Koncepce filmové výchovy (prezentace a kritická analýza)
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MKFV | Z | 1 | 1/D | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jan BERNARD
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BERNARD
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
K výsledkům učení patří zejména seznámení s aktuálním strategickým dokumentem evropské komise, schopnost zamyšlení a kritického rozboru/náhledu na koncepci filmové výchovy a zpracování posudku/analýzy, která prozkoumá možné uplatnění této koncepce v širším spektru filmově-výchovných aktivit.
Cílem je také prohloubení kritických a analytických schopností studentů v souvislosti se vznikem strategických celoevropských dokumentů, které se úzce dotýkají také sféry tvůrčí, filmovědné a pedagogické.
- Forma studia:
-
Využití metody kritického a analytického myšlení a čtení odborného textu
- Předpoklady a další požadavky:
-
Studenti by se měli seznámit se základními dokumenty, které byly publikovány pracovní skupinou (zejména Screening Literacy Report a Framwork for Film Education ? dostupné online zde: http://www.bfi.org.uk/screening-literacy-film-education-europe). Žádné speciální požadavky na studenty nejsou kladeny. Výhodou je seznámení se s kontextem filmově-výchovných aktivit např. na webu www.filmvychova.cz (části slovník, komentovaná literatura)
- Obsah kurzu:
-
Studenti budou seznámeni formou přednášky s činností pracovní skupiny Evropské komise FLAG (Film Literacy Advisory Group), poradním orgánem, který připravil průzkum Screening Literacy (2011) a v letošním roce dokončil Koncepci filmové výchovy (Framework for Film Education). Ta byla schválena Evropskou komisí v červnu letošního roku a prezentována 19. 6. 2015 v Cinematheque francaise v Paříži.
V rámci přednášky budou představeny jednotlivé body Koncepce, problematika příprav a diskusí vzdělávacích cílů koncepce, ale také cesty, jak je možné tuto koncepci uplatnit při dalších aktivitách v oblasti filmové výchovy, zejména v metodické a pedagogické rovině.
Součástí semináře bude také kritické vyhodnocení přístupů při zpracování koncepce, analýza jednotlivých výukových oblastí a výstupů, které tato koncepce přináší. Studenti budou seznámeni s celkovým pojetím koncepce a zpracují kritický posudek na jednotlivé oblasti nebo celkové pojetí koncepce.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Screening Literacy: Final Report (2012)
Framwork for Film Education (2015)
Dostupné online zde: http://www.bfi.org.uk/screening-literacy-film-education-europe).
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení studentů bude provedeno formou osobního vyhodnocení aktivní účasti na modulu a také vyhodnocení psané kritické analýzy dokumentů (1 str. textu) zaslané dodatečně e-mailem.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Životopis přednášejícího:
Vystudoval obor filmová věda ? filosofie na FF UP v Olomouci. V roce 2002 spoluzaložil filmový klub PASTICHE FILMZ, spolupracoval s festivaly Academia Film Olomouc, Přehlídka animovaného filmu, MFDF Jihlava, Letní filmová škola a MFF Karlovy Vary. V letech 2007-2011 působil jako umělecký ředitel Asociace českých filmových klubů a Letní filmové školy, od roku 2011 působí jako nezávislý lektor, dramaturg a projektový expert.
Filmové výchově se věnuje od roku 2003, v letech 2007 ? 2009 byl součástí týmu projektu ?Zvyšování kompetencí středoškolských učitelů v oblasti filmu, divadla a médií? při Katedře divadelních, filmových a mediálních studií FF UP v Olomouci. Od roku 2007 připravoval a rozvíjel projekt Film a škola (AČFK), spolupracoval na metodických listech v rámci projektu.
V roce 2011 se stal členem pracovní skupiny pro filmovou výchovu při MKČR, podílel se na mezinárodním projektu British Film Institute (BFI) mapování filmové gramotnosti v Evropě (Screening Literacy) a je členem expertní skupiny FLAG (Film Literacy Advisory Group) při Evropské komisi. V roce 2015 se podílel na přípravě Koncepce filmové výchovy (Framework for Film Education), strategickém dokumentu Evropské komise.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 30.10.2015 09:00–13:00 Jan BERNARD Učebna 2
Lažanský palácLektor: Mgr. Pavel Bednařík přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: