, vol. 7, 2004, pp. 31-82.

Doporučená nebo povinná literatura:

povinná literatura viz obsah kurzu

doporučená literatua:

Geoffrey BATCHEN, Burning with Desire: The Conception of Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press 1997.

Jonathan CRARY, Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: The MIT Press 1990.

Erkki HUHTAMO ? Jussi PARIKKA (eds.), Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications. Berkeley: University of California Press 2011.

Tanya SHEEHAN - Andrés Mario ZERVIGÓN (eds.), Photography and Its Origins. London - New York: Routledge 2015.

Hodnoticí metody a kritéria:

Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr, ve vážných a předem ohlášených případech lze další neúčast na přednášce kompenzovat psaným referátem nebo jiným úkolem - pouze po předchozí domluvě s pedagogem), jednak dodání všech požadovaných výstupů (nebude-li odevzdán jen jeden z referátů v zadaném termínu, celkové hodnocení kurzu je F).

Výsledná známka je určena souhrnem dílčích hodnocení (100-90% = A, 90-80% = B, 80-70% = C, 70-60% = D, 60-50% = E, 50-0% = F).

40% - aktivní účast na přednáškách (průběžná četba doporučené literatury a její reflexe v hodinách)

20% - psaný referát (2-3 normostrany, do 29/11)

40% - závěrečná práce (7-10 normostran, do 3/1) a zkouška spočívající v diskusi nad oběma texty s pedagogem

(texty posílejte ve formátu doc, odt nebo pdf na tomdvorak@famu.cz - neobdržíte-li mailem potvrzení o přijetí, považujte texty za neodevzdané)

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

není

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 7. 2016